Dragkroken lossnade med Chiquita i hästfinkan

Sv: Dragkroken lossnade med Chiquita i hästfinkan

Vad hemskt!
Undra hur det var med säkerhetsvajern?
Den ska ju dra säkerhetsbromsen på släpet
om något sånt här inträffar!

De säger ju att man inte ska dra släp med bilar som har avtagbar krok. Läbbigt!

Vajern drar väl de flesta runt kroken och då hjälper den ju inte så mkt när det är kroken som släpper...

Senast ändrad:

Och jag som kört häst så flera ggr! Kan bara tillägga att jag INTE kör häst med min bil en endaste meter till. Jag frågade om detta när vi skaffade bilen, då fabriksny (02). Försäljaren skrattade och sa att "om det finns risk, tror du då att de skulle säljas?" (draget alltså).
Detta tog jag som att jag var överkänslig och litade på honom.

Kan väl tillägga att ovanstående hänt en bekant till mig för inte värst länge sen. Hon skulle hem efter tävling med två hästar då draget släppte! Hästarna klarade sig dock med bara skrubbsår.
Borde dom inte förbjuda detta drag snart?! Enligt vad jag förstått är de flesta nya bilar idag utrustade med detta om man ska ha ett drag ö.h.t.

SKAMLIGT!

Vi har avtagbart drag och tänker fortsätta dra så, trots eventuella skräckrapporter.

Är ganska övertygad om att det ligger en del slarv bakom de flesta olyckor, vårt drag sitter exempelvis aldrig på mellan dragtillfällena (pga skaderisken vid krock exempelvis) och kontrolleras Noga varje gång vi sätter på det. Att låta draget sitta i två veckor utan att sedan kontrollera det när man kopplar på ett släp tycker jag inte är dragets fel utan snarare underlåtan att kontrollera något man är skyldig att kolla.

Dessutom trodde jag alla visste att man Inte fäster vajern i draget utan på lämpligt annat ställe.

Ett tips är ju att lyfta och rucka på släpet när man väl fäst det på kulan, har hänt mig att släpet studsat av när hästen gått på eftersom släpets draganordning var så lurig att det klickade till fastän det inte var fast... :crazy: Så, numer lyfts nästan både bil och släp när SaraMara skall ut och åka. ;)

Usch va obehagligt.
Jag är glad att jag har en fast dragkrok.
Så länge jag kommer dra hästar med bilen så kommer jag alltid att vilja ha det.
Eftersom det tydligen har hänt ett flertal gånger så skulle jag inte riskera det.
Dom som har tappat transporten har inte heller trott att det ska hända dem.

Näe, jag ska ha fast dragkrok även i framtiden, så länge dom inte hittar en lösning som verkar säkrare, med mindre risk att den lossnar vid felmontering.

men jag förstår inte riktigt hur det har gått till... på våran avtagbara sitter det nycklar som enbart går att få bort om kroken sitter på ordentligt och är låst.... och dessa tar man som säkerhetsåtgärd alltid bort och lägger på lämpligt ställe inuti bilen... hur sjutton kunde den lossna pga slarvig påsättning? :crazy: eller det kanske inte är samma system på alla bilar eller?man blir ju lite nojig när man läser sånt här... men kör på SaraMaras och fortsätter att köra.. fast från och med nu ska jag nog testlyfta en 5 istället för 3 gånger för att vara på den helt säkra sidan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sundsvalls Tidning) I november slog miljökontoret till mot en kvinnas fastighet i Stöde. Vanvårdade katter och en häst togs om hand...
Svar
12
· Visningar
1 613
Senast: Vavsla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sundsvalls Tidning) Djurplågeriet mot hästen Mystra på Gnarps ridklubb i mars har inte kunnat lösas...
Svar
9
· Visningar
2 019
Senast: Riley
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sundsvalls Tidning) En häst på Gnarps ridklubb utsattes för ett djurplågeri under natten mot söndagen...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: Zita
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sundsvalls Tidning) Den 25-åriga kvinnan skulle vara fodervärd. Men hästen gick till försäljning och nu åtalas hon för förskingring...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: Zita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix