Dräktig Katt?

Minerva

Trådstartare
Hur kan man se på katten att den med säkerhet är dräktig?

Har två flickor som jag inte har hunnit kastrera ännu,
Jag vet att risken är väldigt stor då jag sett henne med iaf 1 hane.
Får för mig att hon har blivit rundare o tror att tuttarna har blivit större...
Är det tillräckliga bevis för att jag ska vänta mig kattungar ?
 
Sv: Dräktig Katt?

Du kan ultraljuda hos veterinären.
Låter inte som du vill ha kattungar, så gå och kastrera dem direkt, så kan veterinären abortera ev foster om hon inte är för långt gången.
 
Sv: Dräktig Katt?

Jodå att få kattungar kommer att bli en spännande upplevelse så de ska få födas fram.
Det enda jag ville med tråden va ifall det är tillräckligt med "bevis" som sagt att hon är dräktig. :)
 
Sv: Dräktig Katt?

Se till att hitta hem åt kattungarna redan nu. Skaffa åtminstone 10st intressenter om ut ifall att katten får en kull med 7-10 ungar.
Är du säker på att det är lika spännande i de 12+ veckor du måste ha kattmamman + ungar inne efter att de har fötts? :p
 
Sv: Dräktig Katt?

man kan, som du sa, se på "tuttarna" om hon är dräktig. De börjar bli mer mörkrosa än ljusrosa och blir större. Efter ca 3 veckor, om jag minns rätt, så kan man även känna hur många ungar det är (om det är några). Men då ska man ju veta lite hur det känns:P
 
Sv: Dräktig Katt?

Tycker nog att normal storlek handlar om allt från tre till sex ungar, sen finns det de som får fler och de som får färre.
 
Sv: Dräktig Katt?

Oj, är det en normal storlek på en kull?!!:o

Min förstföderska fick 6 stycken kattungar... som tur var visade de sig att hon var en duktig mamma men inte alla förstföderskor är de... TS kan nog räkna med att de inte bara är guld och gröna skogar att ha n kull.

Men TS komihåg om hon är dräktig så:
- känner man sparkar då det är ca 2 veckor kvar
- släpp inte ut henne då de än mindre än 2 veckor kvar
- se till att göra i ordning några bolådor nån vecka innan beräknad förlossning
- se till att vara hemma då de närmar sig
- ta kontakt med veterinären om katten har värkar mn inget händer.

innan kattungarna ska skiljas från mammakatt ska de:
- vara minst 12v
- dubbelvaccinerad
- avmaskade
- id-märkt
- veterinärbesiktad
 
Sv: Dräktig Katt?

Bra tips från bengeten.
Jag tillägger att du bör läsa på om förlossningar och den första tiden efter födseln, samt se till att samla på dig ett förlossningskit.
 
Sv: Dräktig Katt?

Saker som är bra att ha.

Jag har
Steril sax (fast brukar ta naglarna om jag måste avnavla)
Glidslem
Handsprit
Mjölkersättning+nappflaska
Torra handdukar
Hushållspapper
Våg
Penna+papper
Nagellack
Nummer till veterinär

Kommer inte på mer nu, och är inte hemma så jag kan inte kolla.
 
Sv: Dräktig Katt?

Katten är väl försäkrad?
Det händer då och då att det blir komplikationer vid förlossningen och akut veterinärhjälp kan behövas.
Alla katter blir inte bra mammor och ibland behöver man stödmata varannan timme dygnet runt.
 
Sv: Dräktig Katt?

Det låter som att hon är dräktig ja.
Mina 2 honkatter fick 11 kattungar sammanlagt, vi vart av med alla (dels för att de flesta ungarna hade 6 klor på varje tass, det vill många ha)
Min ena är dräktig igen trots p-piller, jag blir så ledsen...:( orkar inte med kattungar igen, visst dom är söta & mysiga. Men 11 stycken ska skita & ha mat, man går mer back än vad man tror....
 
Sv: Dräktig Katt?

Det låter som att hon är dräktig ja.
Mina 2 honkatter fick 11 kattungar sammanlagt, vi vart av med alla (dels för att de flesta ungarna hade 6 klor på varje tass, det vill många ha)
Min ena är dräktig igen trots p-piller, jag blir så ledsen...:( orkar inte med kattungar igen, visst dom är söta & mysiga. Men 11 stycken ska skita & ha mat, man går mer back än vad man tror....

Kastrera katterna då? P-piller är förknippat med mycket risker och det är inget egentligt skydd mot dräktighet, det förhindrar bara löp.
 
Sv: Dräktig Katt?

Tack snälla!!! Jag ska inhandla nödvändiga prylar snarast!

En till fundering.. Från vilken dag räknar man dräktigheten? Jag har sett min katt bli parad onsdag - fredag. Räknar man från onsdagen eller fredagen?
 
Sv: Dräktig Katt?

Du kan ultraljuda hos veterinären.
Låter inte som du vill ha kattungar, så gå och kastrera dem direkt, så kan veterinären abortera ev foster om hon inte är för långt gången.

Man ska vara medveten om att det är en större risk för komplikationer att kastrera en dräktig hona.
 
Sv: Dräktig Katt?

Kastrera katterna då? P-piller är förknippat med mycket risker och det är inget egentligt skydd mot dräktighet, det förhindrar bara löp.

Jo, ska göra det, men ville inte göra det på sommaren (infektionsrisk). Vill mina katter det bästa & det var det enda alternativet då. Men nu när hon är dräktig så är det väl inte det lättaste att kastrera? eller? Ska ringa till vet på måndag & rådfråga i alla fall hur man ska göra.

Jag tycker inte om ägarna till hankatterna som inte kasterar (då menar jag dom som inte ska användas till avel), ALLT är faktiskt INTE mitt ansvar bara för att jag har honkatter!
 
Sv: Dräktig Katt?

Bådas ansvar javisst men släpper man ut en fertil honkatt får man räkna med kattungar. Hankattägarna slipper ju följderna även om jag självklart tycker att hanar också ska kastreras.

Att kastrera trots dräktighet funkar fint, i alla fall upp till en viss tid. Ring du och hör med veterinären.
 
Sv: Dräktig Katt?

Jag tycker inte om ägarna till hankatterna som inte kasterar (då menar jag dom som inte ska användas till avel), ALLT är faktiskt INTE mitt ansvar bara för att jag har honkatter!

Det är bådas ansvar, du släpper ju ut fertila katter precis som grannen. Det är bara så att hankatter inte får ungar men fertila honor. Vill man inte ha kattungar kastrerar man, enkelt=)

Men lite nyfiken.. om du har sex med motsatt kön och ni har oskyddat samlag..är de killens fel om du blir gravid? :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 975
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp