Dräktighetsprocent Bravour

ForeverYoung

Trådstartare
Jag skulle vilja betäcka mitt sto med Bravour till våren, men misstänker av siffrorna på Blup att hans dräktighetsprocent inte varit så hög. Är det någon som vet?
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Är det årets siffror du tittar på så säger de ingenting, fölen är inte färdigreggade än.

Han har haft mycket bra fertilitet tidigare år, men verkar som att det krånglat lite i år. Fertilitet är ju tyvärr en färskvara och det är svårt att säga från säsong till säsong. Kanske är han en sån hingst som har svårt att hålla igång både tävling och avel, eller så är det bara något temporärt. Eller så är det bara ett fåtal ston som krånglat men vars ägare pratar väldigt högt...
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Jag skulle vilja betäcka mitt sto med Bravour till våren, men misstänker av siffrorna på Blup att hans dräktighetsprocent inte varit så hög. Är det någon som vet?

Enligt språngrulla hade han 2012 en dräktighet på 68 % baserat på dräktighetsundersökningar och inte inrapporterade fölningar.
2011 hade han 80%. så han har inte världens supersperma direkt.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Jag tror inte man kan dra så enkla slutsatser bara genom att titta på % dräktiga.
Särskilt inte om hingsten haft riktigt bra dräktighet året innan det brukar resultera i massa krångelston året efter.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Nä inte dåligt, men inte så bra att den borde locka krångelston

Dar håller jag INTE med dig! 80% ar BRA! De hingstar som ligger over har oftast ett mindre antal ston.

Och om jag kommer ihåg mina siffror ratt så ligger 68% något over den normala medeldraktigheten.

Och jag undrar hur många % av stona totalt som blev draktiga? Skulle inte forvåna mig om siffran i år har sjunkit.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Jag kommer ihåg när allt över 50% räknades som bra, håller med dig om att 80% är väldigt bra.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Jag betäckte mitt sto med Bravour i år, hon blev ej dräktig dock aldrig inseminerad förut så det säger väll ingeting. Dock hörde jag att de inte var många som tagit sig iår efter honom.. Till och med veterinären sa att hon inte hade konstaterat nån dräktig på hela veckan jag va där som inseminerat med honom. Sen om det stämmer eller ej :) Min kompis häst tog sig dock med honom så hon kommer säkert få en superfin avkomma!
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

*knapplån*

mitt 3-års sto är dräktig med Bravour, hon kollades på en fredag, vi beställde och fick på lördagen. Han blev tappad på torsdagen så det var 2 dagar "gammal" sperma och de levde.. På måndagen så hade ägget gått och hon blev som sagt dräktig.. Så i mina ögon så har han kanonbra fertilitet.

Man kan inte alltid skylla på hingsten, kanske att stoet hade bakterier, det kanske var något annat som påverkade situationen.. Har även hört talas om seminstationer som har beställt sperma på t ex måndagen, fått det på tisdagen men inte seminerat utan låtit det ligga en eller två dagar till innan de seminerat för stoet var inte klart att semineras förrän då! Då är det ju inte så konstigt om hingsten inte får så bra dräktighetsprocent!!!!!
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Jag vill nog också påstå att dagens system med semindagar och skick knappast gynnar dräktighetsresultaten.... Har man otur så hamnar man "fel" i brunsterna och stoet går tomt av den orsaken.
Sen finns det också vissa ston som inte fungerar att spruta med hormoner (hur nyttigt nu det kan vara!!) - jag har själv ett sånt...
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Vi betäckte som sagt med Bravour hela sommaren,stoet hade fina brunster,stora ägg och inseminerades på rätt tid men hon tog sej aldrig.
Ibland hade hon till och med två ägg (hon är fullblod) men inget av dem tog sej.Inga bakterier eller annat krångel.Bytte hingst till Contant Q och hon tog sej på första försöket,trots att det var i augusti.
Kollade i mikroskop varje gång och rörliga var de och många var dem men något stämde inte ändå.De skickar ju på lördagar också,.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Enligt listorna från ASVH hade Bravour 66.7 i dräktighetsprocent i år och han betäckte 54 ston så sperman måste ha varit okej.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Kan så vara kanske bara stoet och han som inte passade ihop,sånt har ju hänt förr.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Så av 54 betäckta ston blev 36 dräktiga alltså om han har 66% dräktighet?
Men hur räknas det om ett sto måste betäckas flera gånger?
Såg nu i betäckningstatistiken att av 54 ston blev just 36 dräktiga med Bravour,medans Contant Q hade 86% dräktighet,väldigt mycket bättre....
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Mitt sto tog sig på första försöket med Bravour i år. Däremot så resorberade hon när hon betäcktes med annan hingst brunsten innan.

Dock är det inte mitt föl, jag har lånat ut mitt sto.

Vet inte om det har betydelse, men jag upplever att mitt sto är lätt att få dräktig. Första fölet betäcktes hon i full tävlingskondition, jag hade inte ens sett brunst, tog sig på första.
Året efter betäckte jag inte, sommaren därpå tog hon sig på första med hingst som jag såg det året hade 64% dräktighet.
 
Sv: Dräktighetsprocent Bravour

Och min tjej tog sig också på första försöket , transport semin . 13 år.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 476
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp