Döv kattunge?

Meibla

Trådstartare
Hur kollar man om en kattunge är döv?

Har 3 st kattungar här hemma som nu är 5 veckor gamla. Den ena, är hmm väldigt konstig, för så fort mamman ropar på dom, så verkar hon inte höra. Hon kan fortsätta springa runt och leka med nåt trots att mamman "skriker" som en idiot efter henne.. (mamman är väldigt högljud, så hon borde höra) dom andra kattungarna springer naturligtvis till mamman, men hon ja.. hon fortsätter med det hon håller på med.
När man kommer bakifrån och ska kela med henne så rycker hon till och blir rädd, även om man pratar med henne innan man rör henne.

Sv: Döv kattunge?

Det verkar inte bättre än att kattungen är döv!

:(

Nån som vet om hon kan leva ett normalt liv? Hade planerat att behålla henne, som innekatt.

Innekatt är bättre än att ha henne ute eftersom att hon (eventuellt!) inte hör. Men det bästa är ju att du kontaktar en kunnig vetrenär och frågar så att du får rätt svar!

Döva katter kan leva helt normala liv, de anpassar väldigt väl till sitt "handikapp". Dock bör man hålla dem som innekatter.
När du tar ungarna till veterinären för vaccinering så kan du ju be honom/henne att göra ett hörseltest på ungen.

Vi hade en uppenbarligt döv katt som sprang omkring härute ( dock inte hemlös som det kanske låter). Man kunde locka på den utan att den ens stannade och reagerade på en, inte nu för att alla katter bryr sig om att man lockar på den men ändå. Sen provade vi att starta en cross (dock inte för att kolla om katten var döv, den råkade vara där av händelse) och katten reagerade inte det minsta och då konstaterade vi att den var döv. Bara någon dag senare var det några människor som skulle flytta in i porten bredvid och då hade katten lagt sig under ett av däcken. Sen när de skulle köra iväg körde dom på katten, för han hade ju inte hört att de startat bilen. :eek: :( Tycker det är knäppt att låta döva katter gå ute men innekatt går väl bra! ;)

Vår katt är stendöv men hon fungerade jätte bra som utekatt (har flyttat så nu är hon inne...) hon kände vibrationerna från bilarna och kunde hålla sig undan. Känns trots det betydligt säkrare att ha henne inne... Lycka till med dina småttingar!

Vi fick en katt en gang i tiden som uppforde sej mycket knepigt. Min moster, som har en dov katt, sa at mej att ta tva kastrull-lock ch sla ihop nar katten sov...vaknade den inte var den dov.
Katten var stendov. Den klarade sej jattebra inne och levde ett helt normalt liv. Tyvarr smet den ut en dag, och levde inte lange da den blev pakord av en bil.

Mulles_matte skrev:
Hur kollar man om en kattunge är döv?

När man kommer bakifrån och ska kela med henne så rycker hon till och blir rädd, även om man pratar med henne innan man rör henne.

Det låter lite som min första Maine Coon, vi var hos vet och dom kunde inte se något i öronen på henne och höll med om att hon inte hörde. Dom testade med att hålla klippmaskinen bakom örat på henne och hon vred inte det minsta på örat... Dom sa att om jag ville vara hundra så fanns det ett test att göra uppe i Hbg men det var dyrt och gick inte på försäkringen.
Jag skulle ha henne till utställning så det var inte så kul...
Men idag är hon drygt 2 år och hör till 100%
Så det kanske kan växa bort på din med.

/ Kitara_

min gamla kalle (femton eller sexton år nu tror jag) har blivit stendöv och stendum nu på senare år. han har gått ute i hela sitt liv (inne också alltså. men han har aldrig varit innekatt.) så det skulle nog inte gå att ändra på nu. vårat hus ligger lite avsides, at the end of the road, typ. så bilarna är ingen fara för honom anser jag. men bortsett från att han inte riktigt hittar oss i huset när han ropar och frågar var vi är, så verkar han hemskt nöjd med sitt liv.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: KeeNine
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 083
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 582
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Retrievertråden
  • Valp 2025