Draglinor, baksele..

E

Egonson

Brukar köra min nordis med en vanlig lätt rockard, en med vanliga fasta skaklar. Har hittils använt enbart loksele med skakelremmar, inga draglinor..
Tycker ni att jag ska skaffa draglinor till mitt lilla ekipage, och hur i så fall ska de sitta?
Från ringen på selen bak till vagnen förstår jag, men hur hårt/löst ska de vara spända när ekipaget står stilla?

Och så baksele. Jag har en baksele liggande som jag tänker börja använda, men hur ska den sitta för att fylla sin funktion? Hur långt ner/upp där bak alltså?

TACKSAM för svar :bow:

Sv: Draglinor, baksele..

Bakselen ska sitta ca en handsbredd nedanför "sittbenet" på hästen. Den ska bromsa så bra som möjligt, men hämma rörelserna så lite som möjligt. Sen ska det även vara en handsbredd mellan rumpan och bakselen när du selat. Eftersom du har en fullstor häst ska det ju vara en fullstor hand ;) Kör man mindre hästar får det vara mindre händer!
Kul med flera som kör nordsvensk! Vad är det för stam på din?
Lotta

Jag tycker absolut du ska satsa på draglinor. På loksele måste du då ge utrymme för skaklarna att kunna vara stilla när hästen rör frambenen, alltså måste du ha lite längre skakelremmar. Det är ju bara svängeln som ska röra sig, inte skaklarna.

Bakselen ska sitte precis nedanför den del på hästens rumpa som sticker ut mest. :) Då kan den inte kasa upp när det är nerför, och den hämmar inte rörelserna som när den sitter för långt ner på rumpan. Tänk på att spänna i dragläge. Var gärna 2 första gångerna när ni ger er ut med ny utrustningen så att ni kan hjälpas åt att spänna, kolla och hålla häst.

/jenny, som vanligt skulle jag gärna vilja se en bild på de ekipage som finns här på bukes körforum :)

Okej, då ska jag defenitivt köpa draglinor. Vi är nästan alltid två när vi kör henne, så det ska nog gå bra med inpassning och så.
Det ska vara så att hästen drar vagnen i draglinorna och skaklarna bara håller den på plats s.a.s?
Eller har jag fattat helt fel nu :o

För övrigt tror jag inte vår rockard är utrustad med svängel.. :o Om en svängel är vad jag antar att det är.

Kan fotta idag när vi ska ut och åka, vi är ju inte speciellt tjusiga men det funkar iaf ;)
Vackert röd rockard på saab-axel :D

Senast ändrad av en moderator:

Hon är e.Tall 1645 - Salix 1642 - Ökne 1373

Det är inte skakelremmarna som ska vara längre nu när du ska köra med draglinor utan fästena på skaklarna som du trär skakelremmarna (eller seltungorna) igenom. Så att skakeln kan röra sig lite fram och tillbaka. När hästen drar, så ska allt drag ligga i draglinorna och låt då nån gå bredvid och kolla så inget drag ligger i skakeln, då är allt som det ska.

Om du bara tar längre skakelremmar så blir ju skaklarna att hänga långt ner på ett konstigt och felaktigt sätt.

Det är inte skakelremmarna som ska vara längre nu när du ska köra med draglinor utan fästena på skaklarna som du trär skakelremmarna (eller seltungorna) igenom. Så att skakeln kan röra sig lite fram och tillbaka. När hästen drar, så ska allt drag ligga i draglinorna och låt då nån gå bredvid och kolla så inget drag ligger i skakeln, då är allt som det ska.

Hm, nu förstår jag inte riktigt :o
Menar du att det ska vara längre fästen/öglor så att skakeln kan röra sig fram och tillbaks på remmen?

Om du bara tar längre skakelremmar så blir ju skaklarna att hänga långt ner på ett konstigt och felaktigt sätt.

Ja det är klart. Det lär ju inte funka så bra.

ja, burton har rätt. Tänkte bara på det allra enklaste, inte bästa. Det är ju bra mycket mera jobb att börja vinkelslipa o svetsa i skaklarna än att länga skakelremmarna.

Men om ni ändå måste bygga svängel så ta skaklarna på samma gång. Kolla på Maratonekipage hur de använder draglinor o vilka skaklar de har så får du en hint om hur det bör se ut.

/jenny

Jag har både en morbror och en stallägare som svetsar och slipar, så någon av dem kan säkerligen hjälpa till med det.
För en som kan lär det inte vara så svårt. Eller? :o

Bygga svängel ska jag göra, ja. Tänkte av ett rejält rör och sen en ring i var ände liksom. Om jag inte hittar någon att köpa förståss.
Hur lång ska svängeln vara? Är det rätt att den ska vara så lång som bredden mellan skaklarna där de sitter fast i selen?

Senast ändrad av en moderator:

de kan vara 65-85 beroende på hur bred hästen och vagnen är. Min är 95, men den är byggd efter stor mage som hänger ner precis där draglinorna går :)

Det viktiga med svängeln är att den ger rätt draglinje snett neråt .

/j

Okej då vet jag. Ska mäta hästen och vagnen i morgon då så får jag se.

Jag har bestämt att göra en svängel av järnrör + ringar + halsrem ;)
Det blir billigt, kostar mig endast för halsremmen och två bultringar.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30