Dräktig eller ej??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MadickenII
  • Startdatum Startdatum
M

MadickenII

hej

jag tänkte att nu skulle få delge era synpunkter och råd på mitt problem. Jag har ett ponnysto född 02 som började brunsta som 1 åring, den 3 april i år så tillbringade hon en natt med en lika gammal russhingst. När dom upptäcktes så var hon svettig, men verkade väldigt lugn och förnöjd. jag vet inte om han lyckades fullborda en betäckning eller ej... Jag har inte tänkt så mycket på detta eftersom hon var visat brunst under sommaren, om än sporadiskt och ganska diffust. Men nu har jag börjat fundera då hon ser väldigt dräktig ut för ögat, magen är stor som en ballong, bog,manke, och hals är fortfarande tunna som på en unghäst. Det är inte proteinbrist, fina hövärden och soya i mathinken. Men nu så har jag tänkt att dräktighetstesta henne, eller vad tror ni? De flesta jag har pratat med tycker att det verkar onödigt eftersom hon visat brunst men jag vet inte....Om hon är dräktig så är det dag 250 i dag, och hon har alltså plusminus 80 dagar kvar, vilket betyder födsel i slutet av februari....skitkul.....Får man registera fölet när det är en korsning? Känner mig helt förtvivlad!! :cry:

Sv: Dräktig eller ej??

Jag tycker du skall ta och titta på magen då hon får mat, om det är ett föl där så brukar dom börja röra på sig när mamman får mat.
Mitt föl rör på sig efter jag varit ute och ridit och hon är bara i 180 dagen.
Och givetvis får du registrera fölet. Blir korsningsponny.

Men för att vara säker om du inte ser någon rörelse så ta ultraljud på henne.

det går bra att ta ett blodprov att kolla dräktighet...det skulle jag göra, annars får du aldrig ro...

Hur går ett blodprov till, skall en veterinär ta detta eller hur gör man, vilket är det billigaste? :confused:

Det är en vet som gör det, ett alternativ är att åka till en ATG klinik. Men jag personligen skulle ta ut vet och det ganska snabbt. Ett dräcktigt sto behöver mkt mer foder sista månaderna av dräcktigheten.

hehe skall ringa min vet så snart vårt A2 försvunnit här och be henne komma och ta blodprov på mitt sto. Hon skall vara på ca 200dygn men för mig ser hon inte det minsta dräktig ut. Måhända att hon har lite juverödem, men det är svårt att lägga vikt vid då jag inte haft henne så länge och inte "känner hennes kropp". Hon flirtar med hingsten hemma därav min lille klump i magen... Ville ju ha ett föl...

Ger dig besked så fort jag själv vet...

En drälktighetsundersökning ger dig svaret... Men hon kan mycket väl vara dräktig. jag har själv fått en sån avkomma, där ett ettårigt sto blivit tjuvbetäckt (jag VISSTE att hingsten hade varit in i hagen men min hopplösa veterinär ansåg att "ettåringarna behöver man inte spruta" *suck)

ALLA hästar kan registreras. Korsningsponnyer registreras hos ASRP, o korsningsponnyregistret. Vill man regga dem med härstamning så måste man DNA-typa både föl + båda föräldrarna, annars reggas de med okänd stam.

Håller med de andra, ta ut veterinär och gör ultraljudsundersökning, eller vad denne tycker är lämpligt. Vad beskedet en blir, brukar det kännas bättre sen.

Ville bara tillägga att vissa ston brunstar trots att de är dräktiga. Mitt sto brustar hela dräktigheten, och som allra mest när hon skall till och föla. Ser lite lustigt ut med en häst som har värkar, och står och vrål skvätter. :D

Lycka till...

I roslagen har vi ju en bra vet (S.A) som kommer och U-ljudar på plats men oftast så räcker det med att de känner efter när det gått så långt. jag litar till 100% på honom. vet du inte vem det är så PM mig så får du hans nummer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka