dra skrinda etc...

caradan

Trådstartare
Hej.
Tänkte vara smart och kombinera nytta med nöje :-)
Har en 6 årig hanhund som får alldele sför lite motion pga av att min lilla dotter inte orkar gå så långt. Tänkte nu då att han skulle f¨dra henne i en skrinda.
Köpte igår en nomesele som passade bra men har problem, det finns ju inga fästen för skacklar. Kan jag fästa honom med fästet på ryggen eller behöver jag en annan sele???
(har aldrig drgit med hund tidigare utan bara hästar :-) )
Något mer jag ska tänka på?

Sv: dra skrinda etc...

När man drar skrinda med skacklar med Sennenhundar använder man en sele med loke, tex en Segenbaden. Nomeselen används väl vid drag på snö tex vid hundspann, och längdskidor?

Då det inte är ngn vikt det handlar om (tom eller med 16 kg, lufthjul)så tyckte de i butiken att nome sele skulle vara det allra bästa, jag har som sagt ingenaning, därför frågar jag er.

Ok, jag försöker klura på hur jag skulle ha gjort...
om det är skrinda med hjul och ledad fram, dvs framparet svänger vill jag ha skacklar på skrindan för att lättare kunna kontrollera den men jag vet inte hur du ska fästa skacklarna på en nomesele då den inte sitter "fast" på hunden utan ligger i position när den drar. Den är jättebra att dra i, inget snack om den saken. :)
Kruxet är ju bara hur du ska få fast skacklarna i selen då man vill ha skacklarna bredvid hunden och nomens ultimata fäste är bakpå.. Så jag kan tyvärr inte komma med några bättre funderingar än så. :confused:

Det jag har tänkt är att så klart ta bort den människan drar i. Och sedan sätta de ledade hjulen bak och göra ett fäste i ramen som man kan fästa draglina i. (om du förstår min tokiga förklarning!)

Med Nomeselen gör det något om dragpunkten på ex skrindan då är lägre än fästet på selen???

Det var ju himlans smart tänkt!! :)
Fästena på släden vid hundspann är ju lägre än fästet på selen, så det borde ju inte spela ngn roll tycker jag. Särskilt när det är så lätt som du säger.

skulle gärna se en bild på det när du är klar, intressant idé:)

Testade i går att dra skrindan och han var så duktig.
Tog i och drog som bara den.
Ska försöka få en bild när jag hittat kameran efter flytten :-)

Det finns Nome-selar med fästen för skacklar! Det är ju en poäng med skacklar eftersom det i nedförsbacke lätt kan bli påkörning av hunden om du bara har lina. Annars måste du själv finnas bakom det hunden drar och fungera som ankare.

nome%20m.skakel.jpg

Jag har dragit en del med min labbe.

När jag lärde henne så kopplade jag bara band (typ flagglina) och lärde henne dra vagnen. Grejen med det var att skaklarna inte skrämde henne och hon kunde hoppa åt sidan om vagnen skrämde henne.

Efter ett tag gick ju det som rinnande vatten så då böjde vi själva till armeringsjärn till skaklar och satte hakar på den. Järnet sattes på skrindan i hakar så att jag lätt kan dela på den och packa in i bilen (vi har ju gått några uppvisningar med den där vagnen).
När det gäller skrindan så tog jag bort dragdelen som folk drar i, vände på det hela så den anordningen sitter under vagnen (för på min skrinda sitter det en 2 dm lång kopplingsanordning som jag inte ville att hunden skulle få på haserna). Sen satte jag fästena till skaklarna där. De sätts sedan fast med sprintar.

Som sele har jag dragit med en vanlig lädersele, hon har inte dragit några långa sträckor och inte särskilt tungt (min andra hund bara) så det har funkat bra. Dock hade jag nog nu satsat på en dragsele, typ nomi, MEN med fästen på sidorna.

Och skaffa skaklar, det räcker med att hunden får skrindan i rumpan en gång för att det ska bli jobbigt för den...

//E

Som det är nu så har sonen gått framme med hunden och jag har gått efter och putt på i uppförsbacke, hållt emot i nerförs backe.

Men jag kanske ska kolla över efter en nomi sele med skackelfästen.

Hej.
Har du bild på hur du fäst skacklarna i skrindan???
Armeringsjärn har jag massor av, så där kan jag prova mig fram :-)

Kan ju dock vara bra att kolla upp höfter om man inte gjort det tidigare, innan man börjar......tips bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Finns säkert någon gammal tråd men... Jag har börjat springa med hundarna några gånger i veckan. Och tänker att det hade varit bättre...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: lambero
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 898
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 056
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 200
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar