Sv: Döv

Vi har haft en Jack Russell som var döv, vi misstänkte länge att hon var döv innan vi åkte tills strömsholm och gjorde ett riktigt test där. Veterinären där berätta att en gång hade det kommit in en Rottweiler som tävlat högsta lydnadsklasserna (kommer inte ihåg inte vad de kallas) innan hon ens märkte att den var döv och åkte och testa den. (kan ju iof inträffat efter en tid) Att Jack Russell terriers är döva är vanligare än man tror sa veterinären. Hon sa att det kunde ligga i ngn gen med färgen typ som dalmatinerna har. De måste väl hörseltestas för att det är så vanligt bland dem, om jag inte minns fel. Men det fanns väl ingen forskning om detta på Jack Russell.

Det är Jack Russel och de "ska" ju vara friska. Det finns ett gäng helsyskon (två kullar) och ingen av de andra är döva.
Gabbi, de har hänvisat till "sin" veterinär.

Men jag har ju ett intyg på att den är UA vid 10 veckor. Enl köparen så har de misstänkt att den hör dålig länge men då uppenbarligen väntat till nu innan de besökte veterinär? Den bör väl förresten ha träffat veterinär innan "nu" för en till vaccination?

Ahh jag ska inte försörja mig på detta iaf :crazy:

Hmm nu är det ju helg så det finns inte så mkt att göra nu men jag antar att det måste redas ut ordentligt.

• En vanlig veterinärbesiktning garanterar INTE att hunden är hörande. För det krävs ett BAER-test
  • Det finns inget som säger att syskon ska vara döva/ha nedsatt hörsel bara för att en valp har det.
  • Alla hundar med mkt vitt (däribland JR) riskerar dövhet (det har med färggenerna att göra, och hunden behöver inte vara vit i huvudet för att drabbas)
  • Att hundrasen skall "vara frisk" är ett vanligt uttalande innan man börjat testa. Det sades det t.ex. om dalmatinern, men sedan SDS "sponsrade" en del i Strömsholms BAER-utrustning mot rabatterat pris för klubbens medlemmar har fler testat, och problemet har uppmärksammats. Samma sak med HD-problem på t.ex. Västgötaspets, det "fanns inte" i rasen sades det, sedan började folk röntga, och gissa vad...... Det fanns HD även hos västgötar...

Mitt förslag är att ni gemensamt gör ett BAER-test och delar på kostnaden. Är sedan hunden döv får ni komma överrens om hur ni går vidare därifrån. Dövhet kan komma smygande och är inte alltid lätt att fastställa utan ordentligt test (BAER), trots att problemet funnits sedan födseln.

Bullterrier tillhör en av de raser som nu rutinmässigt (oftast, iaf av seriösa uppf) BAER-testas som valp, innan försäljning, då rasen har problem med dövhet.

Ja det är ju det som är planen.

Dvs om köparen hör av sig igen.

Det har varit mkt knapphändig information från det hållet. Eftersom de heller INTE har gjort ett BAER test så kan de ju inte med hundra procents säkerhet säga att hunden faktiskt är döv. De har som sagt refererat till "sin" veterinär men jag antar att denna ändå inte lämnar ut någon information till mig om jag skulle ringa...

Det jag eg mest är intresserad av att veta är vad är normen för ersättning?

Valpen är såld som sällskap (enl kontrakt) och detta påverkar väl knappast sällskapshunden i egentligen mening mer än att man måste vara mkt petigare med koppel etc?

Senast ändrad:

Det beror på, en döv hund fungerar inte problemfritt, och då det är en defekt (dolt fel om det är medfött) är det uppfödarens ansvar. Har du registrerad kennel? Isf anses du vara näringsidkare, och då gäller konsumentköpslagen. Utdrag ur den kan du läsa här: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=133&lngCategoryID=1674
Där står det t.ex om reklamation av vara.

Vill köparen ha kvar hunden är det vanligaste att uppfödaren betalar tillbaka en del av köpesumman (oftast minst 50%), men det är ju egentligen helt o hållet en förhandlingssak mellan uppfödare/ägare...

I mina ögon ligger det lika mycket i ditt intresse som i köparens att ni reder ut detta, så varför inte själv lyfta luren och ringa dem?? (som seriös uppfödare)

Nix, ingen kennel registrerad, det ska bli men är inte ännu. Så ingen konsumentköplag här inte... ;)

Dolt fel går under försäkringen och då betalar Trygghetsförsäkringen ut halva livbeloppet (de fick rabatt på valpen pga litet bettfel så det är inte mkt pengar det rör sig om).

Jo vi har redan pratat med en oberoende klinik som ligger ungefär mitt emellan bostäderna. Jag och den som delar hundarna.

Har dock inget nummer till köparna för det som angavs på kontraktet stämmer inte. Skumt. Köparen har heller inte ringt utan mailat.

Klart det kan påverka även en sällskapshund. En döv hund kan inte hanteras som en hörande, normal hund. Det krävs vissa anpassningar såsom restriktioner i lösgående, träning med handtecken istället för röstkommando och för att inte tala om det jobb man måste lägga ned för att få en ständig ögonkontakt från hunden sida. Det går inte att göra det lite halvdant som med en hörande hund.

Själv skulle jag inte vilja behålla en hund som visade sig vara döv.

Det är som sagt upp till köparna.

Har fått lite mer information nu och det känns "seriösare" än det tidigare kontakten.

De har dock inte sagt hur de vill göra.

Har du frågat dem hur de vill göra?

Eftersom du inte har registrerad kennel så är det köplagen som gäller. Den kan du läsa här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

När jag skummat igenom den är det mest §21 och §30 som jag läst i, men eftersom köplagen är dispositiv (kan förhandlas bort om båda parter är överrens om det) så är det jättekrångligt att veta exakt vad som gäller i ditt fall.

Vore jag som dig skulle jag nog i möjligaste mån försöka tillmötesgå köparnas önskemål, då det är väldigt jobbigt att hamna i den sitsen att ens nyinköpta familjemedlem har en skada/defekt. Vet nu inte hur stor del av priset som drogs av pga bettfelet, men dövhet är ju ett mycket större problem för både hund och ägare än ett inte fullt perfekt bett, så vill de behålla valpen (unghunden) så borde det väl vara rimligt med ett minst lika stort prisavdrag för dövheten (om nu hunden visar sig vara döv vid en ordentlig undersökning). Vill de inte ha kvar hunden så är det rimligaste i mina ögon att du köper tillbaka den för 90% av det belopp de gav (10% avdrag i handpenning).

Detta är bara hur jag hade gått tillväga...

De tänker behålla så vi kommer att utnyttja trygghetsförsäkringen men jag använder den inte utan ett BAER-test för även vi vill ju reda ut så mkt som möjligt med tanke på fortsatt avel osv.

Tillbaka-köp skulle ge dem 40% av ursprungsbeloppet som redan var rabatterat med ca 25%.

Det rör sig alltså inte om särskilt mycket pengar för någon.

Test ska göras. Det har pratats med veterinären och mer fakta har framkommit.

Med den nya faktan så ska det blir spännande att se vad BAER-testet säger!

De tänker behålla så vi kommer att utnyttja trygghetsförsäkringen men jag använder den inte utan ett BAER-test för även vi vill ju reda ut så mkt som möjligt med tanke på fortsatt avel osv.

Tillbaka-köp skulle ge dem 40% av ursprungsbeloppet som redan var rabatterat med ca 25%.

Det rör sig alltså inte om särskilt mycket pengar för någon.

Tillbakaköp? Menar du den spalten där det står hur mycket uppfödaren ska köpa tillbaka hunden för om man kryssat i rutan för återköp? I så fall måste jag nog säga att jag inte tycker att dövhet är jämförbart med ett tillbakaköp, utan hade velat ha åtminstonde 50% av den summan jag betalade för hunden då jag köpte den. Att leva med en döv hund medför stora besvär.

De har som sagt redan fått ganska bra med rabatt på valpen för en "skitsak". Kan säga att om de nya uppgifterna stämmer och har gått till som man kan anta, så blir det inga pengar tillbaka. Det har bevisligen skett en "försämring" EFTER att vi lämnade ut den.

Om vi bortser från att hunden blivit dålig hos ägaren.

Jag tycker inte det spelar någon roll i sitationen att de redan fått en prissänkning. Jag tycker ite heller att ett bettfel är en skitsak, det försämrar hundens chanser till att gå bra på t. ex en utställning. Visst, vilken valp som helst kan utvecklas dåligt, och bli "ful", men med ett bettfel är det ingen chans att den blir tillräckligt bra.

Min uppfödare säljer bra valpar för 12 000, "dåliga" för 8 000. Med en Jack Russel vet jag inte hur det är, kanske bortser man från skönhetsfel eftersom det egentligen är en jakthund?

Hade min hund visat sig vara döv hade jag om jag behöll hunden velat ha 50% tillbaka, eftersom jag ju faktiskt begränsas i mitt hundägande. Hade jag lämnat tillbaka den hade jag krävt varenda krona tillbaka.

Om vi bortser från att hunden blivit dålig hos ägaren.

Jag tycker inte det spelar någon roll i sitationen att de redan fått en prissänkning. Jag tycker ite heller att ett bettfel är en skitsak, det försämrar hundens chanser till att gå bra på t. ex en utställning. Visst, vilken valp som helst kan utvecklas dåligt, och bli "ful", men med ett bettfel är det ingen chans att den blir tillräckligt bra.

Min uppfödare säljer bra valpar för 12 000, "dåliga" för 8 000. Med en Jack Russel vet jag inte hur det är, kanske bortser man från skönhetsfel eftersom det egentligen är en jakthund?

Hade min hund visat sig vara döv hade jag om jag behöll hunden velat ha 50% tillbaka, eftersom jag ju faktiskt begränsas i mitt hundägande. Hade jag lämnat tillbaka den hade jag krävt varenda krona tillbaka.

Precis så tänker jag också!

Den kostade mindre än 8000kr.

Bettfelet är/var ett pyttelitet överbett som mest troligt skulle växa bort. Så enda stället det skulle påverka är i utställningsringen om det skulle vara kvar. Det påverkade alltså inte användningen som den är såld för (sällskap).

hur kan man se om en hund är döv eller inte?? :idea: pip-test kanske, den ska gläffsa till varje båbg den hör ett pip:idea:

Vid ett BAER-test så får hunden lugnande och veterinären sätter in några elektroder under huden och i hundens öron. Med en speciell maskin så mäts sedan hundens förmåga att reagera på ljud. Det handlar alltså inte om något vanligt "pip-test", utan man använder samma typ av maskin som används på tex småbarn.

kl* Har man inte träffat på så många döva valpar, och hunden i fråga är väldigt utåtriktad och hänger med sina kullsyskon väl, så är det inte alltid så lätt att märka att valpen är döv.
Vissa märker man det på att de inte vaknar lika snabbt som sina kullsyskon.. inte reagerar när man slamrar med matskålar etc.

Jag skulle inte tveka att köpa tillbaka en heldöv hund om ägarna inte själva var beredda på det ansvar det innebär att ha en döv hund. En döv hund kan vara jättelätt att ha att göra med, men det finns också dem som är mörkrädda,lättskrämda,osäkra eller mycket mer svårhanterliga pga sitt handikapp.
En döv hund som påvisar de senast nämnda problemen skulle jag låta somna in.
En hund som är ensidigt hörande klarar av att ha ett helt normalt hundliv, medan en helt döv måste läras med handtecken, aldrig ha lös på "osäkra platser" etc.

Vad gäller prissättning på en heldöv hund så skulle jag aldrig klara av att ta mer än en högst symbolisk summa. Att hitta det perfekta hemmet för en heldöv hund är mer värt än pengar. Jag skulle därför inte heller tveka att betala tillbaka inköpssumman till valpköparna om det efter försäljning och genomfört BAER-test visar sig att hunden är helt döv. En ensidigt hörande hund skulle jag göra en prisreducering på, och sälja som sällskapshund med avelsförbud.

Den här valpen har av den informationen jag har nu (pratat med veterinären) blivit döv under resans gång så att säga, som det ser ut.

Är mkt orädd och framåt och har lärt sig "grundlydnad" innan de "visste" att den var döv (vilket vi ju inte vet än eftersom den inte är testad).

Den kostade mindre än 8000kr.

Bettfelet är/var ett pyttelitet överbett som mest troligt skulle växa bort. Så enda stället det skulle påverka är i utställningsringen om det skulle vara kvar. Det påverkade alltså inte användningen som den är såld för (sällskap).

Fast man brukar sälja som sällskap. Jag har också köpt mina som sällskap (enligt kontraktet), men är ju ändå tänkt att de ska kunna ställas ut och gå i avel mm.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka