Dräktig eller skendräktig?

Norrlänning

Trådstartare
Kan en tik resorbera fostren (om man kollat hos veterinär och vet att hon är dräktig) och sen fortsätta bete sej som dräktig tiden ut?
Alltså att det går över till skendräktighet typ?

Jag har en tik som vid parning tidigare och utan dräktighetsundersökning blivit skendräktig och totalt lurat mej.
Nu parad igen och då funderar jag på att kolla om hon är dräktig för att stilla mitt sinne, vill inte gå och hoppas tiden ut och sen bli besviken.

Bör man för att vara riktigt säker då kolla flera ggr under hennes ev dräktighet?

Sv: Dräktig eller skendräktig?

Du kan ju röntga henne längre fram i dräktigheten när valparnas skelett förkalkats och syns på röntgen. Det är nog det säkraste sättet för att vara säker om det blir några valpar.

Du kan ultraljuda tiken - redan fr vecka 3 - och då få besked om hon är dräktig eller vänta och röntga - efter dygn 42 - och då även få ett begrepp om hur många valpar det kan vara.

/Swat

Det förekommer att tikar resorberar valparna eftersom de upplever röntgen och/eller ultraljud som väldigt stressande. Så även om ett ultraljud har visat att det finns ett antal valpar så blir det inga på grund av stressen. Det finns uppfödare som avråder från ultraljud på grund av detta.

Åh vilket dilemma:(

Kanske jag får bita i äpplet och vänta ut tiden då bara.

Finns det möjligen någon symptom som bara infinner sej vid dräktighet och INTE vid skendräktighet?
Kommer bli långa ~63 dagar...

KL

En tik som blir så stressad av en så normal hantering som ett ultraljud ändå är kanske ändå bör utvärderas lite mer innan man sätter henne i avel!?

Om UL i sej vore så skadligt att man avråder tikägare från att göra det så skulle ju det inte anvädas på oss själva både en, två och tre gånger under en graviditet.

/Swat

Åh vilket dilemma:(

Kanske jag får bita i äpplet och vänta ut tiden då bara.

Finns det möjligen någon symptom som bara infinner sej vid dräktighet och INTE vid skendräktighet?
Kommer bli långa ~63 dagar...

Dräktighets flytning (dock får inte alla tikar det)
Är en ljus (gulvit mer åt det vita) seg tunn sträng, kan vara svår att upptäcka om man inte är van.

Det kan ju vara lite svårt att veta i förväg om tiken tycker det är en stressad upplevelse med ul.
Hur görs det på hund? Som på folk eller häst? Utanpå eller "innifrån"?

Som jag förstod inlägget om att uppfödare avråder till ul var väl för att det kunde vara stressande, inte att ul i sej va skadligt.
Men...nåt i mitt bakhuvud säger att det faktiskt varit nån undersökning på det, hur bra ul var egentligen för fostren...måste kolla lite på det:)

Hundar är lite speciella på det sätt att de fungerar ungefär samma oberoende om de är dräktiga eller eller ej (skendräktiga).
Ingen frisk tik kastar vid 3-4 v pga stress för en ultraljudsundersökning.
P

Jag har parat henne två ggr tidigare utan att hon tog sej, gjorde ingen dräktighetskoll.

Har kollat runt lite på internet efter information om tikar som inte blir dräktig, som det är något "fel" på.
Men har haft svårt att hitta någon bra information.
Har inte hitta något om hur man undersöker om en tik är fertil eller inte.

Hon löper "som hon ska", tar emot hanen "som hon ska" och sen blev hon skendräktig de gånger jag parade henne.
Det va samma hane förra gångerna och han har alltid gett valpar förr på andra tikar.

Nu tog jag en annan hane och lånade även hem honom så hon skulle känna sej hemma (är inte van den miljön hanen bor i) så där ha jag gjort vad jag kunnat.

Blir det inget denna gång så tycker jag det lutar åt att hon har något problem...
Så det är just det jag undrar - är hon frisk att göra ett ul?
Tankarna går runt...

Tack för ditt inlägg:)

Liknande trådar

Hästvård Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
28 885
Senast: Lindsen
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 020
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 590
Senast: iowa
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka