Dörr bakom spilta

H

hästhandlarjävel

Någon som vet med säkerhet vad som gäller.
Har man hästen uppbunden i sprilta, får man ha som boxdörr bakom att stänga till med?

Sv: Dörr bakom spilta

står det någonstans? Vet ni vad anledningen är att man inte får om man har en spilta som uppfyller alla mått krav?

Svaret är nog rent byråkratiskt.
Har man en dörr bakom en spilta så blir det så att hästen står uppbunden i en för liten box.

Precis så är det, man kan däremot ha hästen lös. Men för det krävs ett utrymme och då kan spiltan komma att kallas för spilt-box.
Så var det på det gamla stallet vi hade våra hästar, där fanns ett antal spilt-boxar. Antingen stod hästen uppbunden utan vägg/dörr bakom eller så var den ingenstängd och hästen var lös

Fast så kallade spiltboxar är inte tillåtna. De hade det på en ridskola där jag red, men det var och är inte tillåtet med för små boxar även om man kallar dem spiltboxar.

De är tillåtna om de redan finns, det är däremot inte tillåtet att göra nya. Man får ej heller ha hästen på det sättet under te x nattetid, dvs inte obevakad under längre tid. Men det är också ett visst krav på storleken om jag inte missminner mig, en vanlig spilta är inte ok.

Nu är jag inte helt säker på detta, men jag tror man får ha en grind/rep i alla fall.

Var i ett ridskolestall för några år sedan där de hade en grind till en av ponnyerna (spiltan var då även något förlängd bakåt så att ponnyn kunde backa hela grimskaftets längd). Jag har för mig att anledningen var att ponnyn var ny och det var lättare att få ungarna att låta den vara i fred om den var "instängd". Detta var dock ett tillfälligt arrangemang, men på flera ställen har man ju kedja/rep bakom de spilthästar/ponnyer som ibland lirkar sig lösa och det är ju tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?