drägglar??

C

cardior

Hejsan!
Har en treåring som jag håller på att utbilda, hon går nu balanserat i ridhus och har kommit i form i traven och börjar komma i galoppen o går avslappnat o så, men hon har börjat dräggla så mkt.
Undrar bara varför gör hon det?
Blir liksom en massa vitt lödder i munnen på henne och hon krånglar inte med bettet eller nånting sånt.
Jag är abolut inte hård i handen eller håller på o pillar för det är det värsta jag vet med folk som gör så :crazy: .
Hon känns jätte mjuk och avslappnad och är inte det minsta spänd eller så:) Men varför löddrar hon så mkt?
 
Sv: drägglar??

Det kanske blir av att hon suger på bettet (?) om hon gör det så är det ju det bara bra :)
 
Sv: drägglar??

ja kanske det:idea: har funderat på hur det bildas för hon gapar inte o håller inte på o tuggar eller krånglar eller nåt.
Men blir det skum av att dom suger? hur kommer det sig att det blir skum då?
Man ser ju många dressyr hästar i höga klasser som skummar väldigt mkt också. Hur bildas skummet liksom?
 
Sv: drägglar??

Skum bildas när hästen är lösgjord - var glad och nöjd - det är så det ska vara!
 
Sv: drägglar??

Det ska bara vara som ett vitt läppstift. Rinner det skum ur munnen hela tiden kan det vara bettet som inte passar och kommer åt en punkt med nerver som gör att "slem-reflexen" sätter igång. Hmm, jag borde nog försöka förklara någon annan dag, just idag blir det lite konstigt av någon anledning:angel:
 
Sv: drägglar??

Treåring sa du- kan det inte vara tänderna ? De fäller väl tänder en omgång vid den åldern? Bara en tanke...
 
Sv: drägglar??

3,5 år = byte av kindtänder.

Använd remontgrimma, och var uppmärksam så att det inte ser allt för stökigt ut i munnen. Ibland sitter de gamla kindtänderna kvar länge över de nya och då blir det trångt och vasst i munnen. Man kan då behöva låta veterinären plocka loss mjölkisarna.
 
Sv: drägglar??

Har kollat tänderna och hon har inte nåt nytt bett eller så.
Vanligt tredelat med en löst spänd aschen nosgrimma där jag tagit bort undre remmen tycker de e bra när nosgrimman har så lite inverkan som möjligt.

Det lustiga är att det kommer inget skum när jag rider ute utan bara i ridhus. Men de e väl kanske som vissa säger att när hon slappnar av o jobbar så kommer skummet. Det är inte så mkt utan som ett vitt läppstift. Har heller inte kommit skum tidigare utan har börjat nu när hon blivit mer balanserad och har sökt sig ner i form.

Varför får inte alla hästar sånt skum när dom jobbar?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp