Draktig av embryotransfer

ikaika

Trådstartare
Jaha blev konstaterat idag att mitt sto som jag tavlar GP pa ar 1 ca 7 manaden. Betacktes forra aret och en embryo spolning gjordes. Embyro pa forsta forsoket, tagar stoet resorberade tyvarr efter ett par veckor. Ytterligare 3 forsok med samma hingst gjordes varav det sista forsoket var med frusen semin. INGET embryo. Okej trakigt tyckte jag stoet var brunstigt efter det jag jag fortsatte tavlandet som vanligt, och med vad allt det innebar. Stoet ar 12 ar i ar och har aldrig haft fol tidigare. Hon har tavlats, tranats, transporterats, blivit sederad, behandlad med bla kortison och chockwave mm. Bor jag vara orolig?? Vilka problem kan detta med fora? snalla nagon som vet detta ar min ogonsten! I vilket fall som helst sa ar jag super glad :)

Sv: Draktig av embryotransfer

Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt.

Det spolades alltså aldrig något embryo sista gången eftersom det missades att det fanns ett och nu är hon 7 månader dräktig?

Isåfall så nej det finns ingen anledning att vara orolig, det är alltid en risk med dräktighet och fölning för stoet men inte större risk för din.
Däremot får du ju se över foderstaten nu då behoven ökar de sista månaderna och tävlingssäsongen är ju bara att lägga ner. Nu har du ett strax högdräktigt sto att ta hand om, så planera var fölningen ska ske, fölbox, övervakning osv istället för träningar och tävlingar.

Precis hon spolades alla gangerna och inget embryo hittades. Men sista gangen maste embryot blivit kvar. Jag ar mest orolig for att hon har blivit bahandlad och hur detta kan paverka folet. Na nagon tavling lar det inte bli :grin: hoppade henne bara for en vecka sen och tycket hon kandes tung i hoppen hon kom lixom knappt over hinder pa 130...hmmm... Inte sa konstigt kanske. Ja det ar dagst att organisera allt runt omkring och har kollat pa foder osv Jag som hallt inne pa mat for den stackars hasten for att jag tyckte hon var tjock:crazy:

En sak till hon star ju i stall med mina andra tavlings hastar. Hur gar det med smitto risk osv? hon ar vaccinerad mot Rhino

Hej. vad du oxå måste göra är att kontakta både hingstägaren och de som gjorde spolningarna, så det inte blir så mycket trassel med registrering av föl och så :)

En sak till hon star ju i stall med mina andra tavlings hastar. Hur gar det med smitto risk osv? hon ar vaccinerad mot Rhino

Ja det är ju alltid en smittorisk i en sådan miljö... Om möjligt hade jag hållt henne isolerad från de andra hästarna. Jag vet inte om det är för sent att börja med virusabortvaccin, men rådfråga veterinären om det. Om det är en möjlighet så skulle jag rekommendera det när hon står i ett tävlingsstall.
Någon månad innan beräknad fölning är det många som ger en extra stelkrampspruta också.

Jag tror inte du behöver oroa dig för behandlingarna. Vad jag vet om kortison så kan det öka risk för abort men det har hon ju uppenbarligen inte gjort. Skulle tro att det är den största risken man är rädd för med de flesta läkemedel då man avråder behandling vid dräktighet.

Skönt ändå att du upptäckte det nu :) Jag vet ston som plötsligt fölat under övernattning på hoppkurser och liknande.

Tack sa mycket for era svar! Tror jag har laget under kontroll lite mer nu!

:eek: UUh! Kan bara tänka mig chocken och de efterföljande samvetskvalen!

Ja vars. Det var ett importsto (ett underbart sto för övrigt) som såldes av handelsstallet jag jobbade på. Hon var med på hoppclinic och dom hoppade väl ett par pass om dagen. Ägaren hade tyckt att hon hade blivit lite rund men inte mer än så. På morgonen mitt under kursen hittade dom en fölis i gästboxen.... Men som jag minns det gick det bra med både mamma o fölis och den var frisk och fin.

På samma importstall fick vi hem några welsh cobbar från Irland, ett av stona stod uppbunden i spilta. Min chef ringde mig mitt i natten, som tur var (!) hade hon hört oljud från stallet och gått ut o kollat, där låg en liten fölis o stackars mamma stod uppbunden. Men den fölisen var också frisk och underbart fin, vi döpte den till Midnight Surprise :)

Det är spännande att jobba på importstall ibland.

Spännande!

Nu har du fått lite råd här men jag blev så nyfiken så jag måste fråga vad det blir för stam på den lille/lilla?:)

Liknande trådar

Avel For att gora en lang historia kort sa kom det ett utsvultet sto med en lika utsvulten 1-aring vid sidan vandrande in har for ungefar en...
Svar
16
· Visningar
1 692
Senast: JennyK
·
Avel Jag har ett 4-arigt sto e- Into the West, som ar e- Ramiro Z. Mamman ar e- Triggerero (fullblod). Min 4-aring reds in under sommaren...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Betsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix