Dra ner på krafftfodret inför betet?

Sv: Dra ner på krafftfodret inför betet?

Jag minskar alltid successivt på kraftfodergivan i samma takt som jag minskar på hästens motion. Det kan inte vara nyttigt att från en dag till en annan helt abrupt byta från kraftfoder till högkoncentrerat gräs. Samma sak med motionen, lika viktigt som det är att successivt träna upp konditionen, lika viktigt är det att varva ner i lagom takt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra ner på krafftfodret inför betet?

Om du vill behålla din vikt men äter dubbelt så mycket som du brukar till frukost och lunch, skulle du då inte äta mindre till kvällsmat för att det skulle jämna ut sig?

Gräs innehåller energi. Mer input av en sak, mindre input av en annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra ner på krafftfodret inför betet?

Nej, om hästen är extremt svårfödd kan det vara bra att ge kraftfoder även under betet.

Men i normala fall brukar det funka utmärkt att ta bort kraftfodret helt och låta hästen leva på betet så långt det går. Man ser ju vartefter sommaren går om häste börjar falla ur.
 
Sv: Dra ner på krafftfodret inför betet?

Det beror ju på hur aktiv du är under sommaren. Jag som tävlar tränar ju för fullt så min häst får lika myket kraft under sommaren som övrig tid.

Om du dock trappar ned eller ställer hästen är det en god idé att ta bort kraften. En fjording i vårat stall fick korsförlamning och dog förra sommaren och enligt vet berodde det på för mycket kraftfoder och ingen motion (hästen stod för skada) i samband med betessläpp.

Mvh//LG
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: Habina
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 368
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 930
Senast: Manji
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 504
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp