Ingen med erfarenhet av ta hjälp av en doula under förlossningen?

Jag har snart bara en månad kvar till BF och börjar väl inse att det är något oundvikligt och att det inte går att förtränga hur länge som helst...

Jag födde mitt första barn för två år sedan.
Enligt papperna gick förlossningen bra, men det var traumatiskt för mig och det enda jag kommer ihåg är panik, rädsla, kaos, den skärande smärtan och dödsångesten jag fick. Jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö.
Anknytningen gick ju därefter som den gick och förlossningsdepressionen fick jag på det.

Jag vill ju egentligen kunna föda och ha bra minnen från nästa förlossning, därför funderar jag på om en doula kan vara något som hjälper mig genom förlossningen, som ger trygghet och lugn, som ser mig och mina behov och kan hålla mig kvar "på jorden" utan att få panik.

Vill gärna höra om någon haft erfarenhet av att anlita en doula, både bra och dåliga erfarenheter tas emot med tacksamhet :)

Ingen erfarenhet, men prata med din bm så kan hon säkert hjälpa dig :)
Om inte annat så har de alltid ett team på förlossningen som man kan få komma och prata med innan det är dax. Då kan man gå igenom sina rädslor och få mer hjälp. :)

Ingen erfarenhet, men prata med din bm så kan hon säkert hjälpa dig :)
Om inte annat så har de alltid ett team på förlossningen som man kan få komma och prata med innan det är dax. Då kan man gå igenom sina rädslor och få mer hjälp. :)

Jag har tagit upp det med bm och vi ska prata mer ordentligt om det när jag träffar henne på måndag.

Jag är lite i känslan att det går ju att prata hur mycket som helst om det inför, men det är just under förlossningsprocessen jag behöver stöd och kraft.

Endel blir hjälpta av att att få prata igenom allt, så förkasta inte den idén! :)
Det utesluter ju dock inte att du tar kontakt med en doula och får den hjälpen med :)

Någon med erfarenhet?
Jag hade ju en liknande upplevelse under min första förlossning.., åkte precis som du på en ordentlig depression efter. Jag tog hjälp av en Aurora som fanns på sjukhuset men det är nog i senaste laget nu, de brukar vara fullbokade. Hon hjälpte mig iaf att bena ut vad jag kännt, varför, hur vi/ de kunde agerat annorlunda samt att skriva i TYDLIGA instruktioner till nästa förlossning. När man kommer in på förlossningen då det är dags ser de att man gått hos en Aurora och tar instruktionerna på allvar.
Nu slutade min andra förlossning i (planerat) akut snitt men jag hade ändå en enorm hjälp av de verktyg som auroran visat eftersom värkarbetet kommit igång (öppen ca 7-8 cm) innan snittet.
Jag har inte åkt på en depression denna gång och fattar inte riktigt att jag kunde må så dåligt förra gången..
Lycka till!! Det kommer gå bra!

Jag hade ju en liknande upplevelse under min första förlossning.., åkte precis som du på en ordentlig depression efter. Jag tog hjälp av en Aurora som fanns på sjukhuset men det är nog i senaste laget nu, de brukar vara fullbokade. Hon hjälpte mig iaf att bena ut vad jag kännt, varför, hur vi/ de kunde agerat annorlunda samt att skriva i TYDLIGA instruktioner till nästa förlossning. När man kommer in på förlossningen då det är dags ser de att man gått hos en Aurora och tar instruktionerna på allvar.
Nu slutade min andra förlossning i (planerat) akut snitt men jag hade ändå en enorm hjälp av de verktyg som auroran visat eftersom värkarbetet kommit igång (öppen ca 7-8 cm) innan snittet.
Jag har inte åkt på en depression denna gång och fattar inte riktigt att jag kunde må så dåligt förra gången..
Lycka till!! Det kommer gå bra!

Min barnmorska försökte innan hennes semestern få till det med Aurora, jag ska träffa henne på måndag så får jag veta hur det gått.

Det är som du säger väldigt sista minuten nu :(, jag tog upp det med Bm redan vid inskrivningen och fick till svar att det tar vi senare i graviditeten.

Sen var jag sängliggande pga illamående ett par månader som avlöstes med helt sjuka utmattningssyntom i också några månader, som sent om sider visade sig vara rejäl järnanemi, har inte funnits ork eller energi att ens tänka på den stundande förlossningen..

Och nu börjar jag få panik.
Jag måste få hjälp att hantera allt annars tror jag det blir lika igen.

Jag vill verkligen inte må så dåligt som jag gjorde i den depressionen. Läkaren på spec.mvc sa att jag direkt skulle höra av mig om jag började känna mig deprimerad, kan man ringa dit och förklara läget och hoppas på hjälp?

Har iaf fått nummer till en doula jag tror jag ska kontakta imorgon.

Tack för att du berättar :)

Ta och ring till spec.mvc! Även om de kanske inte kan hjälpa dig (jag har ingen aning) så kan de säkert peka dig åt rätt håll, åtminstone!

Och du - BRA att du jobbar på det och letar lösningar! :) Jag håller alla tummar och tår för att du ska få en förlossning som känns bättre den här gången.

Någon med erfarenhet?
Vi tänkte ha med en doula när vår son föddes men eftersom han låg i säte och inte gick att vända så blev det planerat snitt istället.
Vi träffade henne ett par gånger innan så att vi skulle lära känna varandra, personkemin är ju väldigt viktig här :). Blir det en nästa gång kommer vi absolut välja att ha henne med som doula igen, tror att det är jätteviktigt att känna sig sedd och trygg hela tiden under en förlossning och med tanke hur det ser ut inom förlossningsvården känner jag mig inte alls trygg med att få det utan doula.

Det finns mer information på www.doula.nu, det var här vi hittade vår. Lycka till!

Ta och ring till spec.mvc! Även om de kanske inte kan hjälpa dig (jag har ingen aning) så kan de säkert peka dig åt rätt håll, åtminstone!

Och du - BRA att du jobbar på det och letar lösningar! :) Jag håller alla tummar och tår för att du ska få en förlossning som känns bättre den här gången.

Tack :)
Jag hoppas också på en bättre förlossning..

Har fått kontakt med en doula som kan tänkas ställa upp.
Vi ska träffas och se om kemin stämmer.

Ska till min Bm imorgon och vi ska prata om förra förlossningen, och så hoppas jag att hon har glädjande besked om Aurora.

Känns det fortfarande skit och panik efteråt ringer jag spec.mvc.

Jag vill verkligen må bra tillsammans med min familj och inte dimpa ner i depressionsträsket igen pga en förlossning..
Både livrädd för själva förlossningen och depression inser jag nu.

Vi tänkte ha med en doula när vår son föddes men eftersom han låg i säte och inte gick att vända så blev det planerat snitt istället.
Vi träffade henne ett par gånger innan så att vi skulle lära känna varandra, personkemin är ju väldigt viktig här :). Blir det en nästa gång kommer vi absolut välja att ha henne med som doula igen, tror att det är jätteviktigt att känna sig sedd och trygg hela tiden under en förlossning och med tanke hur det ser ut inom förlossningsvården känner jag mig inte alls trygg med att få det utan doula.

Det finns mer information på www.doula.nu, det var här vi hittade vår. Lycka till!
Tack det var via den sidan jag hittade en doula. Men hon skulle själv ha barn så hon tipsade om den vi ska träffa :)

Jag tror också trygghet och bekräftelse kan göra mycket för hur man upplever förlossningen.

Ingen med erfarenhet av ta hjälp av en doula under förlossningen?

Jag har snart bara en månad kvar till BF och börjar väl inse att det är något oundvikligt och att det inte går att förtränga hur länge som helst...

Jag födde mitt första barn för två år sedan.
Enligt papperna gick förlossningen bra, men det var traumatiskt för mig och det enda jag kommer ihåg är panik, rädsla, kaos, den skärande smärtan och dödsångesten jag fick. Jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö.
Anknytningen gick ju därefter som den gick och förlossningsdepressionen fick jag på det.

Jag vill ju egentligen kunna föda och ha bra minnen från nästa förlossning, därför funderar jag på om en doula kan vara något som hjälper mig genom förlossningen, som ger trygghet och lugn, som ser mig och mina behov och kan hålla mig kvar "på jorden" utan att få panik.

Vill gärna höra om någon haft erfarenhet av att anlita en doula, både bra och dåliga erfarenheter tas emot med tacksamhet :)

Jag hade en hemsk första förlossning, som gav mig posttraumatiskt stresssyndrom, vilket var vidrigt. Inför min andra förlossning var jag väldigt rädd att drabbas av det igen, särskilt som det är större risk att få det om man haft en traumatisk första förlossning, och det ofta blir värre andra gången. Jag sökte hjälp relativt tidigt min andra graviditet, och efter några missar hittade jag rätt och kunde prata med en jättebra barnmorska och en terapeut som förberedelse inför den andra förlossningen. Mycket tack vare alla förberedelser gick den jättebra, jag kände mig aldrig otrygg och övergiven, utan kände mig i goda händer hela tiden. Barnmorskan jag pratat med innan var också koordinator på förlossningen, så hon handplockade barnmorskor som passade mina behov, vilket var guld värt.

Så mitt tips är att hitta en bra terapeut att bearbeta den gamla förlossningen med, och sen se till att förlossningsavdelningen är förberedda på dig, och vet vad du har i bagaget.

I dessa tider när barnmorskorna allt som oftast sitter och följer förlossningar på monitorer snarare än att vara i rummet om det inte krävs så är en doula säkert ett fantastiskt stöd. Jag har en kompis som hade en lång förlossning och hon är helt övertygad om att det var tack vare doulans stöd som det inte blev kejsarsnitt. Men som flera har nämnt är det viktigt att man hittar rätt person och förbereder sig tillsammans med henne.

Tyvärr fanns det ingen möjlighet till att träffa Aurora nu under sommaren :(
Jäkla dålig tajming det här att vara sommarhöggravid...

Men vi hade ett väldigt givande samtal med min barnmorska. Hon skrev in en massa i journalen som kommer vara oss till hjälp under förlossningen, till exempel vikten av att personal finns tillgänglig för oss hela tiden, trygg och lugn var mycket viktigt, hon skrev in mycket om min problematik fr förra förlossningen och bemötande.

Det känns något bättre nu men vi kommer kontakta doulan och se om det klickar :)

Tyvärr fanns det ingen möjlighet till att träffa Aurora nu under sommaren :(
Jäkla dålig tajming det här att vara sommarhöggravid...

Men vi hade ett väldigt givande samtal med min barnmorska. Hon skrev in en massa i journalen som kommer vara oss till hjälp under förlossningen, till exempel vikten av att personal finns tillgänglig för oss hela tiden, trygg och lugn var mycket viktigt, hon skrev in mycket om min problematik fr förra förlossningen och bemötande.

Det känns något bättre nu men vi kommer kontakta doulan och se om det klickar :)

Håller tummarna att du får en bättre resa den här gången. Min första förlossning blev rätt dramatisk med ambulansfärd och till slut akutsnitt med tvillingprematurer. Det var främst avsaknaden av tillgång till barnen efter förlossningen som var oerhört jobbigt. Jag pratade med läkaren på " hemmasjukhuset" då jag 5 år senare blev gravid igen och det som jag troddeig ha bearbetat slog till med full kraft. Jag kände mig lugnad efter samtalet och skrev ett rejält förlossningsbrev. När vi åkte in för att föda blev jag mött med orden " dig ska vi ta riktigt väl hand om" och det gjorde de verkligen ( trots att det rådde fullt krig mellan bm och läkaren). Jag blev otroligt trygg bara genom de orden och bm ringde hem 3 dagar efter vi kommit hem för att höra hur jag upplevt förlossningen. Faktum är att sista förlossningen på något sätt läkte såren efter den första, hoppas det blir lika för dig!

Tack snälla, @Sar :)

Det är precis så som jag skulle vilja känna efteråt, att jag valde rätt som gick igenom en till förlossning och att den läker såren efter den första.

• Gilla
Reactions: Sar
Tack snälla, @Sar :)

Det är precis så som jag skulle vilja känna efteråt, att jag valde rätt som gick igenom en till förlossning och att den läker såren efter den första.
Lilknande så sa de till mig också. Att allt skulle gå bra och det känndes att de verkligen hade fokus på att jag skulle må bra och lugn innan allt var klart för snittet.
Jag hade även skrivit in i brevet att jag efteråt fick en förlossningsdepression så att personal på neo och BB visste om det och kunde ge mig stöd och framförallt att jag fick möjlighet att sova lite längre stunder. De tog 1-2 matningar lite då och då på nätterna. Det kan vara bra att skriva in...
Nu blir det inga fler barn här men en förlossning hade jag absolut klarat av igen... Dock inte (aldrig i livet!!) en graviditet igen.

Vi träffade doulan, en jättetrevlig ung tjej :)

Tyvärr kommer vi inte gå vidare med doulan, men träffen med henne fick mig att förstå lite vad jag känner att jag skulle vilja ha under förlossningen. -En trygg och erfaren barnmorska som är duktig på att avläsa situationer och vet med erfarenhet ungefär vad som brukar hjälpa i de skedena och som har varit med om lite olika kvinnor med olika problematik.
Tyvärr kände jag inte att jag i förväg kunde veta att denna helt nyutexaminerade doulan skulle kunna ge mig det stödet. Och jag vågar inte chansa på att det skulle ta mer energi än det skulle ge av att anlita henne.

Men min BM har skrivit in i journalen att jag behöver en trygg och erfaren barnmorska närvarande under hela förlossningen och det känns mycket bra.

Pga aurorabrist under sommaren har jag inte fått träffa någon aurora utan vi har fått ta aurorasamtal med BM istället och jag ska behandlas som ett "aurorafall" under förlossningen, på ett ungefär.

Hon har även skrivit in rätt mycket om rädslan, orkeslösheten efter allt som varit under den här (förbannade) graviditeten. Att om energin tryter - sockerdropp. Vid taskig sömn/energi innan förlossningen - sätta in tidig EDA eller stanna av förlossningen så jag får vila. etc

Hon har även skickat in en remiss till läkare om kejsarsnitt. Om jag känner under förlossningen att nu är det verkligen helt kört, jag klarar inte det här utan att hamna i samma situation som sist, så kan kanske kejsarsnitt vara en utväg.
För att förhindra att jag upplever förlossningen på samma sätt som sist och för att förhindra depression efteråt. Får se vad läkaren säger.

Tänk vad mycket hjälp man kan få för att underlätta måendet.
Bara det att mina rädslor tas på allvar och att det skrivs in i journalen vad jag kan komma att behöva och gått igenom under graviditeten känns bra.
Annars är jag en sån människa som ger ALLT jag har in i det sista, sen tar det stopp. Ordentligt.
Ofta syns det inte heller på mig hur jag mår eller hur dödstrött jag är.

Fortfarande skraj och livrädd men det känns lite bättre och mer kontrollerat nu.

Jag suger åt mig som en svamp.
Har långt till en förlossning men orkar inte ens tänka på det, får panikkänslor av blotta tanken och är inte redo att börja hantera det än.

Jag suger åt mig som en svamp.
Har långt till en förlossning men orkar inte ens tänka på det, får panikkänslor av blotta tanken och är inte redo att börja hantera det än.

Det är ungefär så jag har känt också, och har dessutom under hela graviditeten skjutit upp tanken på att barnet ska ut samma väg som storasystern.... Det har inte funnits ork eller energi till att ens tänka på förlossning.. (haft överjävlig graviditet som totalt sugit ur den sista energin som fanns lagrad).

Önskar att jag mått bättre och kunnat ta itu med detta tidigare.
Så även om det känns panikartat att tänka på förlossningen redan nu, gör det och börja bena ut vad som är jobbigt/panik och ta sen upp det med BM.

Grattis förresten (eller ska vi ta grattiset när liten är ute och alla lever och mår bra?)! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 784
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka