Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Sensorerna är billigare saker, därför skrev jag inte det, men visst bmw har rätt mkt problem om man kollar upp alla småsaker, men inget jämfört med tex audi.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Sorry, uppfattade det så på sättet du skrev.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Finns bara ett svar:

SUBARU FORESTER!!!!

Jag köpte en turbo, -04, för ett år sen, 3000 mil, 200.000:-
Visst jag fick leta lite för att hitta den (läs flyga till Piteå från Sthlm),men det kommer jag aldrig att ångra!

Jag är bilintresserad också, och det här är en ulv i fårakläder, turboscoopet på huven är det enda som avslöjar att det inte är en svenssonbil, och den drar det mesta vid trafikljusen. :)

Får dra 1500 kg på B-kort, 4-hjulsdrivet som alla Subaru. Den tar sig fram, jag lovar!

Och tar du en utan turbo kommer du ju undan ännu billigare + att det nog är lättare att hitta.

/En gång Subaru alltid Subaru
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jo, det verkar vara en bra och kul bil, men det känns lite småfånigt med en rallymotor i en SUV.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Köp en hisinge-traktor igen! De är i det närmaste outslitliga, de är pissenkla att laga och de är helt outstanding att dra med!

Har en 945 turbo, den drar min boggiekärra så lätt att man funderar på om det verkligen är släp på och den dricker max 1,1 med lastat släp. Har gått 30.000, knappt inkörd! :D

Pappa hade en 740 GL, 20 år gammal, den drog jag 2,5 ton med av misstag, gick lite tungt i backarna och släpet gick nästan på fälgarna så jag ringde pappa och frågade om han inte hade kollat lufttrycket, men det var visst så att han hade räknat fel på ca 2 ton, hur han nu lyckats med det... Bilen klagade inte ens...

Älskade gamla fyrkantiga traktorer! Må ni alltid finnas kvar!
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Subaru Legacy. Helt kanon att dra med och du får dra 1500 kg med B-kort. Provkör en, du kommer inte bli missnöjd.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Fast... min fam,ilj är hejjare på att byta bilar, äldre och nyare av alla de slag från stenålders ford escort till toyota hiace, betydligt nyare...

Och genomgående för ALLA riskokare (japsare) vi har haft är att det händer alltid samma sak med dem: de får elfel och de rostar bort... frågan är bara vilket som kommer först...

För att näma några roliga japsfel, oavsett märke, mazda, toyota, mitshubitchi...

Bilen dör i högerkurvor men startar igen så fort du vrider ratten åt vänster.
Bilen sprutar bara spolarvätska på framrutan - oavsett om du trycker på knappen för att spola bakrutan. Och hur du än bär dig åt för att få vatten på rutan så torkar den inte automatiskt. Baktorkaren går inte alls.
Den spolar mer vatten på strålkastarna än framrutan.
Elhissarna slutar fungera.
Bilen låser sig själv när du försöker öppna förardörren inifrån.
Bilen låser sig själv när du försöker öppna förardörren utifrån.
Bilen startvägrar. Knuffa den framåt två cm på friläge o den startar.

Detta är bara några egenheter vi har råkat ut för, att kylen ser ut som fnöske, att den vägrar suga vatten ut exp-kärlet så att man får fylla direkt i kylet, att c-lås bråkar, osv osv osv är inte ens uppräknat...
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Vill du köra fyrhjulsdriven bil rekommenderar jag varmt Honda CR-V. Med en CR-V som har ett par-tre år på nacken får du dra 1500 på B-kort. De nyare är lite tyngre och då får du dra mindre. Har själv kört CR-V i 5 år nu (har en 2002 som gått 12.000 mil) och har inte haft ett enda problem med bilen. Har servat bilen regelbundet och dessa är hyfsat prismässigt, långt under servicepriserna för t ex Volvo.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Vi har en Audi Avant A6 4wd, får dra minst 1360kg med B-kort. Den är skitbra. Nu är våran en -95:a, men är de nyare tyngre tro? Undvik diesel, de har en tyngre motor vill jag minnas...
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Hittar du en intressant bil skriv in registreringsnummret här
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Så får du upp vad bilen får dra.

Vi ska köpa Audi A4 1.8T Avant Quattro, den får dra 1.540kg med B-kort.
Vi har även kollar på WV Passar tdi 4motion, den får dra 1.370kg med B-kort.

En volvo 740 GL får ju bara dra 1.380kg.


Ska du ha en kombi eller en sedan? Jag har hittat massa bak och 4 hjulsdrivna bilar som får dra över 1.400kg.

Edit: Från en annan tråd jag svarade i igår.
Toyota RAW 4 2,0 får dra 1460kg med B-kort och 1500kg med BE.
Toyota RAV 4 2,0 Widebody får dra 1500kg med B-kort och det är oxå max.
Toyota RAV4 2,0 Business får dra 1430kg med B-kort och 2000kg med BE.
Toyota Rav4 Hamilton Edition får dra 1360kg med B-kort och 1500kg med BE.

Tack för länken!

Vad är det för årsmodell på Audin du ska köpa?
1370 kg blir lite väl lite, tanken är att jag ska byta ut släpet hyfsat omgående också, så vill ha möjlihet att lägga 1400 kg på kroken.
Min kraschade 740 fick dra 1420 på B-kort och 1800 på BE.

Jag vill ha en kombi, mitt släp har ingen sadelkammare så jag måste få plats med sadel och sånt i bilen än så länge. Toyota rav går bort alla modeller, inte bara jag som ska ha bilen ;)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

En i mitt stall har en Honda CR-V och en sådann vill jag inte ha :crazy:
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Då ska du inte ha en sådan. Men varför vill du inte det? Jag har haft en och var väldigt nöjd med den. Skulle gärna ha en igen.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Köp en hisinge-traktor igen! De är i det närmaste outslitliga, de är pissenkla att laga och de är helt outstanding att dra med!

Ingen mer 740 :p ingen mer gammal volvo heller. Pissenkla att laga vette17. Förvisso var min fina 740 i topptrim (trots lite drygt 47000 mil!) men den havverarde ett antal gånger och har haft allehanda problem med bla katalysatorn, spindel och styrleder (volvo!), avgassystem etc etc. Blir ju i princip alltid mer underhållsjobb på äldre bilar, dessutom vill jag ha mer modern intreör :)
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jag sitter inte bra i dom, tyvärr. Ägarna till hondan är iofs nöjda med sin, men jag vet inte jag. Dom har haft sin i lite drygt 1 år (tror jag, kan vara ngt längre) och stötdämparna var helt slut nu när dom lämnade in den på service. Sen gillar jag verkligen inte att bakluckan öppnas åt "fel" håll.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jag satt bra i den, men folk och smak är olika.:) Det där med stötdämparna låter skumt, men jag vet ju inte var och hur de har kört. Min hade inga problem med dämparna. Inte hos tidigare ägare heller. Det enda jag behövde fixa från 10000 till 17000 mil, förutom vanlig service, var stag till krängningshämmare på två ställen. Tydligen förbrukningsvara på den modellen, men inte extremt dyrt att åtgärda.

Jag förstår inte hur du menar med att bakluckan öppnas åt fel håll. Det är ju så på många SUV-ar att luckan öppnas åt sidan istället för uppåt som det är på en personbil. Det jag tycker är fiffigt med Hondan ibland, men omständigt ibland, är att man kan öppna glaset för sig. Det öppnas uppåt. Då kan man komma åt bagagerummet någorlunda hjälpligt även med släp påhakat. Det är inte enkelt på de SUV-ar där luckan bara öppnas åt sidan. Särskilt inte på RAV4 där det inte går att öppna alls med släp på kroken.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Suzuki Grand vita. Fungerar hur bra som hälst. :bow: Grand Vitara har konstant fyrhjulsdrift och en lågväxel som hjälp om man ska dra tungt. Har aldrig varit några hinder nu i vinter att sitta och åka i snöstorm och isiga vägar till träningarna.

Rekomenderar den verkligen. Var även som vinstbil i Globen horse show förra året, som den perfekta hästbilen.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Jo, det verkar vara en bra och kul bil, men det känns lite småfånigt med en rallymotor i en SUV.

Vaadå rallymotor? Och vaddå SUV?

Vad är en SUV och är Forester en SUV?

Jag har en Forester och ser den mer som en vanlig bil faktiskt. Visst den är lite högre och den är fyrhjulsdriven men annars är det som vilken bil som helst.

Motorn fungerar som vilken annan turbomotor som helst. Den är inte spec törstig och den går bra även på låga varv.
 
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Oops, stingslig?

Istället för att skriva stadsjeep skrev jag SUV = Sports Utility Vehicle eftersom Forestern ser ut mera som en sådan än som en personbil. Att det är en bil håller jag med dig om. Den har 4 hjul, motor m m. Saxat från Subarus katalog om Forester:

"Tänk dig kombinationen av en sportkombi och en SUV. Subaru Forester är den ideala blandningen mellan intelligent storlek och kompromisslös framkomlighet. ... Hälften sportkombi, hälften SUV ... En sportbils själ i en SUV.."

I Subarus annonser när Forestern kom med den stora motorn så marknadsfördes den med betoning på släktskapet med rallybilarna.
Saxat från Subarus hemsida:
" SUBARU BOXER 2.5 liter DOHC med turbo
Byggd kring samma stomme som motorerna i våra WRC-bilar."


Subaru anger bränsleförbrukningen till 10,7 l/100 km vid blandad körning för 5M-växellådan. Det tycker jag är ganska törstigt, men så blir det ju tyvärr med bilar som har starka motorer.

Behöver jag skriva mera?
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil, hur svårt ska det vara egentligen?

Oops, stingslig?

Istället för att skriva stadsjeep skrev jag SUV = Sports Utility Vehicle eftersom Forestern ser ut mera som en sådan än som en personbil. Att det är en bil håller jag med dig om. Den har 4 hjul, motor m m. Saxat från Subarus katalog om Forester:

"Tänk dig kombinationen av en sportkombi och en SUV. Subaru Forester är den ideala blandningen mellan intelligent storlek och kompromisslös framkomlighet. ... Hälften sportkombi, hälften SUV ... En sportbils själ i en SUV.."

I Subarus annonser när Forestern kom med den stora motorn så marknadsfördes den med betoning på släktskapet med rallybilarna.
Saxat från Subarus hemsida:
" SUBARU BOXER 2.5 liter DOHC med turbo
Byggd kring samma stomme som motorerna i våra WRC-bilar."


Subaru anger bränsleförbrukningen till 10,7 l/100 km vid blandad körning för 5M-växellådan. Det tycker jag är ganska törstigt, men så blir det ju tyvärr med bilar som har starka motorer.

Behöver jag skriva mera?

Jag tror vi pratar om olika motorer. Jag tror inte 2,5XT såldes i Sverige 2004 utan den turbomotor som då fanns att köpa var 2,0 XT. Bensinförbrukningen är då 0,85 l/mil.

Men varför skulle det vara fånigare med en snabb motor i en Forester än tex en V70 för att det är en SUV. Om det nu är en SUV. Är det inte alltid lika fånigt med en rallymotor?

Så om det inte är en direktimporterad bil så tror jag vi pratar om en 2,0 XT och inte en 2,5 XT så allt det du letat fram från Subarus hemsida är inte så relevant.

Är XC70 också en SUV förresten?

Om jag är stingslig eller inte får andra avgöra men vad har det med saken att göra egentligen?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp