Dos/strån????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 9 046
C

Carly

När man tittar på priser på hingstar står i bland priset per dos och i bland ett pris för flera doser. Exakt hur stor är en dos? Om man får flera på köpet men inte har användning för allt hur gör man då? Vad menas med strån?

Sv: Dos/strån????

När det handlar om fryst så vill man att en dos innehåller 250 miljoner motila spermier.
Sen hur många strån som behövs för att det ska bli det varierar, ofta så är det 6 strån/dos.
Stråna är som ca 1 dm långa smala sugrör, som sperman ligger fryst i.
När man sen seminerar tar manupp dom ur kvävebehållaren, lägger dom i 38 gradigt vatten nån minut för upptining. Sen klipper man upp stråna i ändarna och häller det i en spruta.

Detta är ett strå, före påfyllning..:D

stra.jpg

Hur det hela går till kan du se här:
Nedfrysning

AM

Använder man ett strå per seminering? Men hur funkar det då för mig som privatperson, som har ett sto som jag vill använda en hingst till där jag får 3 doser i priset? Hon behöver oftast bara semineras en gång, då får jag ju en massa över. Hur gör jag med resterna? Jag kan ju knappas lägga dem i frysen brevid köttbullarna...

Läs mitt tidigare inlägg en gång till. :angel:
Där står det klart och tydligt att för att komma upp i en dos (250 milj spermier) krävs oftast 6 strån.
Det du får över får du väl be seminstationen ha kvar i sin behållare, och sen upplysa hingstägaren att det finns doser kvar.
Du kan ju inte använda det till fler föl för samma pris i alla fall.

Jag kanske är väldigt trögfattad (högst troligt :D ) men är en dos 6 strån eller är en dos ett strå?

Mvh

Tora

Förr var stråna större och har jag inte fel för mig så användes enkom ett strå då?...

Gira

I "CK exemplet" är en dos 6 strån..

Så får du fryst sperma för tre brunster så får du sammanlagt i
"CK exemplet" 18 strån.

Vidare så, om stoet skulle ta sig på första brunst så får seminstationen 12 strån kvar = 2 språng = 2 brunster

Dessa strån har i "våra" fall blivit kvar på stationen.
Det är ju dom som har fryskärlen.
Sedan har vi meddelat spermaagenten att dessa är över.
Vad som sedan händer med dom är en helt annan historia.

Så du riskerar inte en blandning av hingstsperma och köttbullar i din egen frys..nä. :D ;)

AM

Hur många strån som är en dos beror på kvaliten på sperman. En högkoncentrerad sperma med många pigga simmande spermier behövs ju inte lika många strån som en sperma som inte är så tät. (läs tidigare inlägg om 250 miljoner motila spermier)Jag har fått lära mej att man seminerar med allt man får. Alltså om hingstägaren skickar 6 strån seminerar man med allt.

Tveksamt...

Om man beställer fryst från Frankrike (trav) så får man för tre brunster.

Vore ju synd om man använde allt på en enda gång..:crazy: ;)

Det står ju på papprena hur många strån det är per dos

AM

Senast ändrad:

Det underlättar ju att jag inte måste skaffa särskild behållare för det som blir över, men samtidigt så har jag ju betalt för dem. Om mitt sto nu tar sig och jag har ett gäng strån kvar varför kan jag inte använda dem på ett annat sto eller ett annat år?

Ja naturligtvis, jag menade att om man får tre strån till en brunst så ska man ju använda dem! Inte bara lägga in ett strå om hingsthållaren beräknat att en dos är tre!

Så när det står att det är tre doser så är det alltså 3*250 miljoner motila sperimier och inte tre strån (om nu inte ett strå då innehåller 250 simmare men enligt CK så var det ju vanligast att ett strå var 1/6 av vad som behövdes)? Så i detta fallet så skulle man få 18 strån om man får tre doser (förutsatt att det krävs 6 strån för att komma upp i 250 miljoner simmare).

För om man får tre strån när det står tre doser så borde man ju få alldelles för lite i så fall (om vi håller oss till CK:s standard)?

Mvh

Tora

Svar JA på din första fundering

Om vi håller oss kvar på "CK exemplet"..så ja..då ÄR tre strån för lite.
Förutsatt att 250 mj spermier får plats på 6 strån.

Då har man fått halv dos...

Carly:
Någon undrade också om dom strån som var över..som man betalat för...du är inte den första stoägaren med dom frågorna..;)

Vet inte hur ni gör på halvblodssidan och dom tyska hingstarna..inte heller PepinoPre som kanske importerar från Spanjen eller nåt??
Ni får alltså en dos i taget??

Dom Franska travhingstarna vi använt "levereras" á
3 doser= 3 brunster
Enklast så.

AM

Det du har betalt för är ju att få chansen att få ett levande föl.
Du betalar din avgift och får sperma så det räcker till 3 brunster, om hon nu inte skulle ta sig på en gång.
Att du får semin över betyder inte att du har rätt att använda resten utan att betala en ny avgift.

Det du har betalt för är ju att få chansen att få ett levande föl.
Du betalar din avgift och får sperma så det räcker till 3 brunster, om hon nu inte skulle ta sig på en gång.
Att du får semin över betyder inte att du har rätt att använda resten utan att betala en ny avgift.

Exakt vad jag skulle säga! :D

En del tyska hingsstaioner är mer frikostiga
"Pro Portion stehen ihnen 3 Besamungsdosen zur Verfügung. Wird eine Stute mit der 1. Besamungsdosis tragend, können sie ohne Aufpreis zwei weitere Stuten besamen. Sollte ihre Stute jedoch nach 3 Besamungen nicht tragend sein, ist im Gegensatz zum Frischsperma eine kostenfreie Nachbestellung nicht möglich"

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
564
Senast: aglaonema
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 529
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 096
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka