Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?
Nej, om jag minns rätt fanns den stora turbomotorn på 245 hk eller något liknande i Sverige då. En bekant till mig funderade nämligen på att köpa en sådan och vi diskuterade det en del.
0,85 l/mil är väl knappast blandad körning? Enligt Subaru är den 0,93 för de bilar som säljs idag. Men motorn du menar var kanske klenare?
Det jag tycker är småfånigt med en rallymotor i en SUV är att man kan inte köra en SUV som en rallybil. Nog för att Forestern är en bil, men den har inte samma vägegenskaper som en personbil med motsvarande prestanda. Däremot kan jag hålla med om att det ibland är praktiskt med många hk i en dragbil.
En rallymotor är inte riktigt lika fånigt i en V70 eftersom den har andra vägegenskaper än en SUV generellt sett. Förmodligen är dock Subarus 4-hjulsdrift vassare än Haldex. Totalt sett tycker jag att stora motorer är tämligen onödiga i vanliga personbilar och SUV-ar. Stora motorer medför ofta en större bränsleförbrukning vid vanlig körning. Men jag kan hålla med om att bilarna ofta blir kuligare att köra när det händer mera när man trampar på gasen.
Nej, jag skulle inte beskriva XC70 som en SUV eftersom den mera ser ut som en personbil än som en jeep. Däremot har den både personbils- och jeepegenskaper. Jag har inte kollat om Volvo kallar den för SUV. Spelar det någon roll? Är det någon idé att vi fortsätter att träta om ordet SUV eller stadsjeep som du verkar vara allergisk emot? Varför har jag inte förstått. För mig som fd ägare till en Honda CRV (s k SUV) så är det bara ett sätt att beskriva en biltyp.
Nej, om jag minns rätt fanns den stora turbomotorn på 245 hk eller något liknande i Sverige då. En bekant till mig funderade nämligen på att köpa en sådan och vi diskuterade det en del.
0,85 l/mil är väl knappast blandad körning? Enligt Subaru är den 0,93 för de bilar som säljs idag. Men motorn du menar var kanske klenare?
Det jag tycker är småfånigt med en rallymotor i en SUV är att man kan inte köra en SUV som en rallybil. Nog för att Forestern är en bil, men den har inte samma vägegenskaper som en personbil med motsvarande prestanda. Däremot kan jag hålla med om att det ibland är praktiskt med många hk i en dragbil.
En rallymotor är inte riktigt lika fånigt i en V70 eftersom den har andra vägegenskaper än en SUV generellt sett. Förmodligen är dock Subarus 4-hjulsdrift vassare än Haldex. Totalt sett tycker jag att stora motorer är tämligen onödiga i vanliga personbilar och SUV-ar. Stora motorer medför ofta en större bränsleförbrukning vid vanlig körning. Men jag kan hålla med om att bilarna ofta blir kuligare att köra när det händer mera när man trampar på gasen.
Nej, jag skulle inte beskriva XC70 som en SUV eftersom den mera ser ut som en personbil än som en jeep. Däremot har den både personbils- och jeepegenskaper. Jag har inte kollat om Volvo kallar den för SUV. Spelar det någon roll? Är det någon idé att vi fortsätter att träta om ordet SUV eller stadsjeep som du verkar vara allergisk emot? Varför har jag inte förstått. För mig som fd ägare till en Honda CRV (s k SUV) så är det bara ett sätt att beskriva en biltyp.