Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Tussemaja

Trådstartare
Kanske finns svaret i någon av trådarna här, men för mycket att leta igenom...Mitt sto är (förhoppningvis) dräktig på snart 90 dygn. Ska åka å kolla henne snart. Plöstslig en morron- för en vecka sen ungefär, stod hon med tjocka bakben. Absolut ingen hälta och var normal igen efter någon timme i hagen. Hon har aldrig tidigare svullnat i bakbenen. Jag bandagerade henne några nätter men igår kväll glömde jag bort det, och i morse var hon svullen igen, inte lika mycket men i alla fall... Kan jag anta att detta har med dräktigheten att göra eller bör jag söka någon annan orsak?

Sv: Dräktig å plötsligt tjocka bakben

Är bakbenen vita? Många hästar har i år drabbats av svullna ben efter att de ätit olämpliga växter i hagen. Särskilt ljusa ben har drabbats, sök å läs om Alsikeklöver.

Ena bakbenet vitt. Rätt säker på att det inte hade att göra med nåt
hon ätit. Tänkte... om man själv är gravid kan man ju svullna i benen (å lite här å där...)

Så tidigt i dräktigheten påverkar det inte hästen att få några svullna bakben. Så sök du orsaken någon annanstans för dräktigheten lär det inte bero på. Tjock i bakbenen kan de möjligen bli de allra sista månaderna när de är riktigt tunga.

Har hon varit lös i magen?

I stallet jag jobbar hade vi för ett tag sedan problem med fodret (havre i vårt fall) Trots att vi köpt från den leverantören tidigare måste vi fått ett dåligt parti.
Det syntes tydligast genom att många hästar blev tjocka i bakbenen och lösa i magen. (dock ej halta eller febriga)

Vid "vanlig träning" märktes ingen skillnad, rent prestationsmässigt.

När vi bytte foder gick svullnaden ner i princip direkt.

Det kom senare fram att hvaren verkligen varit jättedålig och att den satt ner hästarna ganska rejält (mer än vad vi kunde se).

Ja, jag kan fortfarande inte räkna ut vad som orsakade detta. Inga foderbyten, inte ny hage, inte lös i magen, inga irritationer på benen, inte påverkad på nåt annat sätt... Men nu är hon helt normal igen så jag får bara vara uppmärksam på om det händer igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård I lördags ringde dom från stallet och sa att Owe (min häst) var dålig, jättestel i bakbenen och vinglade när han gick. Jag kastade mig i...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: 95johsv
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 151
Senast: mimus
·
Hästvård Jag har en riktig otursmärr, i år har vi hunnit med en bukoperation med 2 mån konvalecens, ett sytt öga, en veckas hälta och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
2 232
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka