dräktigt sto . för rund

Rotterö

Trådstartare
Mitt dräktiga sto går nu in i 150 dagar snart.
men jag tycker hon är lite väl rund nu.
kan man dra inn på något av fodret.
äter hösilasch fritt , kraft grov knappt 1kg per dag,
2 lusern hack, mineraler.
Eller skall man låta det vara.
 
Sv: dräktigt sto . för rund

'Lite rund' är ju en tolkningsfråga, men sålänge hon inte är rejält överviktig så är det bara positivt. Det är bara bra att fölston är i en aning överhull. Är en sådan där gammal god lärdom, som faktiskt fått stöd av modern forskning. lite rundare ston har det oftast lättare i samband med fölningen än de som är mer slimmade.

Dock ska inte ett fölsto vara kraftigt överviktigt, men lite runda får de gärna vara! Så låt henne vara rund och go´du om det inte är väldigt mycket.
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Då mitt sto var på runt 150 dgr i dräktigheten så var hon rejält rund. Men det var inte pga övervikt, utan det var fölmagen som började synas. Kan det inte vara det på din?

Säger som Alexandra, hellre ett rundt fölsto än ett som är på gränsen till tanig. Men sedan finns det ju förståss begränsningar på rundheten osså. ;)
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Jag hade ute veterinär för 11/2 vecka sedan. Då hon hade ett sår som blivit infekterat och svullnat på höger fram ben.
Han sa inget. Han tyckte att det var en bastant dam. Han uppskattade vikten till 650 kg. För medecinens skull. Han mätte henne då i omfong.
Hon är 164 manken.
Men det är nog fölmagen också. Så blir de ju fortare tjocka om de haft många föl. Det är som på oss
Jag tycker nämligen hon är tjockare denna gången än förra.
Men hon var i god form innan förra gången. Men denna gången var hon inte i den kondition och form.
Ska jag låta henne äta ??
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Det lättaste är ju om man kunde få se bilder (framifrån, bakifrån och från sidan) på damen i fråga? Alltid svårt att avgöra utefter en beskrivning. Det du kallar rund kanske jag kallar normalhull och en annan för smällfet. Så man kan få felaktiga bilder beroende på värdeformuleringar. kan du ta bilder tror du?

Men som det låterå låter det som om hon gott kan få vara som hon är, men soms agt, svårt att säga utan bilder.

Ska leta fram lite bilder på Keles mamma sen, hur hon såg ut, och det jag menar med att det gärna får ha lite extra hull.
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Hittade inte så många bilder från före fölning, men (om bildern ainte går att visa, ta bort http:// och klistra in)

Högdräktig: http://hem.passagen.se/xyplex/kikismage.jpg

Med 3 dagar gammalt föl: http://hem.passagen.se/xyplex/keleharmas19apr.jpg

Med exakt 2 veckor gammal Kele: http://hem.passagen.se/xyplex/kikis27apr.jpg

Tre månader efter fölning. Ombetäckt (tog sig direkt). Betänk dock att detta är ett fölsto, och Kele var henne femte föl, så putmagen får man på köpet ;)
http://hem.passagen.se/waikele/bete030714-17.jpg

Hade tyvärr inte så många bra kort på Kikis, det var ju Kele som fotades, och Kikis är med på många kort, men ofta täckt av Kele, och ofta från 'fel' vinkel (sidan t ex)
 
Senast ändrad:
Sv: dräktigt sto . för rund

Det är inte läge att börja banta ett dräktigt sto. Passa bara så du inte ger så mycket att hon ökar för mycket i vikt, men banta henne inte. Vad äter hon idag i MJ, och vad brukar hon stå på?

Mitt sto förra året var slimmad, hon såg ut som en tävlingshäst när hon var i 8e månaden. MINDRE bra kan jag ju säga, hon föll ur som en tokig efter fölet kommit och jag fodrade som en galning trots att vi hade superbete. Hellre gott hull!
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Rotterö skrev:
Mitt dräktiga sto går nu in i 150 dagar snart.
men jag tycker hon är lite väl rund nu.
kan man dra inn på något av fodret.
äter hösilasch fritt , kraft grov knappt 1kg per dag,
2 lusern hack, mineraler.
Eller skall man låta det vara.

Vet du, när mitt sto gick dräktig sist så förfasades jag över hur FET hon var. I mina ögon (/händer) så kändes det som om hon hade enorma "fettdepåer" över bogen och vid ryggen och i nacken.

Men så ploppade fölet ut och en kamp för att hålla hullet på stoet tog fart... Visst går de ihop sej lite vid fölningen, men med denna var det extremt - hon såg ut som om hon var i full travkondition igen och behöll sedan den formen (njae, jag överdriver lite, men det var inte långt ifrån) långt in på hösten. Först när vi började dela fölet och stoet på nätterna började det bättra sej. Gick på proteinrikt bete och stödutfodrades, men jag var kanske lite för trög att fatta att hon faktiskt inte varit "fet" under dräktigheten även fast det verkligen såg ut så. Så stödutfodringen vart inte så påtaglig som den kanske borde varit (pga min tröghet).

Det som mest förvånade mej var att "fettdepåerna" (som kändes som just såna, det var inte direkt jämnt fördelat fett utan just såna depåer som man pratar om på extremt feta hästar) under dräktigheten gjorde att man omöjligt kunde känna revbenen.
Men så fort fölet kom ut kunde man nästan räkna alla revbenen på håll.
Hur gick det till? Det känns ju inte så troligt men - kan fettdepåerna "förbrukas" så snabbt?

Ja, man ska inte förstå allt - men denna gång så göder vi henne rätt ordentligt och kommer försöka undvika så gott vu bara kan att hon faller ur vid fölning och digivning igen.
Sedan är det kanske olika på hur mycket de sas "ger" till fölet (mjölken)? Medan Trollfuxa såg ut som ett rangel så var ju fölet rund, blank, välmusklad och välväxt. Hormoner/instinkter, vad vet jag...
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Jag skulle inte vara orolig för att hon är för fet. Hellre det än tvärtom som flera skrivit ovan. Man ska inte underskatta fölets förmåga att "suga ur" mamman. Och det kan gå fort. Dessutom har många ston svårt att äta tillräckligt mycket under de sista två månaderna eftersom det är så trångt. Av mina tre ston som fölade i våras var det bara den som under dräktigheten var SMÄLLFET som lyckades behålla hull och muskler helt och hållet under digivningen. Och då var ändå de andra två i "lagomt överhull" före fölningen och de gick på 4 kg havre under hela betet (som var mycket och kraftigt)... Fölen däremot brukar få vad de behöver. Det är stona som tar stryk.

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: dräktigt sto . för rund

Hon är inte ett dugg rund! Hon ser ut som en helt normal häst med fölmage!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp