drake på två ben..

S

sinner

liten shettis, hur snäll som helst, som beter sig som en riktig drake när hon är i boxen.. inga problem med hantering eller i hagen, men så fort hon är i sin box så ska hon "anfalla". hon GÖR inget, men hon reser sig på bakbenen mot folk (och hästar)som går förbi, eller så kommer hon rusande med bakåtslickade öron och blottade tänder(!), om man står kvar så hon kommer fram så kan man klappa henne och hon gör absolut ingenting, men beteendet är ju ganska så jobbigt, speciellt när hon gör utfall mot dom andra hästarna..
nån som vet hur jag blir av med detta? nu har jag bara lugnt stått kvar när hon kommer, men det verkar inte hjälpa..

Sv: drake på två ben..

67 som har kollat, ingen som har nåt tips?

Shettisen känner sig hotad. Häng för en boxgardin eller
liknande mot gången. Gör ingen affär av det hela.
MVH Kryddan

Vi har haft ngr hästar som attackerat och det går över om man inte gör så står affär av det, absolut inte skälla eller bli arg på hästen för då försvarar den sig mer... Attack är bästa försvar - tror den! Hästar som gärna biter vill inte ha ögonkontakt. Vad händer när du står med ryggen mot hästen.... En häst fick vi sakta backa baklänges in till! Ställ dig mot boxdörren med den stängd, utanför boxen så klart! Locka med godis utan att titta på hästen och låt den själv komma fram... När den kommer fram av sig själv gör du lika inifrån boxen ställ dig innanför boxdörren och titta ut mot gången - låt hästen få komma fram och ge den då godis.... OM du är osäker är hästen osäker... Man skall inte bara ta hästen utan låta hästen få komma av sig själv till dig, när det går bra och den vill ha godiset då kan du lägga ett grimskaft löst om halsen på den och när de sen går bra så börjar men lätt med grimma....Beröm alltid hästen när den gör rätt men var tyst varje gång den gör fel...

hon biter inte, utan hotar bara. hon kommer fram om man kommer nära boxen, men hon gör det på ett otrevligt sätt, oftast på bakbenen. väl framme är det inga problem. att klappa eller ta på grimma eller nåt annat.
jobbigast är att hon reser sig emot min anda häst när han går förbi, nu börjar han bli härdad, men jag är rädd att hon ska komma över boxdörren en vacker dag. dom går i samma hage och verkar trivas med varann i övrigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar