Pallas_Athena

Trådstartare
har en kompis vart sto dog efter fölning.

mitt sto har en 4 månaders fölunge, och kompisens är runt 1 månad ca.

mitt sto har mycket mjölk fortfarande och mitt föl börjar gå över till kraftfoder mer o mer.
skulle mitt sto klara av att ha två föl???

hon e en väldigt bra mamma så jag tror hon accepterar fölet.
men så det inte blir för mycket för mitt sto??
hon kommer ju naturligtvis få en massa mer mat.

Pröva du, ni har ju inget att förlora på att försöka!!!
Finns ju ston som får tvillingar, och klarar det bra!!

Tänk på att bägge fölen kanske behöver stödutfodras, den äldre med kraftfoder, och den yngre med mjölkersättning, för det är ju svårt att veta hur mycket mjölk den lille får i sig.

Och som du säger, bra bete och kraftfoder till stoet.
Men jag tycker abslout att ni ska försöka. Om inte annat så för att fölet ska få uppfostran av en mamma, även om han inte får dia.....

Lycka till!!! :crazy:

Det ska nog gå bra om ditt sto accepterar fölungen. Vi hade en liknande historia förra sommaren. Ett föls vars mamma dog adopterades av ett annat sto. Både fölen diade (ibland samtidigt!) men stoet fick vi såklart stödfodra ordentligt.

Hoppas det löser sig! :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka