Draglinor....

A

Alma Braute

Undrar om det är någon som har nån smart lösning då jag vill sätta draglinor på min finsele (lättare loksele)...vill inte ha det där permanent utan nåt som ska kunna sättas dit och tas av lätt.
Hmm med risk för att låta svammlig...om man tänker dragläder-spänne-draglina (spänne=där man sätter seltungan) vet inte det rätta namnet :angel: Jag vill kunna använda den både till min tidaholmsrockard & släde...skulle kännas bra om man kan variera sig lite mellan loksele och bröstsele.

Sv: Draglinor....

Hej tittade på din sele, bakom läderflärpen som du sätter i skaklarna finns en lodrätt öggla den är utmärkt att sätta draglina i ,det är nog tillräkligt med rörlighet mot skakeln om du använder skaklar med vanlig isättning.om du vill använda hög infästning till giggen finns det tidigare trådar med bra bilder .man kan använda lös snabbkoppling alternatift en lös rem .

Hej
Vad kul att den var en vänlig själ här inne som ville svara på min fråga ;)
Satt faktiskt och titta lite på olika draglinor i går...jag har hittat en variant som skulle kunna passa, dock inte jättesnygg till den selen men det kan iaf fungera. Jag har hittat en med en vanlig sölja som jag kan fästa i den lodräta ögglan & så är det typ en ring mot svängeln, går att sätta i snabbfästet...tror jag :angel: Skakelhållarna för högre infästning har jag beställt av sadelmakaren så det är klart!

Dom draglinor vi har har vi bara en krok på. Mycket enkelt att bara kroka fast.

På båda ändarna? Har ni beställt dom eller finns det att köpa nån stans?

Ja det är i båda ändarna. Men det är ganska grova rep som man har i skogen. Jag tror dom finns att köpa på Floby överskott. Jag kan fota dom om du vill.

Till arbetssele har jag gjort grövre rep som jag splitsat kobindslehakar på ,eller kedjestump i ena ändan för enkel längdjustering och haken i svängeln . till finkörning vill jag ha en snyggare variant kolla på kör affärerna på netet.annars fårman inprovisera och tillverka något.

men vad trevligt :D släng gärna in en bild...älskar inspiration :love:

ska kolla upp det....har ju några arbetselar som ska få sig en omgång oxå. Bra med billiga hållbara saker :bow: Tack!!!

skall man göra linor som skall användas i skaklar är nog vanliga rep
för töjbara då finns det utgödslingsrep som är stummare bom går nog att köpa på metervara någonstans

Draglinor från Floby, töjer de sig också, om man använder dem tillsammans med en 4-hjulig vagn?
Var hittar man andra draglinor, typ i läder/nylon?
Vet att jag tidigare hittat länkar här men nu finner jag dem inte...

Draglinor från Floby, töjer de sig också, om man använder dem tillsammans med en 4-hjulig vagn?
Var hittar man andra draglinor, typ i läder/nylon?
Vet att jag tidigare hittat länkar här men nu finner jag dem inte...

Våra har aldrig töjt sig.

OK Tack!
Det blir nog en tur till Floby nån dag snart! verkar vara ett kul ställe hur som helst! ;-)

Hur hittar man dit? Har försökt på hitta.se men det finns inte :confused: Med min tur så ligger det väl minst 60 mil från mig...
Finns kanske nån hemsida :idea: nu ska jag googla...

Tack! Ja det är som vanligt...långt att åka, vi bor på fel ende :angel:
Hur är det med er där "uppe" ;) i landet? Har ni nåt slädföre???

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka