Dopingtest

break_a_leg

Trådstartare
Eftersom jag har hållt på med trav tidigare så har jag haft hästar som blivit testade, dock har vi hitills lyckats undvika det med ponnyerna (på lokal nivå).

Dock blev en bekants häst testad för några veckor sedan, reg tävling tror jag det var.

Har era hästar blivit testade?

Sv: Dopingtest

Nej, varken inom dressyr, hoppning eller fälttävlan, både ponny och häst, upp till nationell nivå.

Nej, faktiskt inte. Men jag har varit på flera tävlingar i år där de testat hästar. Faktiskt till och med på både regionala hopp o dressyrtävlingar.

Ja, på en fälttävlan i somras. Den annars så kissglada pojken tog 1h55min på sig i dopingboxen innan han kissade. De ska ju som du säkert vet vänta i 2h på urin annars ta blod, men urinet visar mer så de vill helst ha det. Trodde aldrig jag skulle få åka hem.......

Nej, och jag har ridit reg hopp och dressyr, samt fälttävlan på alla nivåer upp till Elittävling

Japp, flera gånger. Och alla på hingstar...

Första gången var nog första gången syrran tävlade SM och ponnyn ville inte pinka. Veterinären ställde sig och hällde vatten ur en hink sådär lagom porlande så att alla blev pinknödiga utom ponnyn. Men till slut så.

En annan gång var efter en vinst i distriktsmästerskapen, men då tog de blodprov direkt! :confused:

En tredje gång var på en regional ponnyhoppning, då skulle de också ha samma ponny som i första fallet att pinka. När han väl visade någon tendens till att pinka så var veterinären där med håven, men hingst som han är så var det inte piss han lämnade i den. :D Pappsen menade på att han skulle skicka en räkning till ridsportförbundet! ;) Till slut pinkade han i alla fall.

Jag tycker det är ganska lugnt om de ska ta dopingprov efter tävlingen, mellan två klasser är lite jobbigare... :crazy:

Vad händer om de ska ta prov mellan två klasser och hästen inte pinkar?
Kan man riskera att missa starten i sin andra klass då?

Bra fråga...

Från att de har sagt att det ska ske ett dopingprov fram till att provet är taget så ska någon ansvarig för det hela hela tiden vara med hästen. Så pinkar inte hästen så får man väl ha veterinären (eller annan) ståendes och titta på medan man gör iordning hästen, rider fram, tävlar och skrittar av och sen är det bara tillbaka in i provboxen igen. Vi var tvungen att lämna ponnyn med min kompis för att gå och göra iordning nästa ponny för nästa klass och det är väl egentligen inte helt okej tror jag. Man har ju rätt att vara med under hela provtagningen också.

Hoppas man slipper krångla med det!:crazy:
Inte heller kul om man har lång resväg och stå och vänta i ett dopingtest efter sista klassen för att han inte vill kissa...

Nej. Men man kan ju inte bli kvar längre än två timmar. ;) Samtidigt så tycker jag ändå att det är bättre att det tas efter sista klassen, det är ju ändå ett störande moment att åka på ett dopingprov mitt under tävlingen.

Aha! Så det finns en tidsgräns i allafall? Vad gör de då? Blodprov i stället?
Kan man om man blir "utsatt" för dopingtest be de tar blodprov direkt i stället?
Vänta två timmar med kanske ett par timmars resväg hem, när man tävlat i regn hela dagen och klockan är seeent, man ska upp tidigt till jobbet dagen därpå, känns inte som ngn höjdare!:crazy:

Fråga kan man säkert, men de som tar provet behöver inte alls gå med på det. Så här säger TR (Mom 173, sista stycket).

När häst uttagits för dopingprov ska hästen omedelbart ställas till förfogande för provtagning. Särskild provtagningsbox bör finnas disponibel för ändamålet. Häst kan hållas kvar tills urinprov erhållits minst en timme men inte längre än två timmar. Om det inte går att ta urinprov tas blodprov. Tävlingsveterinär i samråd med tävlingsledningen kan ta initiativ till dopingprov om det finns särskilda skäl. Provtagning får inte hindra ryttarens/hästens deltagande i tävling eller prisutdelning. Från det att häst/ryttare utsetts för provtagning ska de övervakas av funktionär som även är tävlingsledningens representant vid provtagningen. Häst som inte tolererar dopingprovtagning kan avstängas efter utredning av Disiplinnämden. Om någon vägrar ställa hästen till förfogande för dopingprov ska hästen betraktas som dopad. Tagna dopingprov publiceras i kalendern.

Det man inte har kommit i kontakt med är svårt att lägga på minnet, så det är ju lätt hänt att ha missat doping-delen. :)

Min dåvarande häst blev testad för en herrans massa år sen på en lätt fälttävlan och på Ryttis häromveckan råkade en kamrat ut för det efter att ha startat 1-metersklass. Så visst förekommer det! :)

Ja, tidigt i sommras på nationelltävling!
Gick o var orolig hela sommaren för att pållen hade fått i sig något som inte passade. Inte roligt!:crazy:
Det hade den som tur var inte!:)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 829
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar