Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??
Det är inte lite invecklat här...:smirk:
Jag är inte sjukskriven nu, jag är föräldraledig. Får inte vara sjukskriven (och få ut ersättning) och vara hemma med barnet, då ska barnet vara på dagis eller liknande. Samma för sambon, han får inte vara hemma och vara arbetslös och ha dottern hemma. Så rent teoretiskt kan vi hamna i situationen om något år att sambon och jag är hemma men "måste" ha dottern på dagis för att få någon ersättning.
Innan jul gjorde vi så att jag var sjukskriven halvtid och föräldraledig halvtid. Sambon var arbetslös halvtid och föräldraledig halvtid. Men sambon fick ut 155:-/dag i fp så det blev ohållbart. Så nu "måste" jag vara föräldraledig på heltid, för för mig blir det ingen inkomstskillnad. Men i praktiken skulle jag inte kunna vara det om inte sambon var hemma eftersom det just nu (när det är kallt ute) är knappt att min kropp orkar ta hand om och bära barnet hela dagen.
Sen vad gäller socialen så är det en historia det också. Kan väl sammanfatta det med att vi nog inte får några pengar därifrån förrän vi sålt hästar, bilar och transport. Jag hoppas innerligt att det inte går så långt, men i dagsläget vete faen. För rent krasst, mina hästar är min rehabilitering, det är tack vare dem jag tar mig ut och rör mig. Då i förlängningen så måste jag ha transport och min 4x4 bil. Så tro mig, jag har skurit ner och dragit in allt som går. Har sålt ALLT jag kan avvara till hästarna, har "bytt ner" mig märkes och kvalitetsmässigt på den utrustning jag har kvar och matar hästarna med det absolut billigaste fodret jag kunnat hitta.
Det som håller på att ta knäcken på mig är att det inte finns någon ljusning. Enligt experterna är det inte så stor chans att jag någonsin blir frisk, och hittar sambon jobb så kommer han förmodligen att måsta bo borta på veckorna, och hur kul är det. Är det så att Länsrätten inte ger mig rätt då sitter jag i skiten för många år framåt och jag tycker rent krasst inte att jag har förtjänat det.
Nu har jag fått gnälla idag också!
Jenny