Dött foster i boxen?!!!

Det där har jag sett i en skottkärra som inte blivit tömd och gödsel legat kvar.

Nämmen usch vad äckligt det såg ut! Och du är säker på att dte inte legat där ett tag? Det ser ut som att en katt har käkat en fågel och sen spytt upp fjädrar och pälsbollar (usch nu låter jag äcklig!), men det var alltså bajs under?

Infektion med fluglarver inne i näshålan kanske? :idea:
Det finns tikar som dött av fluglarvsinfektion i vagina *kräksmiley*

Du har inte letat efter ett renskinn på sistone??? I så fall har du hittat det nu ;)

Nej, jag vet inte vad det kan vara... Ser konstigt ut :crazy:

Ser ut som om nån har naggat en maskros......

Väntar spänt på resultatet... :bump:

Huvva! Inte konstigt att du blev lite halvskraj.. Men jag håller fortfarande en slant på svamp av någon sort.

Maskrosor hade jag också satsat en slant på om det hade varit så att det funnits i hagen :crazy:.

Jag mockar som sagt varje dag och även om jag ser dåligt utan glasögon så kan jag LOVA dig att detta gick bara inte att missa! MAX 12 timmar gammalt. Jo visst var det bajs under, jag har pillat och dissekerat bajsbollarna kan du tro :d...

Jag sitter just och väntar på att få prata med veterinären i telefon, pratade med en igår och hon ville gärna kolla upp lite grejer innan hon sa bestämt. Bad mig dock att hämta in högarna från gödselstacken och lägga i en påse för eventuell analys, "just in case" :crazy:

Har fått berättat för mig att det kan ha med lusern pelleter att göra, vissa hästar kan tydligen bli så här :confused:? Veterinären är nu ledig i 3 dagar och ärendet ligger på is ett par dagar nu. Direktiven under tiden är: Hö och bete inget kraftfoder eller dyl.

Jag skulle kunna tänka mig ett "pseudomembran" en hinna som täcker ett inflammerat tarmparti o sedan lossnar men utseendet stämmer inte riktigt, ser för fibrigt ut.
PL

Väntar spänt på att du ska få ett svar så att alla här får veta ;) Så att man vet vad det är och vad man ska göra om man hittar en sån där "platt fågel" i boxen! Hoppas det inte är ngt. allvarligt :crazy:

Det där såg helmysko ut. Jag har hållit på med hästar ett rejält antal år mer än dig och heller aldrig sett just detta med denna färg.

Fibrerna/håren hur verkar de vara i konsistensen? Dvs t.ex. lätta att rycka av som en tunn svampstjälk eller sega som ett pälsstrå?

Jag hade skickat det direkt på analys, om inte annat så för att helt enkelt stilla min nyfikenhet.

Hoppas pållen mår bra i alla fall.

Dom är som knarrig bomull. Om jag plockar sönder bollarna så känns dom som om dom är "fibriga" även innuti. som om man ska dra ut en bit bomull ur en tuss, dom är inte som tunna svampstjälkar, inte heller som päls utan mer som ett ospunnet textilfiber. Det är dock väldigt lent att "klappa" på :D.
Jag kommer att skicka det på analys, för jag bara måste få reda på vad det är och VARFÖR det blivit som det är!
Hästen visar absolut inga som helst tecken på att han skulle vara sjuk och jag har stenkoll på det. I mitt förra liv var jag nog hönsmamma, har helt enkelt varit med om för tragiska saker för att lämna något åt slumpen.

Det kanske är nån som skämtat med dig aprillo...o lagt in en sån hög i boxen bara(nåt gammalt dom hittat nånstans)...det ser ju onekligen mysko ut....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka