Dra av hästar i deklarationen

Bintang

Trådstartare
Hur gör ni som är enskilda företagare när ni köper hästar. Drar ni av hela beloppet som inköp eller är det avskrivning som gäller?

Sv: Dra av hästar i deklarationen

Hur gör ni som är enskilda företagare när ni köper hästar. Drar ni av hela beloppet som inköp eller är det avskrivning som gäller?

Beror helt på vad de ska användas till. Avskrivning gör man på inventarier, det gäller då antingen avelshästar eller hästar som används till att producera tjänster som sedan säljs. Finns säkert fler exempel men jag kommer inte på fler just nu.

Om det är hästar som ska säljas vidare måste de redovisas som omsättningstillgångar (dvs lager) och då får man inte skriva av värdet på något sätt alls. Huvudregeln är att redovisa hästar som omsättningstillgångar.

Om det är ett högre belopp än 5000kr får man normalt inte göra direktavskrivning.

Är du helt 100 på det? Jag har hört tvärt om. Att skall jag sälja vidare får jag dra av dom.

Är du helt 100 på det? Jag har hört tvärt om. Att skall jag sälja vidare får jag dra av dom.

Jag är "helt 100 på det". De ska tas upp som lager till aktuellt värde. Den dagen du säljer hästen så drar du givetvis av hela värdet mot ditt lager. Då blir bara (den positiva) skillnaden mellan sälj och köp det som hamnar på vinst i företaget.

Undantaget är om hästen kostar mindre än 5000 kr. Men det är ändå rimligast att ta upp den som tillgång (lager) om syftet är att sälja den vidare.

Den här gången gäller det en travare som är inköpt för att tävla och förhoppningsvis tjäna pengar åt sin matte. Han skall ej säljas. Han kostade myyyyyycket mer än 5000:-

Den här gången gäller det en travare som är inköpt för att tävla och förhoppningsvis tjäna pengar åt sin matte. Han skall ej säljas. Han kostade myyyyyycket mer än 5000:-

Då är det inte till direkt försäljning. När det gäller travverksamhet har jag dålig koll på reglerna - men bukehjälpen kan inte vara långt borta, finns tonvis med travhästägare härinne...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka