Dos/strån????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 9 046
Sv: Dos/strån????

En del tyska hingsstaioner är mer frikostiga
"Pro Portion stehen ihnen 3 Besamungsdosen zur Verfügung. Wird eine Stute mit der 1. Besamungsdosis tragend, können sie ohne Aufpreis zwei weitere Stuten besamen. Sollte ihre Stute jedoch nach 3 Besamungen nicht tragend sein, ist im Gegensatz zum Frischsperma eine kostenfreie Nachbestellung nicht möglich"

Det betyder att per portion så står 3 seminerings doser till förfogande, om stoet blir dräktigt på det första så kan sto ägen utan problem seminera ytterligare två ston på de övriga två semineringarna utan problem, men om hon inte blir dräktig på dessa tre, så får du beställa ny semin och betala avgifterna ännu en gång.

De hingstar vi arbetar med på fryst säljes per dos,stoägaren äger då rätt att använda dosen till de antal semineringar vederbörande önskar,skulle flera ston bli dräktiga på en dos,vilket inte är ovanligt,tillkommer endast SH-avgiften per dräktigt sto.Vi sammarbetar med några utvalda stationer,där dialog mellan oss-stoägare och veterinär är ao.Ofta semineras stona "djupt".Tycker att det är ett vettigt sätt att arbeta för alla parter.Stationer som inte kan erbjuda de tjänster som fai innebär bör inte arbeta med den formen av sperma,(tyvärr gör vissa detta ändå)

mvh/barb

HAr jag förstått dig rätt om det är så att man kan dela en dos på x antal märrar och då enbart betala en fölavgift??

Betalar ridhästfolk fölavgiften i förväg??
Alltså i samband med att stråna anländer??

Fler frågor..hehe ;) :D

Vad kostar det för en halvblodsägare att få strån från Tyskland på en "mellanklasshingst" ??
Och är det vanligt att ridhingstarna "levereras" enbart för en brunst??
(alltså spermatillgång för en seminering och därefter ny avgift)

Har nämligen för mig att en granntjej som seminerade med Waltmeier (stavning och namn) fick betala dyrt för en seminomgång..

AM

Dosen betalas vid hämtning eller i förskott exkl moms.
Antalet strån varierar ju beroende på innehåll per dos.
Det är inte ovanligt att använda 2strån eller tom 1strå vid seminering-ett sto blev dräktigt med tvillingar-05 efter semin med 1strå-vet klämde och 06 föddes ett riktigt fint stoföl,denna stoägare har 6strån kvar efter 06 seminering....men har betalat för 1 dos +SH-avgiftx2.Tekniken och vetenskapen går framåt,tycker inte det finns ngn anledning att i onödan slösa ädla droppar.

mvh/barb

Du har i regel ingen levande fölavgift på sperma från Tyskland utan man betalar allt på en gång. Ibland har man en språngavgift + en dräktighetsavgift i oktober.

Förklara för mig som jag vore tre år, tack :p !

Alltså, om jag vill ha t.ex. Rascalino (Flyinge) så står det att han kostar 5000kr/dos.

Hur många gånger kan jag seminera stoet på den dosen?

Vill du ha störst chans att få dräktigt så seminerar man med hela dosen.
Är veterinären oerhört skicklig kan man ju göra djupinseminering, coh då knaske man kan dela dosen i flera.
Normalt lägger man ju in sperman rakt in i livmodern. Vid djupinseminering så försöker man komma så nära den äggledare som ägget finns i som möjligt.

Tack för svaret! Det innebär att det alltså K A N bli en rätt dyr affär om det tar 2-3 brunster innan stoet tar sig...

Man skall bara vända sig till oerhört skickliga veterinärer om man använder fryssperma.Det är ju en sak med de motila spermierna men att de är fertila och om stoet är lämpligt, är det avgörande.Hingstar vars fertilitet inte är mkt bra skall man undvika på fryst om man inte är redo att chansa.Vid djupinsimination används inte fler än max 2strån,då spermierna annars stjäl varandras syre.

mvh/barb

*kl*
Jag tror att det vanligast på halvblodssidan är att man betalar per dos, alltså för semination i en brunst. När min syster skulle betäcka med Contendro som står på fryst så fick hon en dos skickad/brunst. Hade inte stoet tagit sig på 2 doser=2 brunster så rekommenderade importören hingstbyte..

Hälsningar Monika

Vilka hingstar gäller det? Är det vanligt i Tyskland, typ nästan alla hingstar, eller bara ett fåtal? Förekommer det i fler länder?

Jag tycker det verkar konstigt.
Så jag kan köpa 10 ml fryst semin för 6000:-, sen använda det till hur många ston jag vill?
Rapporteras alla ston sen till hingstägaren för språngrullans skull?
Jag hoppas VERKLIGEN att det är DNA-krav på att få härstamningen gilitg.

Fast man har ju betalt för sperman. Det är ju ungefär som om man köpt mjölk på affären, dricka ett glas och sen lämna tillbaka resten utan att få pengarna tillbaka eftersom man inte längre är törstig. (okej, kanske ett dåligt exempel, men ni kanske fattar vad jag menar?)
Sen kan det ju inte heller vara optimalt att skicka sperman fram och tillbaka. Då måste det vara bättre att ta ut en lägre avgift och skicka en mindre dos.

De hingstar vi arbetar med på fryst säljes per dos,stoägaren äger då rätt att använda dosen till de antal semineringar vederbörande önskar,skulle flera ston bli dräktiga på en dos,vilket inte är ovanligt,tillkommer endast SH-avgiften per dräktigt sto.Vi sammarbetar med några utvalda stationer,där dialog mellan oss-stoägare och veterinär är ao.Ofta semineras stona "djupt".Tycker att det är ett vettigt sätt att arbeta för alla parter.Stationer som inte kan erbjuda de tjänster som fai innebär bör inte arbeta med den formen av sperma,(tyvärr gör vissa detta ändå)

mvh/barb

Vilka hingstar och stationer gäller det?

Ja, det var ett dålig exempel...;)

Jag ser det som så här, det är inte sperman i sig man betalar för, utan för att få ett föl.
Du betalar en avgift som är baserat på EN fölunge, då ska du inte ha rätt att producera flera för samma pris, eller sälja det som du inte behöver vidare, utan att hingstägaren får mer betalt.

Fast om man resonerar som så att det är ETT FÖL man betalar för så borde man ju inte behöva betala nåt om stoet inte tar sig ;) och så är ju inte fallet.... :p

Det är det som är så bra med de allra flesta travhingstar. Man betalar en levande fölavgift.
Sen tillkommer givetvis vissa kostnader först, som seminavgift.

Vilka hingstar och stationer vi arbetar med?

barb

vad blir då konsekvenserna om jag använder sperman, som hingstägaren vill att jag end ska använda till ett sto, och de tar sig på första och jag sätter resten i 1-2 andra ston ??

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
564
Senast: aglaonema
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 529
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 096
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka