Dränera hagar

Sv: Dränera hagar

Fast du svarar mig när det inte är din grusning jag pratar om från början. jag har vänt mig till den som angav prislappen 20 papp. som sagt ;) Det är dyra pengar för att bara ätas upp av lera på sikt liksom. Jag vet nog inte riktigt vad du vill ha sagt dessutom ;)

Det var väl du som började med att påpeka, i ett svar till mig, att det var oekonomiskt att inta ha markduk. Då jag i inlägget skrivit att jag inte använt markduk så ville jag mest utveckla varför. Så jag vill inte ha sagt så mycket, jag har som jag ser det svarat på dina frågor/påståenden (påståenden inte menar negativt).
 
Sv: Dränera hagar

Jag tänker likadant som Mackan. 20 000 kr är för mycket för att jag ska lägga utan att ha duk under, hos oss hade det sjunkit ner direkt i leran och krävt en ominvestering tråkigt nära förra.
 
Sv: Dränera hagar

haha, jamen det är ju oekonomiskt, det kan jag aldrig ändra mig från att argumentera. 20.000 som nämdes är ju sjuka pengar att bara hälla rakt ner i jorden. Känns mest som du vill sälja mig på att du själv inte har markduk, samtidigt som du påpekar att det ju inte finns ngn anledning att INTE lägga duk, haha ;)
 
Sv: Dränera hagar

Jag skulle vilja säga att A och O är att dika.

Med bra dikning och rätt fröblanding i sådden kommer man ganska långt.

Jag lägger inte duk utan lägger 0-8 till 0-30 beroende på vilken sorts jord det är och hur marken är beskaffad. Lägger ganska tjockt ca 15 cm.

Är noga med att mocka grusade ytor.
 
Sv: Dränera hagar

Hur gör man om det som hos oss finns massa berg i hagen? Måste man spränga och ha sig för att få sånt bra?
 
Sv: Dränera hagar

När jag bodde i Skåne dränerade vi med markduk och grusade.Vi gjorde det vid ingången och fem meter in i hagen.Det var skönt för det var inte lerigt där och man kunde fodra med ensilage där utan att det trampades ned i leran :).Super!Bor i Småland nu och vi ska göra samma sak här....
 
Sv: Dränera hagar

Marken är väldigt tät där jag bor. Har man bara tagit bort lager med matjord så gör en markduk varken till eller från. Gruset ligger bra packat ovanpå leran och trycks inte ner. Däremot är det som ngn skriver viktigt att mocka och hålla rent. De 20 000 jag lagt ner har räckt till ett ganska stort område - ung 150 m2.
 
Sv: Dränera hagar

kl.

Jag har haft det enormt lerigt vid en grind. Jag tar helt enkelt alla möjliga stenar jag hittar i trädgårdsland, på åkrarna omkring etc ( Ja jag får ta av lantbrukaren), och slänger i och omkring grindhålet.

När vi flyttade hit brukade hästarna sjunka ner halvvägs till knäna där det var som värst. Numera går leran bara upp till halva hoven ungefär.

Trägen vinner och det han nog blivit ett par-tre kubikmeter sten på 20 år..:D

Fördelen: Det kostar inget. Och det är inte jobbigt eftersom man ändå har en spann med sig ut när man grejar i trädgårdsland etc, Och ser man stenar lägger man dom i spannen och när spannen är halvfull- så tar man det och går och tippar av det.

Tar stenar i storlek från ungefär 5 cm till såna som är lite halvjobbiga dvs 20-30 cm på nån ledd.

Low Tec i sin prydno!

Du som verkar ha innovativa ideer;vad tror du om att gräva ett dike vid grinden där det blir lerigt och lägga ner ett dräneringsrör? Vi har ett väldigt tunt lager jord och kalksten inunder.....Skulle det räcka,tror inte på markduk där.
 
Sv: Dränera hagar

Vad är det du vill göra?

Jag har stora hagar som blir väldigt leriga vid ingångarna till hagarna och vid foderborden. Det har jag löst genom att ta bort det översta lagret på ca 20 cm och sedan fylla på med 0-18 grus. Jag har lagt på 30 cm och sedan packat ner till marknivå. Det fungerar jättebra som hårdyta. Jag har hårdgjort ett område på ca 5*5 meter vid ingången i varje hage ( 3 st) samt vägen ner till hagarna - kostnad ca 20 000 kr ....

Jag har gjort ungefär samma, 6x5 m vid insläppen till 3 hagar och en väg till hagarna. Vi grävde bort matjorden, la dräneringssten (som vi fick gratis) sen markduk ( Klass 2?) och grusade upp med väggrus ca 20cm. Kalaset slutade på ca 20' även för oss.

Vägen har hållt jättebra, men grusrutorna kräver en del underhåll då hästarna drar med sig lera från hagarna och strö från boxarna. Det är ca 1 1/2 år sedan vi gjorde detta och vartannat år behöver man nog fylla på ordentligt med nytt grus.

Nästa projekt är att dränera och dika ur ordentligt för att få övriga delarna av hagarna att bli bättre de med.

Har ingen aning hur det ska göras, men det blir nästa projekt :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Dränera hagar

Finns som sagt många sätt, men ett hyfsat billigt sätt som vi har gjort är att gräva ur all lera, ca 50 cm djupt och med ett par graders lutning ner till ett avrinningsområde (i vårat fall en liten bäck som går genom markerna). Sedan tog vi all sten från åkern som kommit upp under decennier av brukande och packade ner i hålet, det har blivit en hel del sten genom åren så det räckte gott och väl. ;)

Sedan fyllde vi med makadam, gick inte åt så fasligt mycket, tror räkningen landade på runt 5 000 -6 000, tills det blev en plan yta. Ovanpå denna la vi lite finare grus så att inte hästarna sliter skor på löpande band. Funkar finfint och varken grus eller stenblock har flyttat på sig... ;)

Det gäller att se till att inte större stenar ligger på mindre stenar helt enkelt, då trillar de emellan och försvinner till slut. Dyrt...
 
Sv: Dränera hagar

Men hur länge funkar en stenkista egentligen? Hmm.

I princip hur länge som helst om du inte kör extremt tunga maskiner över dem.
Stenkistor är ju en gammal metod att dränera och de verkar ha haft god koll på detta förr i världen, då nästan alla stenkistor vi har kvar fungerar väldigt bra.

Vi har en stenkulvert (alltså en tunnel gjord av stora åkerstenar där vattnet från marken ovanför sipprar ner mellan och ner i tunneln) som löper rakt genom åkern för att dränera bort vatten från landsvägen till bäcken på fastigheten. Denna har fungerat utmärkt i åtminstone 100 år, tills någon började köra tunga traktorer över den. Då kollapsade den på ett ställe som vi fick laga (så nu är det traktorförbud på just den delen, försökte få sambon att köra med häst och plog, men det var han inte så pigg på så det fick bli beteshage av den...) ;)
 
Sv: Dränera hagar

Finns som sagt många sätt, men ett hyfsat billigt sätt som vi har gjort är att gräva ur all lera, ca 50 cm djupt och med ett par graders lutning ner till ett avrinningsområde (i vårat fall en liten bäck som går genom markerna). Sedan tog vi all sten från åkern som kommit upp under decennier av brukande och packade ner i hålet, det har blivit en hel del sten genom åren så det räckte gott och väl. ;)

Sedan fyllde vi med makadam, gick inte åt så fasligt mycket, tror räkningen landade på runt 5 000 -6 000, tills det blev en plan yta. Ovanpå denna la vi lite finare grus så att inte hästarna sliter skor på löpande band. Funkar finfint och varken grus eller stenblock har flyttat på sig... ;)

Det gäller att se till att inte större stenar ligger på mindre stenar helt enkelt, då trillar de emellan och försvinner till slut. Dyrt...

jättebra lösning jag håller med! Inte många som tänker på det alternativet heller tror jag, så jättebra att du delar med dig i tråden!
 
Sv: Dränera hagar

jättebra lösning jag håller med! Inte många som tänker på det alternativet heller tror jag, så jättebra att du delar med dig i tråden!

Vassego, bara kul att vara till hjälp! :)

(Å väldigt bra att bli av med all STEN som ploppar upp ideligen... :meh: )
 
Sv: Dränera hagar

Det känns som att all lera borde följa med ner med tiden :-P

Men det är ju leran du ska gräva bort innan. :)
Det slammar igen i så gott som alla dräneringar efter en tid men jag tycker våra funkar riktigt bra, nästan bättre än med slang och rör.

Just det, vi är jättenoga med att mocka i hagarna! Kan vara bra att veta då det säkert kan bidra till att det täpper igen dräneringen om man inte gör det på regelbunden basis.
Vi har också egen grävmaskin så för oss kostar det inte så mycket att gräva om när det behövs (om 50 år kanske... ;) ). Det är mest gruset/makadamet som kostar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 230
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 058
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp