Dra av skorna.....

SnigelEffekt

Trådstartare
Står i valet och kvalet mellan att dra av pålle skorna eller sko om! Hade honom barfota ett tag i våras (vanlig hovslagare) och han var inte så speciellt öm på annat underlag än grus. Asfalt gick helt okej och hagen var inga problem! :smirk:

De jag funderar över är att de är vinter. MEN min hage blir i princip inte knölig alls. Jag ska fixa lösdrift (som han ska gå i oavsett) och naturligtvis får han boots!
Anledningen att jag vill sko av nu är att de "passar" med att han behöver skos om och att jag ska till Gotland i slutet på mars så jag hade velat haft han barfota ett tag innan så att jag hunnit se hur de funkar....
Nu skulle han isåfall bli verkad enligt AANHCP av en utbildad verkare....

Vill helst sko av nu. Hur hade ni gjort?

Sv: Dra av skorna.....

Prova. Du märker om han får ont. Kan en häst gå barfota är det suveränt, men inte alla som kan det och man ska inte plåga dem i väntan på att dom ska kunna gå barfota tycker jag.
Men skaffa boots och testa. Annars är det enkelt o slå på dojjorna igen!

/cj

Sv: Dra av skorna.....

Helt klart, ge hästen chansen till att gå barfota. Jag provade på mitt halvblod men det gick inte alls och det visade sig efter ca 7 veckor först. Den andra, varmblod/new forest, funkar hur bra som helst och jobbar på som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21