Döv körsven

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare reedxena
  • Startdatum Startdatum
R

reedxena

Vill bara höra lite vad tror ni om döv körsven? Har döv chans att ta licens och vara med och tävla? Trots utrop från högtalaren m.m. men jag tror ändå att det finns möjligheter, med bilstart och tolk vid sidan, kanske lite hjälp av flaggor eller blinkande röd lampa tex diskvalifikation eller olycka...? Eller är det helt omöjligt?

Sv: Döv körsven

Vill bara höra lite vad tror ni om döv körsven? Har döv chans att ta licens och vara med och tävla? Trots utrop från högtalaren m.m. men jag tror ändå att det finns möjligheter, med bilstart och tolk vid sidan, kanske lite hjälp av flaggor eller blinkande röd lampa tex diskvalifikation eller olycka...? Eller är det helt omöjligt?

Nej jag tror inte att det skulle gå då man måste gå igenom en hel undersökning hör syn och hörsel. Så tyvärr tror jag det är helt omöjligt.

Hörseln är en viktig del i att bedöma var övriga ekipage befinner sig utöver syn och ryggraddskänsla (som kanske bara är en kombination av dessa sinnen?) så jag tror det skulle bli livsfarligt med en döv kusk i ett fält tyvärr.

Man får väl inte ens ta ut licens om man är döv? jag skulle absolut inte vilja ha en döv kusk i ett fält alltså, livsfarligt.

Nej, är man döv är det nog tvärstopp.
De är ju väldigt noga med att man ska se och höra bra när man gör läkarundersökningen för att få licensen.

Det har gjort en test på Örebro travet förra eller om det var förrförra året med en döv amatörtränare från Kvinnersta tillsammans med J.Partanen när dom körde ett provlopp tillsammans med en kusk till, och vad jag har uppfattat det gick det jättebra.
Bilstart eller om det kallas autostart (har ett guldfiskminne numera) kanske det finns en möjlighet.

Haft en del dispyt med STC för typ 12 år sedan om körlicensen....jag blev t o m erbjuden att ta körlicens på min hemmabana men jag valde att inte ta det då jag inte visste om jag skulle fortsätta syssla med travet och ja, jag är döv själv.

Möjligheter finns....om man är optimist så... :idea: det kanske inte går lika bra om man ska köra i.....voltstart. jaja, ni fattar.

Det enda jag vet är att man kan inneha tränarlicens och inget annat, men dom kanske ändrar på reglerna om de vill se mera av döva tränarna i Örebro.
Tjejen som deltog i ett provlopp (det var ingen lek alltså) klarade detta galant trots att hon inte hörde ett skit.

Ja det stämmer jag var där då. men var det inte mera än en som var döv?
Hur som helst så gick det jätte bra för dem som körde iaf.

Så ni tror inte att det kan utvecklas att döv kan få vara med? Jag själv kör hästar t o m på banan för träning. Det har funkat bra och ska prova vara med i provlopp. Det ska bli spännande och se hur det funkar. En fråga varför skulle det vara livsfarlig att ha döv kusk?

Carolrita det stämmer, har också hört.

Senast ändrad av en moderator:

Det borde väl inte vara omöjligt

Jag tror att de som säger att de inte går menar att man inte kan höra hästarna runt omkring sig.. Men frågan är ju hur mkt man hör ändå i lopp? Är väl så mkt ljud runt omkring?

Om inget annat så kan man väl kanske ha någon form av sidospeglar som sitter fast i hjälmen? Så de ser bättre bakom sig, när de inte kan höra.

Men som sagt jag tvivlar på att man hör exakt var de kommer en häst ändå i ett lopp. Utan man får lita mera på synen. Det enda man inte kan höra är väl om nån annan kusk skriker åt en. Och i de flesta fall så är de ju ingen förlust :D De är ju bara elaka

jag tror att vi med hörsel tänker lite utefter sig själv. Personligen skulle jag känna mig jätte osäker om jag inte kunde höra. Men jag tror att döva personer har lärt sig att leva med de på ett annat sätt och kompenserar med andra sinnen.

När allt fungerar normalt skulle det inte vara något problem, det är när något oförutsett händer det kan bli en säkerhetsrisk. Hur ska en annan kusk kommunicera med dig i en nödsituation?

Enkla kroppsspråk typ peka, vifta med hand eller sånt. Jag har inte haft några problem att kommunicera med andra när jag kör hästar.

Men tack för era svar, ska se vad händer efter provlopp innan jag går vidare till STC :) Önska mig lycka till ;)

Mvh

En enkel situation som kan uppstå...

Du sitter i ett fält, säg tredje utvändigt. Du är lagom fokuserad på allt som händer framför och snett bakåt men missar att det sitter en stekhet häst som håller på att tappa luften på insidan och behöver komma ur fältet. Sånt brukar ofta lösa sig genom att man pratar och släpper ut den hästen. I och för sig blir det ju aldrig så att du blir dömd som orsakande men du har ju inte en chans att försöka förhindra olyckan som troligen sker om hästen inte blir utsläppt.

Och du kan ju inte höra allt "snack" i loppen för även om inte kuskarna gör upp loppen finns det en del saker som behövs ord till.

Till exempel nämnde Humelibumlan en sån enkel sak som att säga att man inte tänker släppa spets. Det kan man ju spara en del krut på.

Det är extrem skillnad att sitta i ett provlopp och kajka runt och att köra ett vanligt lopp. Även om en del kör som de stulit hästarna även i provlopp.

Jag kikade litegrann på läkarintyget till STC. Där kan man ju ana en ledtråd på frågan: "Har patienten svårt att uppfatta vanlig samtalsstämma på fyra meter ?(hörapparat får användas)"

Förutom att det kan vara ett riskmoment i lopp så kan det ju även skapa problem i kommunikation med tex Ekipagekontrollanten och Måldomarnämnden.

Allt runt omkring går säkert att lösa med en tolk. Jag ser egentligen bara säkerheten i själva loppet som ett problem.

En enkel situation som kan uppstå...

Du sitter i ett fält, säg tredje utvändigt. Du är lagom fokuserad på allt som händer framför och snett bakåt men missar att det sitter en stekhet häst som håller på att tappa luften på insidan och behöver komma ur fältet. Sånt brukar ofta lösa sig genom att man pratar och släpper ut den hästen. I och för sig blir det ju aldrig så att du blir dömd som orsakande men du har ju inte en chans att försöka förhindra olyckan som troligen sker om hästen inte blir utsläppt.

Och du kan ju inte höra allt "snack" i loppen för även om inte kuskarna gör upp loppen finns det en del saker som behövs ord till.

Till exempel nämnde Humelibumlan en sån enkel sak som att säga att man inte tänker släppa spets. Det kan man ju spara en del krut på.

Det är extrem skillnad att sitta i ett provlopp och kajka runt och att köra ett vanligt lopp. Även om en del kör som de stulit hästarna även i provlopp.
Så man behöver också kunna förstå svenska för att få köra. :angel:
Hur ska det gå för Tetrick m.fl. då? ;)

Jag önskar reedxena ett stort lycka till! Detta kommer du att fixa.

"Ingenting är omöjligt" - Gunde Svan

Björn Goop lyckades ju få några utländska kuskar att flytta på sig illa kvickt när Felix du Nords töm lossnade så vissa uttryck verkar vara internationellt gångbara. Jag tror han skrek något. :D

Till exempel nämnde Humelibumlan en sån enkel sak som att säga att man inte tänker släppa spets. Det kan man ju spara en del krut på
Men det där fungerar ju inte ens alltid med dem som både kan höra och tala...
Då är det lika illa om man är stumm och kör lopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Skorpion76
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur