Dräktighetstest - vilka olika fínns det?

Presto

Trådstartare
Det är så att vi förra året betäckte vårat sto. Efter mycket krångel med UL gjorde vi blodprov. Det är så att mitt sto verkligen inte gillar att bli UL:ad. Pratade med ett stuteri (detta handlar om welsh mountain) och de sa att de aldrig gör UL på såna här små då det gör mer skada än nytta.

Som sagt min ponny gillade verkligen inte UL och det var nära att vet inte kunde slutföra UL. Detta tror jag var en anledningen till att min ponny troligtvis kastade sitt föl ( UL var "ganska säkert" positivet och blodprovet på dryga 100dygn var negativt). Innan har hon fått 3 friska föl på första försöket och hon har aldrig blivit UL:ad innan.

Nu är det så att min ponny brunstade för 2mån sen, men sen dess inget jag har kunnat se. Så nu så fort hon brunstar ska vi upp till hingsten. Dock är det så att de inte har någon gratis ombetäckning nästa år, utan endast samma år.

Så de brukar göra att stoet blir betäckt tills de slutar brunsta, om man vill står det kvar och de gör UL på plats och om det är negativt får stoet stanna. Eftersom jag vill ha hem Presto så fort det går igen, så vill jag såklart ta hem henne när hon inte brunstar längre.

Men (nu kommer äntligen min fråga :D) finns det något annat sätt att kolla snabb dräktighet på? Alltså inte UL! Typ blodprov som man kan ta tidigt, så om det är negativt skickar vi upp henne igen.. Så, vilka alternativ finns det?
 
Sv: Dräktighetstest - vilka olika fínns det?

Så det finns alltså inget annat sätt att se en tidig dräktighet mer än med UL?..

Sen undrar jag en till grej.. Sista gången jag såg Presto brunsta var 20/3. Men hon är väldigt svår att se på. Dock förra året ställde hon upp sig framför valacken i hagen och visade ganska tydligt, jag såg ut såhär :eek:. gissa att jag blev förvånad att hon visade det så tydligt. Men den 20/3 var det bara liite. Jag har noll koll då det gäller att spruta igång ett sto, vad är det egentligen som händer? Och kan det vara farligt om hon har brunstat som vanligt bara att jag missat det, och man sprutar igång ändå? som ni märker har jag inte så mycket erfarenhet av detta :p
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 539
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 175
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp