lil-sis

Trådstartare
En av våra valpar sägs av köparen vara döv och detta ska vara upptäckt vid ca 6 månader.

Men vi har INTE märkt något konstigt med valpen så länge den var hos oss och när han den besiktigades vid ca 10 veckor så var den UA hela vägen (litet bettfel). Borde inte detta ha upptäckts vid besiktningen?

Och vad är "normen" vid sådana här fall?

Den är dolda fel försäkrad och ska vara liv- och veterinärförsäkrad "för sig själv".

Sv: Döv

Har dom veterinärintyg på att den är döv? Annars händer det ju ibland att hundar inte hör av andra anledningar. :angel:

Om hunden hört fram tills den var 6 månader lär det knappast vara ett dolt fel.

Kan vara allt från oupptäckt gräsfrö i örat (jo, det förekommer vet personlig erfarenhet..) obehandlad öroninflamation/ skada etc.

Det ska utredas och gå på hundens egna försäkring i första hand och beroende på vad utredningen kommer fram till så får ju åtgärder tas därefter.

Finns dövhet ärftligt inom rasen rent generellt?

Det är Jack Russel och de "ska" ju vara friska. Det finns ett gäng helsyskon (två kullar) och ingen av de andra är döva.

Gabbi, de har hänvisat till "sin" veterinär.

Men jag har ju ett intyg på att den är UA vid 10 veckor. Enl köparen så har de misstänkt att den hör dålig länge men då uppenbarligen väntat till nu innan de besökte veterinär? Den bör väl förresten ha träffat veterinär innan "nu" för en till vaccination?

Ahh jag ska inte försörja mig på detta iaf :crazy:

Hmm nu är det ju helg så det finns inte så mkt att göra nu men jag antar att det måste redas ut ordentligt.

Låter som det kan ligga en obehandlad öroninfektion/inflamation i botten om jag får säga min mening..

Märker man att hunden verkar ha något knas med öronen åker man ju till veterinär och får det kollat så fort man kan. Man väntar ju inte i flera månader :eek: :crazy:

Precis.

Nåja vi får se vad som händer och sker. Men det ska definitivt till en ordentligt utredning innan vi gör något "drastiskt". Och då antar jag att man väljer en "neutral" veterinär?

Det kan ju ligga något helt annat bakom också som eg inte har med ev dövhet att göra. Det vet man ju inte...

Fast ett vetintyg som man gör när man ska sälja valp kan ju inte avgöra om valpen hör eller inte.
Man behöver ju göra ett riktigt test för veta säkert.

Jag hade en döv hund på min kurs för ett tag sedan. När vi började kursen så visste inte ägarna att den var döv, men de började ana det ju äldre hunden blev. Så de åkte till Göteborg och gjorde ett test och de hade rätt. Hunden var döv...

Jag är mest "irriterad" över att köparen anser oss vara oseriösa för att vi inte informerat dem. Men eftersom vi inte märkte något konstigt med valparna (som bodde hos oss i huset och umgicks med oss och barnen varje dag) så fanns det ingenting att informera om. Valpen var precis lika lekglad osv osv osv som resten av kullen.

Man är ju absolut inte oseriös om något sådant händer. Gör man inget riktigt test så kan man ju inte veta.
I början märkte ju inte mina kursdeltagre något heller. När valpar är "nya" i hemmet så brukar de ju oftast kolla vart sina ägare är, men ju äldre de blir så vill de gå på egna upptäcksfärder :D
Var då de märkte detta, att han inte gick att få kontakt med överhuvudtaget om han inte tittade på dom.
På kursen märkte vi ju också detta. Men eftersom det var en bullterrier så hade man ju lite överseende :angel:
Var kul att se skillnaden när det fått reda på att han var döv, för då började de med handtecken och gick ju inför att de måste ha ögonkontakt. Gick jättebra och de gillade sin hund lika mycket för det :)

Ja jag hoppas att de inte vill lämna tillbaka för jag omplacerar INTE en döv hund som varit iväg så länge. Det har jag inte hjärta till.

Ska bli spännande att se utvecklingen :) (Rent ekonomiskt rör det sig inte om så mycket pengar eftersom det är försäkrat upp över tänderna och den är såld som "sällskap", det är valpen jag tänker på. Eller ja, unghunden...)

Har hunden mycket vita tecken i huvudet och på öronen? Då ökar risken för dövhet. Ibland kan valpen ha lite hörsel när den är liten som försvinner efterhand.

Bra länk http://www.babesan.se/dovhund.html

Kopierat från SKKs sida
"Dövhet
Medfödd dövhet förekommer hos ett tjugotal olika raser och är ofta genetiskt betingad. Den har ofta sammankopplats med vissa gener för vit pälsfärg och generna för merle och harlekin. Dövhet förekommer även hos raser med helt andra färger.

1a. Medfödd dövhet. Generna S, s(i), s(p) och s(w)
Vissa anlag för nästan helt vit pälsfärg eller päls med stora inslag av vitt förknippas med medfödd dövhet. Detta gäller i raser där hundarnas färg bestäms av gener i S-locus. Dövheten orsakas av en defekt i innerörat.
Det dominanta anlaget S ger helt pigmenterad päls (enfärgad icke-vit). Homozygoterna för den recessiva allelen s(i) (irish spotting) har vita tecken på 10-30% av kroppen i form av strumpor, bröstfläck, haklapp, krage, vit svanstipp. Vit bläs förekommer. Homozygoterna för de recessiva allelen s(p) (piebald spotting) har vita tecken på 30-90% av kroppen (exempelvis foxterrier). Homozygoterna för den recessiva allelen s(w) (extreme white) är vita på 90-100% av kroppen.
Hur/varför dessa gener för utbredd vit färg ökar risken för dövhet och hur dövheten är kopplad till färganlaget är inte helt känt. En hypotes är att pigmenterade celler som underhåller hörselhåren (stereocilierna) saknas under fosterutvecklingen. I raser där dövhet förekommer hos hundar med extreme white päls kan dövhet även förekomma hos färgade individer men i lägre frekvens.
Det finns andra gener för vit färg än s-allelerna. Den vita färgen hos till exempel west highland white terrier sammankopplas inte med dövhet.

1b. Homozygoti för s(w)
Raser där de flesta individer är extreme white till följd av homozygoti för s(w) och där medfödd dövhet förekommer är: (vit) bullterrier (dövhet förekommer även hos färgade hundar), dalmatiner (dalmatinern är genetiskt extreme white; genen f i ett annat locus ger de typiska fläckarna), malteser, pyrenéerhund och sealyhamterrier.

1c. Homozygoti för s(p) och s(w)
Inom följande raser där homozygoti för piebald spotting, s(p) och extreme white s(w) är vanlig förekommer medfödd dövhet: boston terrier, cocker spaniel, engelsk setter, foxterrier och pointer. I boxerrasen föds ofta extreme white individer som vanligen inte anses vara döva.

2. Förvärvad dövhet
Förvärvad dövhet uppträder i medelåldern eller senare. Ofta orsakas den av kronisk örongångsinflammation som i sin tur beror på olämplig öronform. Hundar av raser med tunga, hängande öron med tät päls är konstitutionellt predisponerade för sådana problem.

3b. Avelsåtgärder, vit färg
Homozygoti för s(w), den gen för extreme white som finns hos många raser, ger ökad risk för dövhet. I raser där allelerna s(i), s(p) och s(w) förekommer bör man vara försiktig med att avla fram riktigt ljusa individer, alltså undvika homozygoti för genen s(w) som ger extreme white"

Vi har haft en döv valp, och vi upptäckte att han var döv vid ca 6 veckors ålder. Han testades ganska omgående (Alltså innan normal leveransålder) på Strömsholm och han var döv på båda öronen.

Han är 6 år gammal nu och lever fortfarande ett lyckligt liv :) Han släpps inte lös om det inte är inhägnat, för säkerhets skull, han har fin kontakt och kan handtecken som kommandon. Går i Flexi-koppel till vardasg för lite mer frihet.

Jag tänkte lite på detta med vit färg, men är inte så kunnig inom det området, så jag höll tyst ;)
Men den hunden jag skrev om var helvit, förutom en liten svart prick vid svansroten. Så man fick tanken att han blev döv pga sin färg...

Kräva att hunden BAER-testas först och främst. Är hunden döv bör det givetvis utredas om det handlar om något förvärvat eller medfött. Hade jag varit du hade jag betalat för utredningen OM dövheten med största sannolikhet är medfödd samt betala tillbaks en del av köpesumman.

Om det inte anses vara medfött... då står köparna för kostanderna. Då har du ju sålt en frisk valp.

Jag fick en döv kattunge i min senaste kull och det märktes tydligt att han var döv, långt före det var dags för leverans. Han såldes för halva priset.

Den är försäkrad mot sådant här så JAG kommer inte betala tillbaka något om de inte lämnar tillbaka valpen, utan i så fall så är det trygghetsförsäkringen som går in och betalar tillbaka i normala fall halva livbeloppet.

Men soms sagt, det är helg nu så det finns inte så mkt att göra.

Vad gäller vita tecken så är det ju en Jack Russel... Men den är inte helvit i ansiktet.

Den är försäkrad mot sådant här så JAG kommer inte betala tillbaka något om de inte lämnar tillbaka valpen, utan i så fall så är det trygghetsförsäkringen som går in och betalar tillbaka i normala fall halva livbeloppet.

Men soms sagt, det är helg nu så det finns inte så mkt att göra.

Vad gäller vita tecken så är det ju en Jack Russel... Men den är inte helvit i ansiktet.

Nä, nä men ersättningen kommer från "din sida" (antingen från dig eller ditt försäkringsbolag) om det är så att dövheten är medfödd.

Jo men det drabbar inte min ekonomin så ruskigt som det hade gjort om jag fått betala ur egen ficka (och den är liiiiiiiten).

Dock har jag i dagsläget inte hört av valpköparen något mer.

Min "medkennlare" ska prata med den första veterinären och nästa steg om köparen har krav är obereonde undersökning, t ex Strömsholm. Som då i första läget belastar valpens försäkring.

Ja jag hoppas att de inte vill lämna tillbaka för jag omplacerar INTE en döv hund som varit iväg så länge. Det har jag inte hjärta till.

Ska bli spännande att se utvecklingen :) (Rent ekonomiskt rör det sig inte om så mycket pengar eftersom det är försäkrat upp över tänderna och den är såld som "sällskap", det är valpen jag tänker på. Eller ja, unghunden...)

Har bekanta som är döva och tog hand om en döv hund som blivit misshandlad under sin valptid (ohörsam :() De lärde hunden teckenspråk och nu är den en glad och lycklig hund. Koppel ute och så mycket ögonkontakt.

Ja men man VET ju inte att omplaceringshemmet är bra. Det gör att jag inte vill chansa. Jag har heller ingen möjlighet att ha honom själv om de vill lämna tillbaka, dels så är det "hundförbud" på gården och dels så jobbar jag så att det är direkt olämpligt att ha hund.

En av valparna var först hos en barnfamilj som inte läst sitt hyreskontrakt, sedan hos en familj som lämnade tillbaka honom efter tre dagar för att han inte var rumsren(!) och sedan kom tillbaka dagen efter för att hämta...

Jag är inte så pigg på att ta fler kullar, det får "andra halvan" av kenneln göra i så fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka