Dött foster i boxen?!!!

Om jag säger att han haft en ganska kraftig inflammation i tumtarmen och stod på Hbg djsj under en 10 dagars period i Mars för provtagning och utredning :idea:, då kanske det kan vara ett möjligt alternativ. Kanske för länge sen för att det skulle ploppa ut nu, membranet alltså? Han har gått på "rehab" fram tills nu och han har tagit sig i hull och är faktiskt kanon fin nu.

Den som skämtar aprillo med kristel på detta viset DÖR, och med tanke på att mitt humör är vida känt i bekantskapskretsen så kan jag garantera dig att INGEN skulle ens våga tänka tanken :devil:.
Bajsen ÄR inte gammal, när man delar på den så är den så där "lagom" fuktig som färska bajsar är, det är det som är konstigt tycker jag. Jag hade inte lyft på ögonbrynet om det varit så att boxen stått tom sen betessläppet och inte blivit mockad, men nu har den det eftersom vädret varit rent ut sagt piss vissa nätter och ibland har dom fått åka in ett par timmar när insekterna varit som :devil:, så boxen är fräsch och mockas varje dag. Att sen hästen lägger sig och snarkar :love: varje gång han har en chans gör att man blit liiite extra petig men bädden. Vill ju inte att han ska ligga på sur halm.

Fram tills nu har vi dessa teorier:
Mögel
Tarmslem
Svamp
Katt
Fågel
Renskinn
Maskros
Pseudomembran
Aprillo aprillo skämt

Ska bli spännande att se, tänk vad lite skit kan få en bekymrad och hela "Buke-eliten" envolverad :bow:.

Du har inte blivit av med ngn maskeradkostym som föreställer en gul kyckling :confused: :idea:

Helskumt och ganska äckligt ser det iaf ut, hoppas att det inte är något farligt :bow:

Klipper in vad jag fick till svar av veterinären idag!

...Som jag trodde så är det en överväxt av mögel som trivs extra bra i det här
varma och fuktiga vädret. Om Trubadur har problem med mag- och tarmkanalen
kan det ev vara indicerat att ta ett bakteriologiskt och mykologiskt
träckprov. I annat fall kan det förmodligen räcka med att ge någon typ av
mjölksyrakultur typ Proequo.

Men.. jag fat´tar inte.. har det börjat mögla efter att det kommit ut?? På så kort tid.. Helt otroligt!

För det kan väl inte ha börjat mögla i magen på honom :confused:

I alla fall skönt att du fick reda på vad det var :)

Det tycker jag också lät konstigt, att det skulle se ut sådär bara efter 1 dygn!? I såna fall måste det ju vara ngn. speciell sorts mögel :confused:

Onekligen enormt intressant och lärorikt!!

Är det möjligt att (och nu spånar jag) din häst i och med magproblemen har haft för dåligt (d.v.s. inte tillräckligt lågt) pH i mag-tarmkanalen för att avdöda mikroorganismer och att tillväxt därmed initierats redan inne i kroppen (bläh)?

Nu minns jag inte riktigt vad du skrev, men hade han behandlats nyligen för magproblem? Han har inte fått preparat som minskar utsöndringen av magsaft, t.ex.?

*lånar knapp*

Har aldrig sett något liknande under mina trettiotvå "hästår"! :eek:

Men mycket intressant! Uppdatera gärna om du får mer information om hur detta har uppstått.

Nyfiken! :)

Skönt att höra att han verkar må bra i alla fall.

Jag lovar att uppdatera så snart jag fått svar på vad detta är, svamp verkar det ju vara men nu återstår frågan om HUR det kan bli så här redan i magen :confused: :crazy:.

Har följt diskussionen (och granskat pållarnas bajs i hagen) och väntar med spänning på gåtans lösning! :)

Fortfarande inte nåt svar på vad det exakt är!!?? Jag håller på att spricka av nyfikenhet ju!

Kan det inte vara något som kommit in med halmbalen? Hittade en del av en harv i boxen hos min häst en gång...

EXAKT sådär såg det ut på gödselstacken i vårt stall härom dagen - fast jag har inte sett det i någon box. Mig veterligen är alla hästarna i stallet OK i magen.

nu vet du ju redan vad det är, men annars hade jag gissat på att han ätit på isoleringen till stallet. Ser precis ut som glasfiberull... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka