Dr testa på dag 28 eller 40?

sassiball

Trådstartare
Den seminstationen jag använder testar stona dag 17 och dag 28. Jag har långt att åka och tycker det känns olustigt att transportera ett dräktigt sto 25 mil sammanlagt under denna känsliga perioden.

Hon var dräktig på dag 17 och ska kolla imorgon igen på dag 28. Är hon inte dräktig ska hon semineras. Men är hon verkligen i brunst då?

Jag har pratat med en annan veterinär här i närheten som kan kolla henne imorgon. Då har jag bara 5 min resväg med stoet. Detta är ju en veterinär som inte har sett henne innan, och inte vet exakt hur hon ser ut, men det är en seminvet så hon borde väl veta? Hur hade ni gjort? Åkt 25 mil men "nydräktigt" sto eller valt en vet som inte känner stoet sen innan?

Och om hon nu är dräktig, hur gör man sen vid 40 dygn. Kollar igen?

Senast ändrad:
Sv: Dr testa på dag 28 eller 40?

Vad menar du *känner stoet sen innan *?

Skulle absolut ta 5 min seminvetrinären och inte köra stoet men kollar själv 17 och 45 för att det är betalning då .

Skulle dock aldrig köra stoet för ultra dag 28 nepp ;)

Mia

Ta absolut den vet som finns i närheten. Vilken seminvet som helst kan ju se om hon är dräktig eller ej. Men varför kolla på dygn 28? Bättre att vänta till 30-35. Då kan man se hjärtslag. Att kolla tre gånger innan 90 dygn verkar överdrivet om det inte är så att man misstänker resorbering på g eller annat krångel. Ser allt normalt ut så räcker 17 + 35 dygn. ;)

Åh tack för svaret! Vad jag menar med "känner stoet" är att jag vet ju inte om stoet ev har några cystor eller något (glömde fråga vet det sist) och det borde ju vara lättare om samma vet kollar henne.

Varför hade du inte kollat ditt sto på 28 dagar? Funderar på om jag skulle skjuta på det en vecka... men då blir inte den först anlitade veterinären glad, hon påstod att just 28 var mycket viktig.

För att jag har eller hade ett sto som inte gillat seminspiltan och att dom är som känsligast dag 20 till 40-45 därför skulle jag inte gjort det ;) Och riskerat något och jag hade absolut inte kört henne för att åka och kolla henne .

Men _du_ ska göra som din egen känsla säger när du vill kolla henne :)

Mvh Mia

Senast ändrad:

Här kollar vi på 16 dagar och på 30 dagar. 30 dagar just för att man kan se hjärtslagen då

Mina kollas i regel mellan 16-20dygn och sedan igen vid 45 och sen någon gång efter 90 dygn.

Vid 45 är för att allt kritiskt är över då + för foster och föl försäkringen.
Efter 90 dygn brukar bli över 100-120 dygn ibland också så vida jag inte har en 90dygns avgift att betala.
Annars kollar jag dom mest då för att veta, annars kan de ridas på ett annat sätt och behöver inte så mkt foder tex.

Förra året kollades ett sto på dygn 27 eller 28 för att vi hade klämt en tvilling samt ett av de andra kollades på typ 35 dygn eftersom hon visade brunst.
I år ska ena damen kollas på 30 dygn för säkerhets skull eftersom hon släppte två ägg och sedan såg det lite märkligt ut på 19-20 dygn den ena såg ut som en cysta men kunde vara en blåsa men den växte inte på 3 dagar, better safe than sorry.

Efter 25 dygn har jag lärt mig att man kan se hjärtslagen.

På ett sto som inte har/haft tvillingar eller där det är något annat knepigt så skulle jag kolla först efter 45dygn.
Vilken veterinär du använder spelar ju egentligen kvitta men ta en du litar på!
Om jag var tvungen att välja i din situation så skulle jag åkt till hon 5min bort.

Ok. Men har det egentligen någon betydelse att man kan se hjärtslagen? Är där något så antar man väl ändå att det är levande? Och då borde man ju kunna vänta lite, man ser väl hjärtslagen vid 40 också?

Ja,man kan se hjärtslagen på 40 dagar oxå,men här har de det som rutin att kolla på 16 och 30 dagar. Om jag skulle välja mellan att kolla på 28 dagar eller 40,skulle jag ta 40 just för att det kan vara skönt att se hjärtat

Tack så jättemycket för alla svar! Jag satt just o räknade på almanackan och kom fram till att det är faktiskt 35 dagar imorgon. Jag börjar bli senil, fattar inte vad jag fått 28 ifrån :angel:

Det blir veterinären 5 min härifrån imorgon.

Måste bara fråga en sak till. Om det nu skulle vara något konstigt, typ tvillingar, då borde väl även denna "nya" veterinären se det, även om hon inte sett just henne innan?

Ja,det borde den nya veterinären oxå se,men om hon var dräktig med bara ett foster på 16 dagar är det nog bara en. Skulle det vara tvillingar på 35 dagar är det ju värre,vääääldigt svårt att klämma så stora foster.

Ja,det borde den nya veterinären oxå se,men om hon var dräktig med bara ett foster på 16 dagar är det nog bara en. Skulle det vara tvillingar på 35 dagar är det ju värre,vääääldigt svårt att klämma så stora foster.

Är det inte just för att kunna åtgärda tvillingar som man gör kollen 28-30dgn har jag fel för mig när jag tror att man brukar säga att 30 dgn är sista chansen att spruta bort ett foster (om det nu skulle visa sig vara tvillingar är väl för sent att klämma ett då och hellre inget än två), på 30 dgn så ser man ju hjärtslagen och borde då vara enklare att urskilja en ev tvilling ? Är ju inte alltid så lätt att kolla säkert på 16 dygn, har själv ett sto som förra dräktigheten var jättesvår att överhuvudtaget hitta fosterblåsan på vid 16 dgns koll, hade inte vet varit snabb och frusit bilden när hon fick syn på det så hade vi inte sett det, för efter det så hittade hon inte det igen hur hon än letade så där kunde hur enkelt som hellst varit ytterligare ett som gömde sig likadant.

Jag vill minnas att någon berättade för mig förra året att efter 30 dygn kan man spruta bort fostrena men det är väldigt svårt att få dom i brunst igen och därmed kunna betäcka om.

Det var nåt hormonellt som "höll" sig kvar så kroppen tror att den är dräktig ändå. :smirk:
Minns dock inte exakt hur personen sa eftersom jag inte minns vem som sa det heller.
Dessutom är det ju som sagt extremt svårt att klämma det ena så sent om det skulle vara tvillingar. Men din vette på stationen där hon seminerades borde väl ha koll om hon hade flera ägg även om den/de andra var små så du kan ju alltid fråga h*n så vet du ju om det är tvilling risk..

Hej!

Måste bara meddela att hon var dräktig fortfarande och allt såg bra ut! Glad att vi slapp den långa resan..

Kl

Om stoet har släppt två ägg i samband med ovulation bör man göra första Dru vid 14 dygn för att kunna klämma det ena, sen är risken stor att dom kan lägga sig bakom varandra och att man missar att det är tvillingar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 085
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 628
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka