Döv körsven

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare reedxena
  • Startdatum Startdatum
Sv: Döv körsven

Så man behöver också kunna förstå svenska för att få köra. :angel:
Hur ska det gå för Tetrick m.fl. då? ;)

Jag önskar reedxena ett stort lycka till! Detta kommer du att fixa.

"Ingenting är omöjligt" - Gunde Svan

Vi är rätt skapliga på att förstå engelska här i Sverige vad jag vet... :angel:

Och ljud i största allmänhet.

Jag vet inget om vad reglementet säger eller så men det torde vara fullt möjligt rent fysiskt för en döv att köra lopp.
Ang att hörseln, tillsammans med syn är avgörande för att uppfatta var andra ekipage befinner sig är sant. Men - mycket av det ljudet man hör/känner i ett travlopp kan man även uppfatta med kroppen. Såsom döva oftast också "hör" musik eller på samma sätt som vi känner rytmen i tex ett dansgolv. På samma sätt känner man ju även rytmen av hästarnas hovar.

Att uppfatta om körsven tänkt släppa till spets eller ej går ju säkert att avläsa på både läppar och kroppsspråk.
Däremot att höra hästars andning kan ju bli svårt om man är döv.

Tror jag inte. Jag t ex kan se direkt om hästen andas konstigt, men att höra den andas måste jag använda min hörapparat. Kan höra litegrann på ena örat, men inget jag saknat (ej använt en hörapparat sedan jag var en rebellisk tonåring).
vi döva kan ju använda våra ögon då vi ser mer än vad ni hörande gör, vi kan t ex lära en häst olika trick, uppfatta om hästen mår dåligt osv...

Ja, i ett travlopp är det kanske lite svårt dom använder ju högtalaren så...men jag hoppas att det blir ngn ändring på detta i framtiden.

Döva kan ju ta på sig hörapparater, finns många av dem som hör fint med hörapparater men är lite för lata för att höra någonting!

*KL*
I våran ponny klubb har vi nu en kusk som är helt döv. Hon kör lopp och det har gått jätte bra. Det enda hon är nervös för är att hon inte ska höra när/om hon blir diskad. (är ju lite svårare när man kör ponny att veta när man är diskad)
Det har vi löst så att vi ställer ut medhjälpare längst med banan som kan ge henne tecken.
Man kan även ha medhjälpare på sidan i volten som ger tecken på kommando klart.
Man ska heller inte glömma att de som är döva utvecklar lixom starkare sinnen i övrigt. Jag tror en döv är mycket mera uppmärksam med synen och kan hålla mera koll på ett fält hästar än vad vi hörande kan göra. Andningen på hästar i rygg, eller innanför sig kan de säkert både se och känna.

Så som sagt, inget är omöjligt!

Nämen hej Giffan!
Det var ett tag sen...
Jaså? Det är ju kanon! Medhjälpare vid staketet vore inget helt fel ju, skulle kunna jag ha använt jag oxå tidigare men det ska jag lägga på minnet....kanske ingen idé om jag nu är äldre o har varmblod eller kallblod i träning som ska ut i lopp?
Mja, jag får kolla upp det med STC,,,,Kallblod låter väldigt lockande just nu! :)
Varmblod är bra, men jag måste testa lite annat men inte nu iaf snart kommer det.
Snart o snart, men det dröjer innan jag får intresset igen!

Men det med medhjälpare vid staketet tycker jag är kanon! Örebro har ju bättre möjligheter för det är ändå en döv-stad som du nog redan vet, Giffan!

Skillnaden är att ponnytravet alltid går dagtid också. Kvällstravet med belysning reducerar också.

Och starten? Jag hamnade i och för sig på banan trots att jag hör (eller på grund av) men kommer det en skenande häst har man ändå bättre förutsättningar om man hör speakern och förmaningarna därifrån.

hej detta va en intresant läsning. kan man inte ha en spotter som man har i motorsport som jag är van vid en kille som hänger ut en tavla med startnr och varv tider samnt plasering och mellan tider osv samnt varnar för eventuälla faror. inte vet ja men det är vad jag är van vid för jag hör inget i bilen ändå vad som händer runt omkring mig :)

Det går ju inte alltid på dag tid, det körs ju rätt många lopp med stortravet på kvälls tid.

Sen är inte att förglömma att en döv person utvecklar sina andra sinnen bättre än vi som hör. Man kan ibland tro att de har ögon i nacken.

Nämen hej Giffan!
Det var ett tag sen...
Jaså? Det är ju kanon! Medhjälpare vid staketet vore inget helt fel ju, skulle kunna jag ha använt jag oxå tidigare men det ska jag lägga på minnet....kanske ingen idé om jag nu är äldre o har varmblod eller kallblod i träning som ska ut i lopp?
Mja, jag får kolla upp det med STC,,,,Kallblod låter väldigt lockande just nu! :)
Varmblod är bra, men jag måste testa lite annat men inte nu iaf snart kommer det.
Snart o snart, men det dröjer innan jag får intresset igen!

Men det med medhjälpare vid staketet tycker jag är kanon! Örebro har ju bättre möjligheter för det är ändå en döv-stad som du nog redan vet, Giffan!
Jo jag har förstått att örebro är en bra stad att vara döv i. Min ena pojke är döv på ena örat och hörseln blir inte bättre på det andra örat heller. Han kör ponnytrav och det fungerar bra. Det gäller bara att man är med han i starten så han kan se hur han ska köra. Vi är i gång att lära oss teckenspråket.

Det går ju inte alltid på dag tid, det körs ju rätt många lopp med stortravet på kvälls tid.

en 24 timmars lopp går inte heller alltid på dagtid men. som i alla andra sporter så har man el-ljus. runt banorna och va jag menar är att det tavlorna som man hänger ut till föraren är av en färg som syns väldigt bra i mörker. :) jag tror att travsporten kan dra nytta av det. *bara en tanke* :bow: :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur