Doping i OS

L

Låtta

Läste (i DN) att delar av ett positivt dopingprov blivit stulet. Det blir verkligen konstigt med placeringar som ändras i efterhand om/när några visar sig dopade :( :cry:

Sv: Doping i OS

Enligt dagens Metro är det delar av Waterford Crystals (Cian O'Connors häst) B-prov som har kommit på villovägar på vägen mellan analyslaboratorie i Frankrike och Storbritannien. Vid eventuella positiva fall brukar A-och B-prov analyseras på olika lab för att försäkra att ingen oskyldig drabbas. I Metro står även att de tagit både blod- och urinprov. Så jag antar att det är det ena som är borta, det är ju inte säkert att det är stulet men det ger kanske bättre rubriker?

Jag hoppas verkligen att detta inte på något sätt påverkar utgången av denna tråkiga historien. :crazy:

Enligt Sydsvenskan idag så har en del av B-provet stulits...
Men tack o lov så finns det tillräckligt kvar för att göra en fullgod analys.
Tycker att det hela verkar lite misstänkt :angel: :mad:

Hur har någon kunnat stjäla en del av ett prov? Burkarna är väl förseglade? Vet inte hur de gör på OS men i Sverige tar man två burkar urin, en till A och en till B-prov, eller fyra rör blod, två till varje prov. Tycker det verkar väldigt skumt om en burk kommer fram till analyslaboratoriet öppnad och en del prov saknas. Då kan de ju inte använda det provet alls...

"Säkerhetsbestämmelserna kring hur proverna ska hanteras är hårda. Efter provtagningen förpackas A- respektive B-provet i olika säkerhetspåsar. Innan de läggs i påsarna har proverna förslutits på ett sådant sätt att de inte går att öppna utan att det märks.

Påsarna läggs i en frigolitförpackning med säkerhetstejp och den förpackningen i sin tur läggs i en säck med ett speciellt pastsigill med kodnummer på.

- Det finns bara streckkoder på proverna, berättar Peter Kallings.

Det innebär att ingen utomstående kan identifiera vems prov det är i förpackningen.

Men trots de rigorösa säkerhetsbestämmelserna har delar av Waterford Crystals prov blivit stulet och FEI har utöver anmälan till polisen i Cambridge och Lausanne, FEI har sitt huvudkontor där, också startat en intern utredning för att klarlägga vad som har hänt."

om inte B-provet kan analyseras så kan han väl inte fällas för doping..??? eller??? åh, vad trött jag blir på hela den här grejen... det är hemskt!!! :mad:

Vilken skandal!!
Detta verkar väldigt misstänkt. Eftersom just waterfords prov är borta känns det nästan som en mutad laboratoriegubbe.

Något som verkar konstigt i mina "öron" är att man inte kunde spåra ämnet i blodet utan bara i urinen. Ofta är det ju så att om hästen inte kissar inom två timmar så tar man blodprov och inte urinprov. så om det inte hade varit OS sa hade ingen upptäckt att hästen varit dopad?????? eller :confused: :eek:

Det är inte alls konstigt. Anledningen att man helst tar urinprov är att man oftast får en koncentration av dopingsubstansen i urinen och därmed lättare upptäcker den där.

Men vissa hästar vägrar att kissa och då tar man blodprov på "vanliga" tävlingar. så om man lär hästen att kissa på ett visst komando så kan man teoretiskt sätt fuska med dopingprovet :confused: :eek:

För vem ska hejda en kissig häst som ställer sig utanför banan och kissar?

Vet inte hur man gör inom ridsporten men inom travet så följer en provtagare hästen från banan till provtagningsstallet. Skulle hästen ställa upp sig på stallbacken för att kissa så får denne helt enkelt ta tag i hästen och gå… :idea: Men visst kan man fuska på många olika sätt… om man verkligen anstränger sig… :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 220
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar