DarkInNight
Trådstartare
Någon med erfarenhet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen erfarenhet, men prata med din bm så kan hon säkert hjälpa dig
Om inte annat så har de alltid ett team på förlossningen som man kan få komma och prata med innan det är dax. Då kan man gå igenom sina rädslor och få mer hjälp.
Jag hade ju en liknande upplevelse under min första förlossning.., åkte precis som du på en ordentlig depression efter. Jag tog hjälp av en Aurora som fanns på sjukhuset men det är nog i senaste laget nu, de brukar vara fullbokade. Hon hjälpte mig iaf att bena ut vad jag kännt, varför, hur vi/ de kunde agerat annorlunda samt att skriva i TYDLIGA instruktioner till nästa förlossning. När man kommer in på förlossningen då det är dags ser de att man gått hos en Aurora och tar instruktionerna på allvar.Någon med erfarenhet?
Jag hade ju en liknande upplevelse under min första förlossning.., åkte precis som du på en ordentlig depression efter. Jag tog hjälp av en Aurora som fanns på sjukhuset men det är nog i senaste laget nu, de brukar vara fullbokade. Hon hjälpte mig iaf att bena ut vad jag kännt, varför, hur vi/ de kunde agerat annorlunda samt att skriva i TYDLIGA instruktioner till nästa förlossning. När man kommer in på förlossningen då det är dags ser de att man gått hos en Aurora och tar instruktionerna på allvar.
Nu slutade min andra förlossning i (planerat) akut snitt men jag hade ändå en enorm hjälp av de verktyg som auroran visat eftersom värkarbetet kommit igång (öppen ca 7-8 cm) innan snittet.
Jag har inte åkt på en depression denna gång och fattar inte riktigt att jag kunde må så dåligt förra gången..
Lycka till!! Det kommer gå bra!
Vi tänkte ha med en doula när vår son föddes men eftersom han låg i säte och inte gick att vända så blev det planerat snitt istället.Någon med erfarenhet?
Ta och ring till spec.mvc! Även om de kanske inte kan hjälpa dig (jag har ingen aning) så kan de säkert peka dig åt rätt håll, åtminstone!
Och du - BRA att du jobbar på det och letar lösningar! Jag håller alla tummar och tår för att du ska få en förlossning som känns bättre den här gången.
Tack det var via den sidan jag hittade en doula. Men hon skulle själv ha barn så hon tipsade om den vi ska träffaVi tänkte ha med en doula när vår son föddes men eftersom han låg i säte och inte gick att vända så blev det planerat snitt istället.
Vi träffade henne ett par gånger innan så att vi skulle lära känna varandra, personkemin är ju väldigt viktig här . Blir det en nästa gång kommer vi absolut välja att ha henne med som doula igen, tror att det är jätteviktigt att känna sig sedd och trygg hela tiden under en förlossning och med tanke hur det ser ut inom förlossningsvården känner jag mig inte alls trygg med att få det utan doula.
Det finns mer information på www.doula.nu, det var här vi hittade vår. Lycka till!
Ingen med erfarenhet av ta hjälp av en doula under förlossningen?
Jag har snart bara en månad kvar till BF och börjar väl inse att det är något oundvikligt och att det inte går att förtränga hur länge som helst...
Jag födde mitt första barn för två år sedan.
Enligt papperna gick förlossningen bra, men det var traumatiskt för mig och det enda jag kommer ihåg är panik, rädsla, kaos, den skärande smärtan och dödsångesten jag fick. Jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö.
Anknytningen gick ju därefter som den gick och förlossningsdepressionen fick jag på det.
Jag vill ju egentligen kunna föda och ha bra minnen från nästa förlossning, därför funderar jag på om en doula kan vara något som hjälper mig genom förlossningen, som ger trygghet och lugn, som ser mig och mina behov och kan hålla mig kvar "på jorden" utan att få panik.
Vill gärna höra om någon haft erfarenhet av att anlita en doula, både bra och dåliga erfarenheter tas emot med tacksamhet
Tyvärr fanns det ingen möjlighet till att träffa Aurora nu under sommaren
Jäkla dålig tajming det här att vara sommarhöggravid...
Men vi hade ett väldigt givande samtal med min barnmorska. Hon skrev in en massa i journalen som kommer vara oss till hjälp under förlossningen, till exempel vikten av att personal finns tillgänglig för oss hela tiden, trygg och lugn var mycket viktigt, hon skrev in mycket om min problematik fr förra förlossningen och bemötande.
Det känns något bättre nu men vi kommer kontakta doulan och se om det klickar
Lilknande så sa de till mig också. Att allt skulle gå bra och det känndes att de verkligen hade fokus på att jag skulle må bra och lugn innan allt var klart för snittet.Tack snälla, @Sar
Det är precis så som jag skulle vilja känna efteråt, att jag valde rätt som gick igenom en till förlossning och att den läker såren efter den första.
Jag suger åt mig som en svamp.
Har långt till en förlossning men orkar inte ens tänka på det, får panikkänslor av blotta tanken och är inte redo att börja hantera det än.