Dräktig eller inte?!

M

mightyme

Har precis köpt ny häst, ett sto som kom hem i lördags. Ikväll när jag borstade henne upptäckte jag att hon börjat fylla juver!! det är mjölk i men det är inte på något sätt stora eller spända spenar.. Hon är lite "bukig" men jag tycker inte hon ser dräktig ut direkt.. Hon har dessutom visat brunst nu när jag släppte ihop med de andra två..(brunstiga ston)

Hur vanligt är det att ston fyller juver utan att de är dräktiga? Jag vet att hon haft 2 föl tidigare men det senaste var för 2-3 årsedan.

OBS! Självklart kommer veterinären komma och kolla henne, men vill bara ha lite gissningar/feedback och övriga tankar för nöjets skull..:)
 
Sv: Dräktig eller inte?!

Vissa ston kan bli lite spända i juvret vid brunst. Sen kan ju ston som har haft föl tidigare allmänt ha större juver. Som sagt, vet koll är ju enda sättet att få veta:)
 
Sv: Dräktig eller inte?!

Självklart ska hon kollas upp så att du vet om hon är dräktig eller ej, men att ett sto som har haft föl tidigare fortsätter att ha mjölk i juvren är inget ovanligt alls. Jag har just nu ett sto vars enda avkomma nu är tre år. Det stoet har mjölk i sina juver. Innan hade jag ett annat sto som hade mjölk i juvret hela tiden då jag hade henne, när jag sålde henne var det fyra år sedan hennes senaste föl föddes, fortfarande mjölk i juvren.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 185
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 815
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 585
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp