Dörrar bak istället för bommar? Boj?

Sv: Dörrar bak istället för bommar? Boj?

Jag säger som Jeeves, de fixar det mesta man frågar efter om det är tekniskt lösbart.
Själv vet jag inte hur bomlösningarna ser ut.

Dörrarna utan mellanvägg fungerar likadant som jag beskrev när mellanväggen är åt sidan. Golvsprintarna sätter man alltid i, men längre upp så lägger man över en tvärslå i hållare istället för att fästa direkt i mellanväggen med låshandtag. Det blir hyfsat stadigt, men om man har en häst på 600+ kg som vill bakåt när de är stängda så bångnar ändå dörrarna och balken. På min kärra så är hållarna till balken lite utbända pga hårt tryck.

Om du som du säger alltid vill ha mellanvägg så är dörrarna inte ett problem på samma sätt som jag beskriver. De är när man kör med mellanvägg åt sidan eller utan mellanvägg som det blir lite "rackligt" (men fullt funktionellt, inget har gått sönder för mig än).

KL

Vi har dörrar bak på vår boj och en av våra hästar är lite knepig i lastningen men vi jobbar på det. Hon har en gång tryck på bakåt för mkt och då lossnade en av hållarna till "balken", vi fällde då fort upp lämmen så dörrarna klarade sig helt.. hållaren var det bara att banka tillrätta. Tycker det känns ganska ostadigt med dörrar när hästen trycker men känns som att olyckor lättare kan hända med en bom bakom om hästen trycker på.

Jag ser det som et större problem att själva mellanväggen blir ostabil. Brukar säkra den lite extra med ett spännband dock och då funkar det bra. Men den är ju fortfarande inte lika stadig som med mellanväggen.

KL
Jag ser det som et större problem att själva mellanväggen blir ostabil. Brukar säkra den lite extra med ett spännband dock och då funkar det bra. Men den är ju fortfarande inte lika stadig som med mellanväggen.

Hmmm... Där förstår jag nog inte riktigt vad du skriver.
Menar du att mellanväggen blir ostabil om den står ställd åt sidan med bara golvsprinten som säkring? Det har jag aldrig märkt, just för att hästen inte lutar sig mot den då den står så snett.
Eller är det något annat du menar? Hur säkrar du den med spännband?

förlåt om jag skriver otydligt. Försöker jobba samtidigt. Ja, jag tycker mellanväggen blir vinglig. Även om dem inte lutar sig mot den gillar jag inte att den är vinglig. Jag har satt ett spännabnd i bakre, övre hörnet på mellanväggen som går till där transportens tak och vägg möts. Det går som en stålbåge där.

Det där lär du ju inte fattat något alls av. Hoppas du fattade något iaf.

Jo, men det tror jag att jag förstår faktiskt. :)

Kan då komma med ett kanske(?) bättre tips. Lägg en kloss mellan övre delen av mellanväggen och ytterväggen. Det blir ju ett mellanrum på ca 1 dm som är enkelt att fixera en kloss på. Fäst den i mellanväggen om du inte vill sätta fast den i ytterväggen. Inbillar mig att det blir stadigare!

Jag har en Boj med dörrar bak och jag skulle inte vilja ha bommar igen.
Jag upplever det som mkt smidigare med dörrar, och pollan gillar det bättre.

Vi har en Boj med dörrar på jobbet, och jag tycker det är värdelöst...
En av hingstarna är lite besvärlig att lasta, behöver ofta linor + att man måste stänga snabbt, annars backar han ut igen.
Ska man ha linan så är dörren vägen, tar längre tid att stänga än med bommar (jmf med mitt privata släp) även om man inte har spänt fast dörren med gummi-grejen. Om det dessutom blåser lite ute måste man absolut spänna fast dörren, och då tar det på tok för lång tid...

tycker dörrar är oslagbart både ur säkerhetssynpunkt och att det är lättare att trycka till lite om hästen tvekar sista steget, eller att hålla emot lite om man har en häst som har för bråttom ut.

Problemet med fästpunkter för linor går att lösa. Boj sätter bindöglor på balken som går längst bak på släpet på utsidan av ytterväggen. Det blir lite högt som fästpunkt eftersom ringen måste sitta ovanför dörrkanten, men det funkar bra på stora hästar. Misstänker att det inte är lika effektivt på ponnyer.

Jag bytte släp nu i höst och köpte en ny Boj. Hästen jag har kan inte åka med mellanvägg (fått panik o försökt lägga sig ner då).
Dörrarna bak tycker jag har mer fördelar än nackdelar. Fördelarna är att man inte riskerar att få en spark när man står på lämmen och hästen är i släpet, sen tycker jag hästen blir lugnare och vet att den inte kan slänga sig ut bara för att man fällt ner lämmen. På tävlingar kan man (med en lugn häst) låta lämmen vara nere med dörrarna stängda, bra en varm sommardag ex. Dörrarna blir även som "infångare" när man lastar en svår häst, eller när man lastar själv.
Visst är de kanske inte jättetåliga, men en häst kan lika gärna knäcka en bom eller försöka "krypa" under den. Så jag tycker nog ändå det känns säkrast med dörrar. Nu är min häst så snäll, så han har aldrig tryckt på dörrarna, så hållbarheten har vi liksom inte testat!
En annan fördel är att jag kan gå in med hästen, sen kan jag stänga dörrarna inifrån släpet. Sen sätter jag fast honom, går ut och stänger resten där bak. Funkar fint. När jag lastar ur gör jag precis tvärtom. Har man smala handleder, så går det finfint att öppna dörrarna inifrån ;)
Den enda nackdelen är väl när det blåser mkt.... Dörrarna slår lätt igen, man brukar få hålla i dem samtidigt som man ska lasta. Det finns gummistroppar att fästa dem med, men det är ganska krångligt att få upp dem sen och de sitter långt ner. Så de gånger jag satt fast dörrarna har hästen backat ut igen innan jag hunnit stänga.
Men varför fick inte jag såna "stops", så det bara är att öppna upp dörren, så den stannar där? Har det på skötardörrarna men inte på dörrarna där bak?!
Jag har grafitgrå stripes, visst ser de nästan svarta ut på håll men det är en jätteläcker färg tycker jag! När jag var nere i Klippan för att kolla på släp o sen hämta mitt så verkade det som att just den färgen dessutom är populär. Kommer passa mkt bra till min framtida XC70 i samma färg :D Passar mkt bra till nuvarande silvergråa bilen oxå.

Tips: Beställ med skötardörr på varje sida, ångrar jag INTE! Och sadelkammare såklart :)

Suck, prata inte om det:( - det där med extra skötardörr, missade att beställa det denna gången:cry: Det är apjobbigt när man en gång vant sig vid att ha dörr på båda sidor!
Måste ju fråga också; hur lyckas du gå in med pålle och sen stänga om er, INIFRÅN:confused:

Kl

Jag har på senaste år bara haft boj, tycker att det är oslagbart! Det med dörrar är dessutom det jag tycker är den största fördelen.. Jag tycker att det känns mycket säkrare när man ska stänga bakom en orolig häst, man har mer att trycka till med och skydda sig bakom, det finns ingen risk att det kommer ett bakben farandes. När man ska öppna bakom dom går det precis lika lätt med dörr som med bom. När jag lastar själv så går hästen själv in i transporten, så för mig är det inget problem att stänga bakom.

Viss håller jag med om att lösningen med att fästa dörrarna i gummipluppen när det blåser är sådär smidig, det blir svårt att dra igen dörren snabbt då. Jag håller också med om att det är lite krångligt när man ska lasta med linor, men å andra sidan är jag av åsikten att linor är något man aldrig ska ta till (och ja, jag vet vad jag pratar om. Min häst var helt vidrig att lasta, det behövdes linor och tre personer, ändå kom han titt som tätt flygandes ur transporten. Det slutade med att alla sa tvärnej till att hjälpa mig. Det tog många frustrerade timmar, men nu lägger man grimskaftet på halsen och smackar så traskar han raka vägen in).

Ett jättestort plus tycker jag är att man när det är varmt ute kan låta rampen vara nedfälld och bara ha dörrarna stängda. Det skulle jag aldrig våga göra med bara en bom..

En annan fördel är att jag kan gå in med hästen, sen kan jag stänga dörrarna inifrån släpet. Sen sätter jag fast honom, går ut och stänger resten där bak. Funkar fint. När jag lastar ur gör jag precis tvärtom. Har man smala handleder, så går det finfint att öppna dörrarna inifrån ;)

Det där förstår jag inte för mitt liv hur du får till...

Men varför fick inte jag såna "stops", så det bara är att öppna upp dörren, så den stannar där? Har det på skötardörrarna men inte på dörrarna där bak?!

Man måste be om dem! De är inte standardutrustning och fortfarande på utprovningsstadiet. Jag gnällde just över bakdörrarnas, som jag inte tycker, förträfflighet och fick dessa stoppar som pilotprov.

Haha jo men det är inga problem, om man har smala handleder!
Min häst åker alltså utan mellanvägg, och på varje innerdörr (ganska långt ner) så är det ju utskuret som en halvcirkel på varje dörr. Dessa är i höjd med "ploppen" som sitter högst upp på den pinne som man trycker ner i golvet när man ska stänga. Så jag tar handen genom den där halvcirkeln och trycker ner pinnen i golvet så hästen inte kan backa ut. Sen resten, alltså tvärslån, baklämmen och luckan stänger jag självklart utifrån!

Jo, det är sant, där får man nog ut händerna.

Men just detta med att hästen provbackar när bara sprintarna är i, oavsett om det är när man ska lasta i eller ur, gör att dörrarna bångnar rejält och jag är rädd att något går sönder.
Min provbackar alltid när jag håller på att öppna för urlastning... :crazy: (Brukar dock stå stilla vid ilastning.)

Jag tycker det är helt suveränt med dörrar bak.

Min första häst var rent livsfarlig med bom. När hon fick för sig att hon skulle ut så tryckte hon till antingen bommen gav sig eller hon själv gjorde en bakåtkullerbytta ut över bommen. :eek:

Med dörrar som det är på Ume-släpet var det aldrig några problem, det var som hon accepterade att det var stängt den vägen.

Nackdelen är väl i så fall om man har hästar som vill åka brett.

Aha, det visste jag inte, kan ju hoppas fler tar efter!

Å andra sidan har inte Boj fronturlastning, så för mig är Ume bättre ändå.

Fredag: Ja, det gäller nog att man har en häst som står still när man lastat och inte försöker backa igen. För visst är det ju inte superstadigt när man bara har satt i pinnarna i golvet, det håller jag med om.

Thera: Ja, det går bra att ha mellanväggen på snedden eller köra utan mellanvägg i Boj. Man har 2 "pinnar" (en på varje dörr) som man sätter ner i golvet oavsett om man har mellanvägg i eller inte. Kör man utan mellanvägg är det en tvärslå upptill på dörrarna som man lägger över så att det blir stadigt. Har man mellanvägg så fäster man varje dörr i mellanväggen.

*knapplån, allmän info*

Vi kör rätt ofta utan mellanvägg, vi har köpt till helbommar bak och fram. Hittills har vi inte haft någon så påstridig häst att vi valt bom framför dörrarna bak.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 799
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 904
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 522
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka