Dopingklassade salvor på utrustning ?

gylle

Trådstartare
Räcker det med tvätt i 40 grader för att få väck dopingklassade salvor från paddar / backontrack skydd mm ?
Håller just nu på och behandlar min kille som fått en griffelbensfissur och vid den ett överben. Smörjs in tre gånger om dagen med fenylartrithkräm (buttasalva), halva dygnet skall han ha sina backontrack stallskydd (vilka han normalt har på sig när han är på meeting varför det minst sagt är viktigt att få bort ev rester från salvan och de känns lite väl dyra för att kasta).
Även kylskydden och vanliga paddar är ju aktuella.

Tänkte att ni här inne på trav har betydligt mer koll på sådant här än vi ridmänniskor.

Sv: Dopingklassade salvor på utrustning ?

Jag hade definitivt köpt nya paddar. Men jag kanske är nojjig?!
Hade inte använt de oavsett om de var tvättade flera gånger.

Jag har dubbel uppsättning till mina, 4 st som alltid är "rena"!!

Tvättar du i tvättmaskin på 40 grader är det garanterat riskfritt.

Tvättar du i tvättmaskin på 40 grader är det garanterat riskfritt.

Hoppades ju på det, är du säker ? (Med tanke på att de andra sagt annorlunda)
Har ju ingen större lust att kassera ett par så dyra skydd, dessutom använder jag dem så pass lite så köpa nya känns segt (brukar ha magnetpaddar hemma och använder b&t just på meeting eftersom man inte får använda magneterna då)

Det är säkert inga problem efter tvätt men jag är "nojig" med sånt som är dopingklassat så jag vågar inte chansa!
Du kan ju oxå göra som så att du ser dina paddar som dopingklassat och "typ"slutar använda dem i tid inför tävling.
Men oftast vill man ju ha ngt på dem fram till samma dag!

Det är säkert inga problem efter tvätt men jag är "nojig" med sånt som är dopingklassat så jag vågar inte chansa!
Du kan ju oxå göra som så att du ser dina paddar som dopingklassat och "typ"slutar använda dem i tid inför tävling.
Men oftast vill man ju ha ngt på dem fram till samma dag!

Problemet är ju som jag skrivet att det är just på tävlingar de används nästan aldrig annars. På hemmaplan har han magnetpaddar om han behöver något, men iom att de om jag tolkat nyaste dopinglistorna rätt inte får användas på tävlingsplats (tidigare var det ju bara elektriskt driva som inte fick användas nu står det så luddigt) så använder jag b&T skydden istället när han står uppstallad på tävlingsplatsen på meeting. Och det är alltså samma b&t skydd som nu veterinären rått mig att använda under denna konvalecenten

Ja som sagt, jag hade köpt dubbel uppsättning, men kan du inte fråga din veternär,han/hon borde ju kunna sånt!!

Jag resonerar som så att är man det MINSTA osäker så skulle jag köpa en ny uppsättning. Det är billigare att köpa nya paddar än att åka dit för doping, i alla fall inom travet.

Har alltid "96 tim "bandage och rena bandage separat.Väldigt smidigt när man väl behöver använda nåt 96 tim eller några dagar efter.Har tom 96orna inlåst.Skulle aldrig våga chansa på att tvätten tagit bort allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka