Dra upp hälen i hoppning.

I

iiidaa

Jag har börjat få en ovana med att när jag hoppar lite högra hinder så över hindret så drar jag upp hälen och foten åker in i stigbyglen. Är det ngn som har tips på hur jag kan träna bort detta och istället trampa ner hälen?

Sv: Dra upp hälen i hoppning.

Jag hade det problemet innan, när dte blir lite högre hoppar min häst så otroligt mycket med ryggen att man skjuts ut ur sadeln en del, och skänklarna kommer i obalans. Det hjälpte mig att korta lädren lite, man får ett bättre nedtramp över hindret :).

Jag kortade mina stigläder när jag fick den ovanan.
Har en häst som överhoppar sig och har extremt bra teknik.

Men min fot åkte in i stigbyglen också så att den satt vid hälen. Så jag köpte ngra plast saker som man kunde sätta på stigbyglen så att det inte gick. och om jag då kortar stigbyglarna också så borde det bli bra :D

Ibland beror det på att man kniper med knäna, om det är så kan du försöka tänka på att ha tyngden i stigbygeln hela tiden.

Knyt fast stigbyglarna med balsnören i sadelgjorden, då går det ju helt enkelt inte och du får hitta balansen på annat sätt i sadeln.

Det sista förstog jag inte, ska jag bara knyta fast stigbylen, eller ska jag inte ha några stigbyglar?

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve