Dopklänning- mönster?

skogstomten

Trådstartare
Någon som har sytt sin egen dopklänning och som har tips på vart man kan hitta trevliga mönster på sådant?
:)

Visst skulle vi kunna ta någon av våra gamla, men jag blir en smula tvärs när det pressas på från den äldre generationen att det självklart ska användas just deras fina gamla dopklänning :angel:
Så vi kom gemensamt fram till idag att hepps! vi syr en själv, så kan vi modifiera det som vi vill själva också.
Vi brukar ha rätt kul när vi syr lite grejjer så det blir nog bra.:D
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Jag lånade en bok på bibblan "Dopfest och namnkalas : tips, ideér och inspiration", där fanns en mönster som jag sydde efter, klänningen ser ut såhär:
IMG_1575.jpg


(Dålig bild då sonen ligger ner) Fanns många tips om hur man kunde variera dekoren bl.a.
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Föräldratidningarna brukar ju ha bilagor om dop/namngivning och där brukar det finnas mönster. Det kanske går att efterbeställa från tidningarna? Eller ialla fall hitta på nätet?
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Biblioteket var en bra ide. Ska se om jag tar mig dit i slutet av veckan.
Hade faktiskt inte ens tänkt på det.
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Jag har just sytt klart min systerdotters dopklänning.. Men något speciellt/köpt mönster har jag inte gått efter. Min syster ville ha en lite mer annorlunda klänning så det va bara o sätta sig vid symaskinen och följa hennes tankar..

Jag tog en av hennes bodysar som passar nu, ritade noggrannt va den och klippte och mätte runt kroppen på henne.. Sydde "överdelen" först, provade så den blev måttsydd efter henne.. Sen dit med "kjolen", i med knappar och ett sidenband. Sen broderade jag dit hennes namn och datum längst ner på kjolen..

Klänningen är sydd i vanligt linnetyg som är köpt på Ikea :smirk: (max 100 kr), sidenband 10 kr, knappen 2,50, tryckknappar (syns inte) 20 kr.
Så det blev billigt och bra och det finns ingen annan som har en likadan. :banana:

Om du absolut inte kan göra "eget" mönster så kan du säkert köpa i affären eller hitta på internet.. Men prova att göra ett eget mönster, provsy i ett gammalt fult lakarn som du inte använder längre.. Det gjorde jag!

Här kommer lite bilder...

Framifrån

framsida1.jpg


framsida3.jpg


framsida2.jpg


Baksidan

baksida.jpg


Lycka till!!

Muddson
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Då måste man nog vara väldigt begåvad:rofl:(förlåt, kunde inte låta bli)

Har du sökt på internet??

:rofl::o jopp man måste nog det.
Ja hej å hå, jag är så bra på att göra sådan här tokiga fel.
Så länge det roar folk så är det ju bra. :D

Japp, söker för fullt men tänkte att det kunde vara kul att höra om det fanns någon som hade lite bra egna tips också.
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Ja och om jag ändå pallrar mig till biblioteket så finns det lite sådana tidnigar där som jag kan titta i. :)
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Ja man kanske törs göra så ändå?
Utan mönster och så bara efter ens egna ideer, men att ta grundmått från lillens kläder.
Undrar hur det här kommer att sluta. :D
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Vi har också bestämt oss för att sy vår egna dopklänning. Ska änvända min Cape som jag hade då jag gifte mig förra året. Men jag insåg rätt fort att det där med att sy en fin dopklänning till bäbisen i krossad sammet var inget för min sybegåvning som sträcker sig till raksöm och sicksack när man syr gardiner.

Tradera sålde mönster till dopklänning, ett tips.
 
Sv: Dopklänning- mönster?

Det borde inte vara så värst svårt att sy en dopklänning, det borde gå lätt att förlänga ett blusmönster om man inte hittar mönster. Jag skulle leta på biblan eller kolla i tidningen Ottobre som har mönster för barnkläder. Den stora utmaningen är nog att bestämma sig för designen. Skulle jag sy en dopklänning så skulle den gärna få vara lite retro och inte så traditionell. Den här i jeans från Plastisock tycker jag är för gullig:
PLS_Dop3jeanss.jpg

Lägger till den vita modellen också som inspiration
PLS_Dop2s.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 276
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 259
Senast: Gnist
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 418
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp