Dra ut en tand

Piek

Trådstartare
Lilltjejen är född med en sned underkäke, nu har hörntanden kommit upp och riskerar att peta upp i gommen :( så på onsdag åker vi till veterinären och gör en koll och opererar ev bort tanden. Jag som aldrig behövt operera en katt har nu några frågor.

- söver man katter för att dra ut en tand eller lokalbedövar man? Om man söver, hur brukar katten må efter narkos?

- hur brukar det funka efter? När kan hon äta normalt och vad ska hon äta?

- om någon dragit ut en tand ungefär vad har det kostat? Veterinären kunde inte svara innan de kollat hur det såg ut men hade vart skönt att veta om det handlar om 2000 eller 10000kr...

Dela gärna med er av era erfarenheter! Det är självklart frågor jag kommer ställa till vet innan operationen men jag tycker det är skönt att vara förberedd :)

Man måste söva för att dra en tand. Särskilt om det är en hörntand. Kan hända att de vill röntga också.
Katterna kan vara trötta, återhämtar sig generellt bra efter sövning.
Hon kan äta efter ingreppet, våtfoder brukar vara det bästa.
Prisuppgifter är omöjligt att ge då det skiljer väldigt mycket från klinik till klinik. Ett par tusenlappar får du räkna med. Storstäder är oftast dyrare.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 817
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, I onsdags (idag söndag) opererades båda analsäckarna bort på min katt. Han har haft flera svåra fistulerande...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 725
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar