Dörrhjälp - isolerad innerdörr eller..?

Zewz

Trådstartare
Nu när vi äntligen renoverat klart hallar och trappa i vårt hus är det bara ett projekt kvar i hallen på nedervåningen, nämligen dörren mellan hallen och glasverandan.
Någon gång har det nog suttit fina pardörrar där, men tidigare ägare satte in följande charmtroll:

halldorr.jpg

Då verandan inte är isolerad måste det ju sitta något där som håller kylan ute, men ändå vill jag inte ha en utpräglad ytterdörr. Finns det snygga isolerade innerdörrar, gärna med ganska mycket glas i? Verandan är nämligen helt fantastisk och jag skulle gärna ha in lite av ljuset därifrån.

1_7_11_41.jpg

Eller finns det något sätt att göra befintlig dörr lite mer anständig? Det lockar ju att bara göra något med den dörren så man slipper ingrepp i karm och foder. Det är en rejäl dörr, tung och välisolerad, är det svårt att sätta fönster i sådana?

Sv: Dörrhjälp - isolerad innerdörr eller..?

Mina föräldrar har två såna oisolerade glasverandor på sitt hus och ut till dem sitter rejäla isolerade ytterdörrar i äldre stil där översta halvan är av ett stort 2-glasfönster. Nu är dessa från 1978, men om det fanns då borde det finnas nu. Jag kan ta en bild i morgon om du vill se hur det ser ut. Skulle tro att det är likadana dörrar som de har som ytterdörrar, men bara en annan yta.

Tillägg: De ser ut typ så här, fast i fur, inga spröjs och klarglas, släpper alltså in massor av ljus med ett så pass stort fönster.
MediaBinaryLoader.axd

Senast ändrad:

Jag tittar gärna på bilder om det inte är för mycket besvär :)
Drömmen vore ju naturligtvis att få in gamla pardörrar igen men det är nog för bökigt... Som ytterdörr satte vi i alla fall pardörrar, iofs moderna, men ändå.
1_9_12_6.jpg

Vilket härligt hem ni har :love:. Så ljust och luftigt det ser ut att vara, gillar färgen på utsidan också. Så vill jag också bo!

Tack :) Det är ett härligt hus. Det är inte varje dag jag säger det, men oftast :angel:

Lady_vip
Jag gillar stuket på sådana dörrar, även om de ser lite för.. moderna ut. Vi har en stående ute i lagården, en innerdörr som vi tog bort i köket, i liknande stil. Ska kanske mäta den, och se om det på något vis går isolera den om den kan passa i dörrhålet...
Jag hittade den skymtande på en gammal bild:
dorr.jpg

Vi har satt altandörrar/fönsterdörrar mellan huset och verandan, samma sort som vi har mellan veranda och ute. Våra är med glas uppe med spröjs och täckt nere.

Googla altandörrar så hittar du nog.

Har faktiskt tittat en del på just altan/balkongdörrar, men tycker de är så moderna och jävliga allihopa :rofl:

Men ska leta lite till :)

Så här ser deras dörrar ut, misstänker att även de är för moderna för dig, även om du hade målat dem vita:)

F89D0641-682F-4500-AEC2-57CEB3B745A5-5810-00000A559F8313C3_zps3e1a0a2c.jpg

5DD7EA53-3006-465B-B0B2-D36045C2F832-5810-00000A55683E4074_zpsb6abfc2d.jpg

Såna där hade ju varit kanon! (Fast jo, i vitt då :D )
Inte alls det där typiska "ytterdörrutseendet". Får leta lite då kanske :)

Mätte även dörren jag hade i åtanke, och den skulle man nog kunna passa in. Bara frågan om den håller temperaturen. Själva dörren är ju massiv, rutorna går ju byta mot tjockare, och sen täta med lister? Hmm. Kanske ett jobb för "vår" snickare, känns det som. Ska bara övertyga maken :angel:

Du ser ju deras ytterdörr skymta på andra bilden, den är faktiskt ny eftersom de var tvungna att byta förra året. Men fanns ju såklart ingen färdig att köpa så ett snickeri har tillverkat denna efter den gamla stommen.

Vår altandörr ser lite gammaldags ut, tyvärr vet jag inte hur man lägger ut bilder. Den är köpt från Outline (hette allmogefönster innan). googla allmogefönster så får du upp både outline och allmogesnickerier, där finns lite fönsterdörrar i gammaldags stil. Du kan också googla kulturfönster så hittar du lite mer i gammaldags stil.

Tänkte bara uppdatera den års-gamla tråden med vår omgjorda dörr ;)

hall6.jpg

Till vänster i bild skymtar hur den såg ut innan.

Och såhär ser den ut nu:
6_4_13_2.jpg

6_4_13_3.jpg

Det har blivit för bökigt att byta, och maken trodde det skulle bli svårt att sätta fönster i, så jag målade den, och gjorde en liten kom-i-håg-tavla på den.
Budgetlösning, men vi är jättenöjda :)

Tack!
Det blev helt riktigt en enorm skillnad! Den gamla dörren bara sög i sig ljus... Så även om jag helst haft en dörr med fönster i så blev det här absolut godkänt. Mycket ljusare och det känns som om dörren verkligen passar in :)
Utifrån är det mycket snyggare också. Man ser ju rätt in på verandan så dörren drog ju mer intrycket en del :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 488
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar