Dräcktigt sto

Ewe

Trådstartare
Hur länge kan man rida ett dräcktigt sto?
När fölet har kommit hur länge ska man vänta innan man kan börja rida igen?
/Evelina

Sv: Dräcktigt sto

Jag ställde av mitt sto från ridningen när hon hade ungefär 1 1/2 månad kvar nästan två månader kvar.
Hon tyckte att det var lite jobbigt att ha någon på ryggen och sedan tyckte jag att hon förtjänade lite vila innan fölning.

Nu är fölet snart 4 månader gammalt och jag har skrittat på mamman lite smått i 1 1/2 månad ungefär. I början var han med men sedan fungerade det inte för han bet i tyglar osv.
Nu är han i stallet tillsammans med en shettiskompis och jag rider utanför stallet så han ser henne och hon ser honom.

Jag ska börja så smått att gå ifrån stallet en bit för att de ska kunna vara utan varandra en liten stund.
Allt beror ju på hur mamman är och hur fölet är.

Mitt sto tycker det är skönt att komma ifrån lite grann och få börja arbeta lite.
Ryktar man henne eller dyl och fölet är med så blir hon sur på honom för det är hennes stund att få bli ompysslad.
Fölet är ganska självständigt. Han är svår att få med från hagen, han går gärna kvar hos dom andra.
När han är med ute så springer han gärna ifrån osv.

Du märker lite när det är dags att börja rida.
Ta det försiktigt bara och lycka till.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka