Dra över på vaccinationen 3dagar?

Stromsholms

Trådstartare
Båda mina hästar skall vaccineras nu i april, trodde den ena hästen skulle vaccineras senast den 5april, men såg NU att han var vaccinerad sist den 2 april förar året och idag är det den 3april?

Jag hade planerat in hoppträning imorgon kväll och allt som jag var super peppad på! Hur äre gåre bra om man drar över på vaccinationen i 3dagar?
Tänkte isådanafall göra det på tisdag, i värsta fall imorgon..

Hur äre alla säger ju även olika ang. detta med vaccination. då mans ka ta det lugnt i 3dagar, medans vissa säger att det bara är att rida på som vanligt dagarma direkt efter vaccinationen.. Vad säger ni?

Sv: Dra över på vaccinationen 3dagar?

Eftersom du redan är sen så är det bara att göra om grundvaccineringen.

Jag brukar låta mina hästar ta det lugnt i några dar efter vaccinationen.

Såvida du inte har en schysst veterinär är det ju ändå kört nu...en dag eller en vecka spelar ju ingen roll. Har man dragit över får man börja om från början, surt nog.

jag ska ringa min veterinär imorgon bitti, men såg liksom det en söndag.. kanske inet lönt att ringa en söndag efetrmiddag. Tar det imorgon bitti istället.

men min veterinär brukar vara ganska snäll, jag HAR dragit över med 1dag med en tidigare häst jag hade och då var det inga problem! Men nu blir det då 2-3dagar.. Blir arg på mig själv som missade detta med vaccinations datumet! :S

För hästens skull nej. Men alla veterinärer är inte så pigga på att skriva "fel" datum.

Nae det håller jag nog med dej om!
men tur att jag har en oerhört snäll veterinär, som brukar vara schysst!
Men får höra vad min vet. anser om det imorgon..
suck, vore olyckligt att få göra om grundvaccinationen för 2-3 dagar.. :/

Som min vet sa: gränsen måste ju dras någonstans. Det är därför det ser ut som det gör.

Välj en "gammal och gaggig" veterinär som "råkar" ta fel på datumen på 3 dagar? ;) inte tillåtet men jag håller med om att det känns både surt och lite väl strikt när det handlar om 3 dagar. Men som sagt, gränsen måste ju dras någonstans.

Inte för vaccinationens inverkan, men för reglerna för tävling. Någonstans måste man ju sätta gränsen i TR.

delvis knapplån

Kan man dra över 2-3 dagar, så kan man ju lika gärna dra över 4-5 dagar (en eller ett par extra dagar gör väl ingen skillnad?) Och, kan man dra över 5 dagar, kan man lika gärna dra över 10 dagar, och kan man dra över 10 dagar kan man lika gärna dra över 15 dagar osv osv osv.

För hästens skull kanske inte ett par dagar gör någon större skillnad, men ska hästen tävlas är det ny grundvaccination som gäller.

(Som en parentes kan jag nämna att vaccintillverkarens rekomendation när det gäller influensavaccination är att hästarna ska vaccineras med 6 månaders intervall för att säkerställa fullgott skydd. Till viss del för att tjäna pengar säkerligen, men det kanske ändå är värt att fundera på...)

Det är ju inte smart att skriva en tråd på Buke om att man vill fuska med vaccinationen.

För att undvika krångel i fortsättningen så kan du vaccinera med 11 månader emellan, då blir det aldrig panik.

Någon kanske redan svarat som jag men skriver iaf!

För läkemedlets verkan gör det ingenting om man drar över tiden upp till 1 månad eller 2. Inte heller för veterinärens skull.

Reglerna för vaccinering ligger hos STC eller ridsportförbundet (lite olika regler om jag minns rätt) Och det är deras regler vi måste följa för tävling.

De flesta veterinären (iaf där jag bor) gör det ingenting om man vacc ett par veckor senare eftersom att det inte ger hästen sämre skydd. Dom skriver då schysst i passet.

Varför skall vet känna sig tvingad att skriva falska intyg (allvarligt brott!) för att hästägaren inte är ute i tid.
PL

Jag har inte sagt någonting om att någon ska känna sig tvingad!

Men att för många veterinären är det okej att vaccinera sent då dem vet att det inte är negativt för skyddet eller hästen på något sätt. Hade själv panik då jag hade 2 dagar kvar till vaccination och fick detta svar av veterinär.

Sen min personliga åsikt om det kanske är en helt annan sak. Bara lagt upp den fakta JAG fått från våra veterinärer.

Rent medicinskt är det inget problem med ngn vecka hit eller dit men juridiskt är det.
Dina vet är säkert lyckliga över att du lägger ut deras snällhet på nätet.
PL

Varför skall vet känna sig tvingad att skriva falska intyg (allvarligt brott!) för att hästägaren inte är ute i tid.
PL

Håller helt med dig. Reagerar på att flera skribenter anser att veterinären som fuskar är juste och veterinären som är ärlig, är stelbent.

Det är väl hästägarens sak att hålla ordning på datumen och i god tid boka in sig för omvaccination!

Där jag bor, kan man åka in obokat till ATG och få vaccinerat i transporten. Går förvisso inte en lördag eller söndag, men alla vardagar. Lysande möjlighet att reparera sin klantighet när man inte hinner boka distriktsveterinären.

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 299
Senast: Summerwind
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Tviggy1081
·
Hoppning Det är kaos i mitt huvud så jag skriver lite här så får jag se om någon här har någon smart lösning… Bakgrund: Jag är 18 år nu, ända...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka