Dragvikter, blir snart tokig!

bejkonfis

Trådstartare
Jag har B-kort
Bilen får dra 1350kg
Hästsläpets totalvikt är 1360kg

Jag tog hjälp av Släpvagnskalkylatorn och den säger att jag får dra detta släp, förutsatt att jag inte lastar mer än 670kg.
Jag var (och är) väldigt säker på att jag inte får dra ett släp vars totalvikt är högre än vad min bil får dra. Men va tusan gäller? :crazy:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Är 1350kg bilens maximala dragvikt (vad du får belasta kulan med), eller är det max vid B-kort?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det beror ju på bilen väger hur mkt man får dra på B-kort, det framgår ju inte av ts inlägg vad dennes bil väger, därav min undran.

På min ena bil har jag två vikter att ta hänsyn till, den ena är MAX dragvikt och den andra vad jag max får dra med B-kort. De två vikterna är inte samma vikter.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Du får inte andvända dig av bruttovikter när du har b kort.
Du får dra ett släp vars totalvikt inte är över tjänstevikten på din bil.
Finns det begränsad vikt, max totalvikt på b kort så får du inte överskriva den vikten.
Släpvagnskollen har fel i detta fall.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast..skulle det vara så att ts bil har max släpvagnsvikt på 1350 och att vikten för max vid framförande av släpet vid B-kort är 1360, DÅ får man dra det med den bilen så länge som det inte lastas mer än upp till 1350.

Så förklarade trasnsportstyrelsen & polisen för mig då jag undrade gällande men ena bil som har max 1400, men max 1450 vid B-kort.
En slamkrypare kallas det visst :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vad står det om du knappar in bilens uppgifter på nätet?

Max släpvagnsvikt.
Max släpvagnsvikt b-behörighet.

Det undre är troligen högre än det övre och kan förklara varför släpvagnskalkylatorn säger ja med maxlast på 670kg :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast totalvikten på släpet får ändå inte överstiga max för B när man har B :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men då andvänder du utav bruttovikt som man bara får andvända sig av om man har be eller utökat.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Självklart gäller inte detta om totalvikten för framförande av ekipaget vid B-kort är för låg. Detta gäller enbart hur mkt man får belasta själva kulkopplingen på bilen.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Belasta kulkopplingen?
Belastning av kulkoppling andvänds inte öht.
Max dragvikt antar jag att du menar.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

I vissa fall använder man sig av bruttovikt även vid b kort. Min bil är så, b kortsvikten är högre än maximal släpvagns vikt.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nä det är du som har fel, det du hänvisar till är de gamla reglerna.

Tjänsteviktsbegränsningen är borttagen. Numera är det rätt vanligt att man lagligt kan koppla på en tyngre vagn men inte utnyttja hela lastvikten.

Kan tyckas lite krångligare, men släpvagnskalkylatorn hjälper de som har svårt att hänga med. Kanon bra initiativ av Transportstyrelsen för att underlätta för folk.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

-Catherine- & Pewa - Så släpvagnskalkylatorn har alltså rätt? :d
Rubytoo - Jag har en Volvo C30 :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp