doping eller godis?

H

hippihopp

hejhopp :)

jag har hört att bananer är doping för hästarna , men det verkar ändå som om man kan ha det som godis till dom. så min fråga är: kan man ge hästen bananer som godis eller är det doping :confused:

tack för svar ! :)

Sv: doping eller godis?

Vet bara att en del islandshästfolk jag känner, ger sina hästar bananskal en vecka innan tävlingar.
De säger att hästarna orkar mycket mer då.

Vet bara att en del islandshästfolk jag känner, ger sina hästar bananskal en vecka innan tävlingar.
De säger att hästarna orkar mycket mer då.

okajjs :p tack för svaret :laugh: får väl testa att ge min häst lite banan & se om han blir piggare :banana: , han e lat som en gris :angel:

aldrig hört talas om att banan skulle vara doping?? :crazy:
Är det någon som kan stryka under på det? :p

ja ha hört att man kan ge bananer så att hästen blir lugnare... de höll i alla fall vissa tjejer på med vid ridskolan före lektionerna, ifall de fick busiga hästar...

det är inte doping att ge häåstar bananer. vet många inkl. mig själv som gör det.

skulle däremot ALDRIG ge skalen, då de är jätte besprutade.

ja ha hört att man kan ge bananer så att hästen blir lugnare... de höll i alla fall vissa tjejer på med vid ridskolan före lektionerna, ifall de fick busiga hästar...

Bananer innehåller en del magnesium, och magnesiumbrist kan ge stressade hästar.

Man lär dock ge extra Mg under en period för att få effekt, och ska man bota bristen med bananer blir det många kg bananer per dag... ;)

delvis kl
Tycker inte det låter som den bästa idén att ge hästar bananskal.
Torkade bananskal räknas iaf som droger för oss människor, så det kanske inte är så himla bra att ge hästar det :p

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka