dosering av sulfa

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon som har koll på doseringen av Hippotrim, hur det bör doseras?
Det står ju i läkemedelsinfon att veterinär kan ha ordinerat annan dosering än 600 kg/spruta, men vad står i Fass om lämplig dosering?
Är det normalt att man ger dubbel dos Hippotrim (normaldos fast 2 ggr/dag) efter operation, eller är det en hysterisk överdosering att göra så?

tacksam för svar!

Sv: dosering av sulfa

Jag tror att det finns 2 olika varianter.
Men varför skulle du ge dubbel dos?
Min väger drygt 800 kg, så en spruta delade jag på 3 o gav en o 1/3

Det finns tankar om att normaldoseringen av TM sulfa är alldeles för låg för att ha ngn effekt spec när det gäller vissa typer av juverinflammation på kor.
Vilket problem behandlas i ditt fall?
PL

Det gavs "förebyggande" efter operation.
Jag har börjat fundera på ifall det kan ha varit den stora dosen antibiotika som gjorde att min ponnys tarmflora blev utslagen... Man litar ju på veterinären, att han väljer rätt dosering, men är det verkligen rätt att ge (drygt) dubbel dos?

vårat föl på tre månader behanlades med sulfa och det var Hippotrim, hon fick 150kg per dag. Hon hade fått ett sår på bakbenet en flik uppåt så vetrinären sydde och skrev ut sulfa. såret har inte läkt ännu och det var några veckor sedan! det var varit efter stygnen men det är mycket bättre nu, jobbigt bara att lägga om det varje dag på lilla fölis gumman!

Dosering enligt Fass är 30 mg/kg 1 gång /dygn.

Många ger även 2 ggr/dygn (Vanligt utomlands ) Då rekommenderas en dos på 15-20 mg var 12:e timme.
Alltså ca halva dygnsdosen enligt Fass 2 ggr/dag i stället.

Dubbel dos skulle vara 60 mg/dygn. Det låter ju för mycket.

( Citat ur en medicinbok" At high dose rates may cause diarrehea " )

Vilken dos Fenylbutazon fick din ponny?

ameo skrev:
Det gavs "förebyggande" efter operation.
Jag har börjat fundera på ifall det kan ha varit den stora dosen antibiotika som gjorde att min ponnys tarmflora blev utslagen... Man litar ju på veterinären, att han väljer rätt dosering, men är det verkligen rätt att ge (drygt) dubbel dos?

Den dosering som man rekommenderar i internationella dokument (IVIS) för häst är 12,5-30 mg per kg 2 ggr dagligen. Din dosering hamnar ju inom detta.

Också för människor kan man behöva gå upp i dubbel ”normaldos” om man tror att bakterierna inte är jättekänsliga. Min erfarenhet av sulfa till människor och hästar är att det är ett ganska tryggt preparat vad gäller risk för farliga tarminfektioner.

I Gustafsson/Båveruds arbeten om antibiotikaorsakad diarré hos häst var trimetoprimsulfa det absolut minst farliga preparatet.

Din ursprungstråd om det sorgliga som hände ditt sto har försvunnit vad jag kan se. Min personliga uppfattning som jag skrev i den är att fenylbutazon, som stoet också fick, är ett mer respektingivande preparat än trimetoprimsulfa. Även i normaldos kan fenylbutazon ge dödlig tarminflammation om hästen har vätskebalansrubbning vilket inte är ovanligt efter en operation.

Fråga: Kunde man konstatera att tarmfloran blev utslagen och att en specifik farlig bakterie "tog över" eller är det en gissning? HH

Det var veterinären som ansåg att det nog vara medicineringen, och då sannolikt sulfan, som var orsak och det spekulerades i ifall det var större risk att ge det eftersom det passerade genom tarmarna.

Hon hade ätit butta tidigare och inte reagerat på det.
(Quinn: jag vet inte vad det var för dosering, det var flytande butta - dansk - och jag orkar inte räkna på det....)

Det man konstaterade var att hon hade vattentunn diarré, några prover togs inte.

Jag var mest bara nyfiken på om det var "normalt" att ge normal dagsdos två ggr/dygn i stället för en. Uppenbarligen var det då det... Funderade helt enkelt på om det var något som "blivit" kutym bland veterinärerna utan att man hade någon vetenskap bakom - mitt ettåring som opererades som föl förra året (X-bent) fick också dubbel dos...

Som det framgår ovan är det inget fel att ge högre dos Hippotrim än Fassdosen om det skulle behövas.

Det som känns lite onödigt i ditt fall är ju att hästen fick det förebyggande efter operationen och alltså inte behandlades för någon pågående infektion. Det borde ju räcka med normaldos då.

För övrigt håller jag med HH att Fenylbutazonet känns "farligare" än Trimsulfan, speciellt om doseringen är för hög.

Ja det var tragiskt det som hände din ponny, jag förstår att du funderar på vad som blev fel. Det måste kännas förfärligt att först bli glad och lättad av att operationen gick bra och sedan händer detta.

Jag fick sulfa härom dagen till min fölis (trimessa eller likn heter den har den inte här) och min vet sa att enligt de nya rönen så skulle de ha full dos två gånger om dagen vilket faktiskt också står i Fass på detta prep.
Första dagen fick hon också detta men blev väldigt lös i magen och jag med färsk erfarenhet av svikten på den stora och vad som hände med din shettis fegade och gick ner till enkel dos (får väl en blåsning av vet när hon kommer på måndag) men nu är fölis fin i magen igen så det känns för min del som ett korrekt beslut, orkar inte med oron och nattvak på henne nu också så tät inpå krisen med den stora (som för övrigt nu har återhämtat sig helt och mår kanonbra igen).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Hästvård Fick hem min tjej i onsdags efter att hon fem dagar tidigare fick genomgå en akut operation pga förstoppning i tunntarmen. Tänkte...
Svar
3
· Visningar
2 564
Senast: Breccia_
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka