Downland Folklore

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emoyeni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 900
E

Emoyeni

Kan vi "en gång för alla" reda ut vilka raser han består av? Jag är inte intresserad utav huruvida han tillhör det ena eller andra avelsförbundet, utan vill mest veta vad som finns i hans genetiska arvsmassa bakåt.
På faderns sida ska det enligt allbreedpedigree vara welsh, men vilka sektioner är det frågan om? ABP är ju inte den mest tillförlitliga källan om man säger så. :smirk:
Någon som kan förtydliga faderns raser samt ge en liten lektion om hans möderne?
Tacksamt för alla svar :bow:

/Emo

Sv: Downland Folklore

Tack för hjälpen men det hjälpte inte fullt ut. där står han ju som welsh part bred vilket ju är korrekt, men en part bred kan ju vara sammansatt hursom helst. Jag kan inte utröna av stamboksnummer om det är en A. B eller D som hästen ifråga är.
Men säger du att det är sektion B hela vägen bakåt där det står welsh så får jag tro på det :D

Downland Folklores pappa Downland Mohawk är welsh sec B. DF:s morfar är Downland Dauphin, welsh sec B. Mormor är Ashby Star xx, rent engelskt fullblod. Så just Downland Folklore har en lätt härstamning att hålla reda på. ;)

Men säger du att det är sektion B hela vägen bakåt där det står welsh så får jag tro på det :D

Nej, det behöver inte vara section B hela vägen bak, eftersom två section A kan få en section B avkomma, men inte tvärt om. När det gäller Downland Folklore är hans morfars far Criban Pebble section A, likaså morfars mor Downland Dragonfly. I nästa generation finns det sju section A som jag känner till just nu, av totalt tolv möjliga. Men det är ju fortfarande welsh det handlar om. :D

Hej,
Jag har ett sto ( e Valentino 12703, helbror till P Boy) som har honom som farfar, kollar just i tyska passet. Här står allt, tar nog en stund att skriva ner, återkommer.

Jag kan försöka scanna in det... får se hur det blir?

Men det går kanske inte här på buke??? Då får du PMa mig

Senast ändrad:

Jag kunde inte tillföra något nytt om man ser på ovanstående svar, bara wel B så långt jag ser + fullblod så hej då... o Glad Påsk

Jag kunde inte tillföra något nytt om man ser på ovanstående svar, bara wel B så långt jag ser + fullblod så hej då... o Glad Påsk
Downland Folklore har även welsh cob, welsh pony cob type, arab och hackney längre bak i stammen. Dock var både far och morfar refgistrerade som sektion B. :banana: :banana: :banana:

Väcker upp denna igen.
Hade nämligen för mig att det var en salig blanding av raser länger bak, men kunde inte utröna det själv vad det var. Hackney har väl de flesta welshar? Stoet D. Love-in-the-mist som ligger bakom med inavel, är hon sektion B?

(På tal om D.Folklore läste jag att Power Boy har blivit ELIT-premierad. Det var väl trevligt! :) )

Det finns i holländska welshföreningens årsbok..1994 en artikel om welsh cobbars inflytande i de "rena" welsharna, sek A och B (k).

I samma årsbok finns även en artikel om Downlandstuteriets avel, där just Downland Folklore tas upp enskilt- en hingst som kommer att få ett mycket stort inflytande i mordern ridponnyavel.

Dom här två artiklarna kommer efter varandra och har ett klart samband, Downlandstuteriet använde mycket welshar som förde Cobblod.

Att det just blev Downlandstuteriets welshar som blev mycket av grunden inom ridponnyavel har ett samband, och beskrivs såsom att welshridponnyn har hämtat typ och galopp via fullbloden men sin trav kommer ifrån dessa welshar som förde mycket Cobblod.

Artikeln tar även upp att just cobblod inte är tillåtet inom welshridponnyn eftersom den anses ge en mindre önskvärd typ--men samtidigt är inflytandet stort bla via D. Folklore som förde två Coblinjer via sin far D. Mohawvk---D.F lämnade ca 800 avkommor varav ca tio aktiva avelshingstar efter sig, varav flera med mödrar som förde mycket cobblod.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Downland stuteriet är kända för sina ädla vackra welshponnyer, men Mrs Cuff startade sin avel när hennes barn var små med att avla welsh Mountain ponnyer och i botten ligger där bl.a Coed Coch WM, Criban blod samt Craven.
När man talar om att Downland avlade welshar med mycket cob blod är det nog en sanning med modifikation, alla som sett en Downland welsh kan själv se att dom är ädlare än de flesta "svenska" welshar.

När det gäller Downland Folklore så för han mycket Welsh Mountain blod men det är en del generationer bak.
Det fanns en hingst som Mrs Cuff använde på 40-50 talet och det var Welsh Echo sek C(welsh av cob typ). På Downland Folklore kommer den hingsten i 5:e led och torde knappast ha någon inverkan på hans avkommor idag.
Downland Love-in-the-mist(1954) har Welsh Echo(1943) som farfar, love in the Mist är ju mor till en av världens främsta och ädlaste welsh hingstar nämligen Downland Chevalier (1962).
Detta till trots att det faktiskt finns en droppe cobblod i Downland hingstarna så har Downland ponnyer just sådana gångarter som man i Welsh/England anser welsh sek B ska ha, dvs ej höga knälyft.
Typen på dessa welsh hingstar som vi lustigt nog kallar moderna är en typ som numera ses vinna Royal Welsh show. De går mer och mer mot att se ut som små ridponnyer.
Är själv ägare till en av två Downland hingstar som finns i Sverige och hans stamtavla återfinns alla de stora kända Downland hingstar som används genom historien, men det finns bara en welsh av cob typ som återfinns långt bak och det är just welsh Echo. Därimot kan man se ett och annat fullblod i stammen en bit bak som Silverdale Bowtini xx, samt även i min hingst förekommer Bwlch Valentino, den berömda ridponnyhingsten som stod på Cusop stuteriet i England och la grunden till stor del av vår ridponnyavel.

Hingsten Downland Dauphin(1953) har ett sto vid namn Downland Dragonfly som mor, hon är ett FS2 sto, detta innebär att hennes mormor mönstrades in som welsh och i detta fall hade hon fullblod i botten från Criban Bowbell e. Silverdale Bowtini xx

Jag tror nog att med facit i hand förekommer det mer fullblod i Downland stuteriets avel än Cob blod.

Downland Folklore har på sin fars sida Welsh Echo i 5.e led och på sin mors sida genom hans morfar Downland Dauhpin en sto linje som för fullblodet Silverdale Bowtini xx
så när det gäller just Downland Folklore så finns det welsh av cobtyp sek c i 5.e led.

Så vad man kan mena med mycket cobblod i Downland hingstarna?

Hur eller hur så lyckades Mrs Cuff med sin avel och hennes ponnyer återfinns över hela världen!

Senast ändrad av en moderator:

Alla som är welshintresserade bör läsa Dr Wynne Davies böcker om Welsh och Welsh cobs. Där står det en hel del om hur man tidigare friskt blandade sektionerna inom welsh. Ang Downlandstuteriet så tror jag nog att Dr Wynne Davies är betydligt mer insatt än holländarna. Enl Dr Wynne Davies beror Downlandstuteriets framgångar på alla ston (FS, FS1, FS2) med inslag av fullblod och arab av god *riding type*, ingenstans hittar jag att han nämner att cobblodet har någon del i framgångarna.
Har egentligen några droppar cobblod 5 generationer bakåt någon betydelse? Jag tror det inte.:banana: :banana: :banana:

ps. Hingsten heter Silverdale Bowtint XX , rätt ska vara rätt! ds.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka