Dränera hagar

MissFideli

Trådstartare
En fråga bara. Kan man grusa upp alla hagar på all mark? På t.ex lerjord, borde det inte sjunka ner efter ett tag oavsett hur man gör?
 
Sv: Dränera hagar

Sant, jag skrev tokigt. Dränera och grusa ska det stå :) Eller bara det ena eller det andra. Typ :p
 
Sv: Dränera hagar

Vill man inte lägga oändliga mängder grus varje år, måste man självklart göra det på ett bra sätt. Och om man nu lägger arbetet på att dränera ska man absolut göra det vettigt.

Hur är tanken att dränera? Duk är ju en förutsättning om man inte vill ha allt nedsänkt i leran.
 
Sv: Dränera hagar

Ingen tanke alls, det var bara en fråga :) Riskerar inte en duk också att sjunka efter ett tag?
 
Senast ändrad:
Sv: Dränera hagar

Jo, om man inte gör det ordentligt (gräver ur, paddar etc) utan slarvar kommer resultatet alltid att bli dåligt.
 
Sv: Dränera hagar

Av det jag sett så måste man göra ett ordentligt jobb underifrån, är marken ömtålig får man nästan tänka som när man anlägger ridbana..
Det räcker inte med att endast fylla på grus för det kommer att bli nedtrampat med tiden.
Likaså hjälper sällan bara duk + grus.

Det resultat som gett bäst effekt har varit ett bra schaktarbete, dräneringsrör, dukar,diken, rätt avlutning på marken för avrinningens skull, olika slags grus/sand, stenmjöl osv i flera lager. Dessa underlag håller i en evighet eller mer och släpper igenom vätan men underlagets skick rubbas inte.

Dock kostar detta multum..men kan vara en värd investering.
 
Sv: Dränera hagar

Vad är det du vill göra?

Jag har stora hagar som blir väldigt leriga vid ingångarna till hagarna och vid foderborden. Det har jag löst genom att ta bort det översta lagret på ca 20 cm och sedan fylla på med 0-18 grus. Jag har lagt på 30 cm och sedan packat ner till marknivå. Det fungerar jättebra som hårdyta. Jag har hårdgjort ett område på ca 5*5 meter vid ingången i varje hage ( 3 st) samt vägen ner till hagarna - kostnad ca 20 000 kr ....
 
Sv: Dränera hagar

kl.

Jag har haft det enormt lerigt vid en grind. Jag tar helt enkelt alla möjliga stenar jag hittar i trädgårdsland, på åkrarna omkring etc ( Ja jag får ta av lantbrukaren), och slänger i och omkring grindhålet.

När vi flyttade hit brukade hästarna sjunka ner halvvägs till knäna där det var som värst. Numera går leran bara upp till halva hoven ungefär.

Trägen vinner och det han nog blivit ett par-tre kubikmeter sten på 20 år..:D

Fördelen: Det kostar inget. Och det är inte jobbigt eftersom man ändå har en spann med sig ut när man grejar i trädgårdsland etc, Och ser man stenar lägger man dom i spannen och när spannen är halvfull- så tar man det och går och tippar av det.

Tar stenar i storlek från ungefär 5 cm till såna som är lite halvjobbiga dvs 20-30 cm på nån ledd.

Low Tec i sin prydno!
 
Senast ändrad:
Sv: Dränera hagar

Vad är det du vill göra?

Jag har stora hagar som blir väldigt leriga vid ingångarna till hagarna och vid foderborden. Det har jag löst genom att ta bort det översta lagret på ca 20 cm och sedan fylla på med 0-18 grus. Jag har lagt på 30 cm och sedan packat ner till marknivå. Det fungerar jättebra som hårdyta. Jag har hårdgjort ett område på ca 5*5 meter vid ingången i varje hage ( 3 st) samt vägen ner till hagarna - kostnad ca 20 000 kr ....

funkar rätt bra rätt länge i och med att du har så pass mkt grus applicerat innan. men 20 papp är ändå rätt mycket så i det sammanhanget hade jag sett det mer ekonomiskt att schakta ur, lägga markduk och sen grusa. kostar ingen skillnad i sammanhanget men håller desto längre.
 
Sv: Dränera hagar

*KL*

Lerjord, uppländsk blålera.. :S

Första försöket grävdes det ur, las markduk, dränering, två lager grus (två olika sorter) Borta efter ett år.

Försök två - grävde ur, schaktades bort jord, dränering, sedan las TJOCKT lager bärlagergrus (blandning av mellan som typ sandgrus och sen alla storlekar upp till som en liten flick-knytnäve). Paddades noga. Håller suveränt bra, ingen markduk.
 
Sv: Dränera hagar

mitt svar utgår iof att frågande bor i skåne, dvs åkermark och ren lera. vi har själv sån mark och jag bor i mellansverige. för mig är det oerhört oekonomiskt att lägga grus utan markduk öht. lägger man markduk håller det sig i årtjugonden och mer..... 20 papp är mycket i sammanhanget så kan man spara genom att tänka långsiktigt för i samma pris så är det värt det och klokt frågar du mig....
 
Sv: Dränera hagar

mitt svar utgår iof att frågande bor i skåne, dvs åkermark och ren lera. vi har själv sån mark och jag bor i mellansverige. för mig är det oerhört oekonomiskt att lägga grus utan markduk öht. lägger man markduk håller det sig i årtjugonden och mer..... 20 papp är mycket i sammanhanget så kan man spara genom att tänka långsiktigt för i samma pris så är det värt det och klokt frågar du mig....

Är ju samma mark här. Att jag slopade markduken var som sagt för den gjorde noll skillnad när vi använde den i försöket innan. Varken rekommenderar eller inte rekommenderar markduk, utan redogjorde för hur jag gjorde.

Prismässigt gick gruset på 12 000 kr och det var kompispris deluxe. Arbetet gratis, annars hade jag blivit alldeles ruinerad. Och markduk hade inte påverkat prislappen nämnvärt, men som sagt jag valde medvetet bort den pga erfarenheterna här. Sen kanske en annan markduk gjort skillnad? Men problemet som blev var att den täpptes till av lera, så det blev en insjö. Dessutom sjönk duken med gruset med tiden, så man skulle kanske behövt gräva ut ännu mer än vad som gjordes - jag vet inte mer än att det gick åt skogen.
 
Sv: Dränera hagar

ja typen av markduk gör givetvis skillnad men även om det i övrigt handlar om vatten i sig och inte bara lera behöver man ju dränera för att verkligen få resultat om det är de problemen man har i helheten.

jag har svarat enbart utifrån prislappen 20 papp och det som åstadkoms för den prislappen och jag tycker det låter dyrt kortsiktigt utifrån beskrivningen. inget annat.

sen undrar jag lite utifrån din bedömning av mark. även om det är lergjord och sak samma i sig så beter det sig inte direkt samma om vi pratar skåne med konstanta mildgrader och du som bor betydligt mer norrut. det tillhör ekvationen i hållbarhet i yppersta grad.
 
Sv: Dränera hagar

ja typen av markduk gör givetvis skillnad men även om det i övrigt handlar om vatten i sig och inte bara lera behöver man ju dränera för att verkligen få resultat om det är de problemen man har i helheten.

jag har svarat enbart utifrån prislappen 20 papp och det som åstadkoms för den prislappen och jag tycker det låter dyrt kortsiktigt utifrån beskrivningen. inget annat.

sen undrar jag lite utifrån din bedömning av mark. även om det är lergjord och sak samma i sig så beter det sig inte direkt samma om vi pratar skåne med konstanta mildgrader och du som bor betydligt mer norrut. det tillhör ekvationen i hållbarhet i yppersta grad.

Fast vintrarna här har ju varit ett skämt senaste åren. Säkerligen inte Skånestuk, men att det blev grusat var ju för det blev ohållbart med gräsfria hagar och de där sk vintrarna som inte blev några vintrar. Så, möjligt den inte klarar Skåne, men den klarar fruktansvärda mängder regn och plusgradersvintrar här. Och det räcker, det var ju därför det kom till =) För att få bukt med den bottenlösa lervällingen som blev när vintern kom som regn istället som snö.

Det var dränerat även när det användes duk, men som sagt av någon anledning failade det ändå, medan det funkat utan. Så jag är nöjd - men jag började med duk, och finns ju egentligen ingen anledning att inte göra det.
 
Sv: Dränera hagar

Vi har en yta precis utanför stalldörren på ca 4*5m dvs ca 20 kvm som blir riktigt lerig.

markduk + grus har funnits, höll nån säsong. de har lagt cement, sprack pga dåligt underlag.
vad finns det för bra alternativ och vad kan de kosta?
funderar på om enklast äratt bygga ut ett tak så det inte blir blött?
 
Sv: Dränera hagar

Fast du svarar mig när det inte är din grusning jag pratar om från början. jag har vänt mig till den som angav prislappen 20 papp. som sagt ;) Det är dyra pengar för att bara ätas upp av lera på sikt liksom. Jag vet nog inte riktigt vad du vill ha sagt dessutom ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Dränera hagar

*kl*

Är det någon som provat att lägga armering istället för att grusa?

Nu manar jag sådan där plastarmering som brukar ligga på infarter till stora evenemang?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 230
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 058
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp